7.4 RADOŚĆ TWORZENIA
Rozdział przeznaczony dla dzieci, które kształcą wyobraźnię twórczą i odtwórczą oraz wyzwalają twórczość spontaniczną. Rozdział ten umożliwia dokonywanie doświadczeń z dostępnym materiałem podczas pracy różnymi technikami plastycznymi.
Dla dzieci tworzenie prac plastycznych jest bardzo ważne. Dzięki temu nie tylko ćwiczą sprawność manualną, ale także uczą się dokładnej obserwacji. Rysunki są też dla dzieci środkiem wyrazu pozasłownego. Poprzez prace plastyczne dają wyraz temu, co je martwi, cieszy, smuci i zajmuje. Przy okazji ćwiczą postrzeganie zmysłowe oraz spostrzegawczość.
Rysowanie wzmacnia u dzieci poczucie pewności siebie, przekonują się, że potrafią coś same stworzyć.
Dużą wartość dla dzieci mają zajęcia grupowe, podczas których nabywają umiejętności pójścia na kompromis, koordynacji planów i pomysłów, współpracy. Wtedy nawzajem chwalą i podziwiają swoje prace. Dzieci bardziej zdolne i sprawne manualnie pomagają mniej zdolnym, co wpływa korzystnie na wzajemne kontakty społeczne. Dla wielu zapał kolegów staje się znakomitym bodźcem do własnej aktywności, zachęca je do działania oraz dodaje odwagi.
Jeżeli zależy nam na rozwijaniu artystycznej wrażliwości i uzdolnień plastycznych dzieci, trzeba okazać zainteresowanie ich pracami plastycznymi. Organizujemy w tym celu wystawy prac plastycznych. Tylko reakcja otoczenia na dzieła małych artystów może je zachęcić do dalszych wysiłków i rozwijania takiej formy ekspresji. A więc:
Niech żyją rysunki dzieci i tym gorzej dla tych, którzy traktują je obojętnie - Fernand Leger