aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > scenariusze zajęć
Kategoria: SCENARIUSZE ZAJĘĆ - OGÓLNE
Grupa wiekowa: dzieci 6-letnie
Miesiąc (propozycja): czerwiec
TEMAT: Pogoda
Autor: Bożena Forma
OBSZAR EDUKACYJNY: Poznanie i rozumienie siebie i świata.
CEL OGÓLNY: Wzbogacanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych i sposobu ich obserwacji i pomiarów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
•   wie jak wygląda termometr i do czego służy
•   zna pojęcie meteorolog
•   zna rozwiązanie prezentowanych zagadek
METODA: czynna
FORMA: zbiorowa, indywidualna
POMOCE: opowiadanie, wiadomości encyklopedyczne, zagadki, elementy kalendarza pogody wykonane przez dzieci

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Zapoznanie z opowiadaniem B. Forma: Pogoda.

B. Forma: Pogoda

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.

- Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury - chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.

- Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę - coraz bardziej denerwuje się Adaś.

- Nie mart się, popatrz termometr wskazuje wysoką temperaturę - tłumaczy mama.

- Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się jaka będzie pogoda - na ekranie pojawiła się mapa Polski.

- Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur - tłumaczy Adasiowi. - Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.

Adaś wpatruje się w mapę pogody.

- Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.

Zegar wybija ósmą godzinę.

- Na nas już czas - mama z Adasiem idą do przedszkola.

- Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.

Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno nie spadła ani jedna kropla deszczu. Był spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

2. Odpowiadanie na pytania związane z tekstem opowiadania z równoczesnym pogłębianiem wiedzy. Nauczycielka zwraca się do dzieci:

Zabawimy się dzisiaj w obserwatorów pogody. Nauka, która zajmuje się zmianami pogody oraz jej obserwacją to meteorologia. Ludzie, którzy wykonują ten zawód to meteorolodzy. Zajmują się badaniem ruchów powietrza, ilością opadów, temperaturą powietrza.

Dzieci otrzymują kartki papieru z narysowaną mapą Polski (na niej zaznaczona stolica, góry, morze, jeziora i rodzinna miejscowość). Dzieci rysują mapę pogody, którą prezentują kolejno w "okienku telewizyjnym" używając określeń: u góry mapy, na dole, w stolicy, w naszym mieście itd.

3. Chmury, chmurki - zabawa wyrabiająca reakcję na muzykę graną w tempie wolnym i szybkim.
Dzieci leżą na dywanie na plecach, nogi w lekkim rozkroku. Nauczycielka włącza muzykę instrumentalną w wolnym tempie. Dzieci powoli przechodzą do stania, unoszą ręce w górę, "płyną małe chmurki" - poruszają dłońmi w nadgarstkach przenosząc ręce w dowolnych kierunkach (proste w łokciach). Kiedy muzyka staje się szybsza, bardziej energiczna, przestają poruszać rękami w nadgarstkach, "płyną czarne chmury" wykonują płynne ruchy rękami w różne strony.

4. Czym jest termometr.
Przyrząd, który służy do mierzenia temperatury powietrza to termometr. Istnieją różne rodzaje termometrów: pokojowy, lekarski, do mierzenia temperatury na dworze - prezentacja termometrów.
Termometr posiada skalę, dzięki której można dokładnie określić temperaturę. Na środku skali oznaczony jeat punkt 0. W specjalnej rurce wlany jest płyn, który pod wpływem ciepła podnosi się. Jeżeli płyn zejdzie poniżej punktu 0 woda zamienia się w lód. Mówimy wtedy, ze temperatura jest ujemna. Im bardziej jest chłodno, tym temperatura bardziej spada.
Nauczycielka prezentuje dzieciom papierowy termometr, w którym za pomocą przesuwania paska (rtęci) demonstruje powyższe objaśnienia.

5. Rozwiązywanie zagadek związanych ze zjawiskami atmosferycznymi.
odwiedzin: 22553453  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu