aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1967 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > scenariusze zajęć
Kategoria: SCENARIUSZE ZAJĘĆ - OGÓLNE
Grupa wiekowa: dzieci 6-letnie
Miesiąc (propozycja): wrzesień
TEMAT: Krasnoludki w naszej sali
Autor: Bożena Forma
CEL OGÓLNY: Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za swoją salę. Poznawanie reguł panujących w grupie.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
•   odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania
•   dostrzega krasnoludki umieszczone w różnych miejscach sali
•   maszeruje zgodnie z rytmem wiersza
•   czuje się gospodarzem w swojej sali
•   prawidłowo przelicza elementy w zakresie sześciu
•   zna pojęcie zbioru
METODA: słowna, czynna
FORMA: z całą grupą, indywidualna

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Przed rozpoczęciem zajęcia nauczycielka umieszcza w różnych miejscach sali przygotowane wcześniej szablony krasnoludków (w kąciku czytelniczym, przyrodniczym, tematycznym).

2. Prowadząca zapoznaje dzieci z treścią opowiadania pt. Krasnoludki.

B. Forma: Krasnoludki

Jeszcze nikogo nie było w przedszkolu, kiedy w drzwiach sali stanęły krasnoludki. Tak, prawdziwe krasnoludki w czerwonych kubraczkach.

- Och! Jak tutaj ładnie, to wspaniałe miejsce dla nas! Zamieszkajmy tutaj - zaczęły szeptać między sobą.

Szybko rozbiegły się po sali, zwiedzając wszystkie kąty.

- Ile tutaj książek, bajek i baśni z pięknymi ilustracjami. Muszę je koniecznie przeczytać - jeden z krasnoludków zatrzymał się w kąciku książek. - Poza tym chętnie się dowiem czy dzieci potrafią dbać o swoje książki.
- A to co takiego? Popatrzcie przyjaciele - drugi krasnoludek stanął za kulisami teatrzyku.
- Kukiełki, jakie śliczne, witajcie. Myślę, że się zaprzyjaźnimy. Może wystąpimy kiedyś wspólnie dla dzieci?.

W kąciku przyrody wielkie zamieszanie. Nowi mieszkańcy sali huśtają się na liściach paproci, zaglądają do konewki, worka z ziemią. Może chcą przesadzać kwiatki? Pani na pewno się ucieszy z takich pomocników.

- Jaka wygodna kanapa. Na niej miś i lale. - Dzień dobry, zapraszamy - lala Ola pomaga gościom zająć miejsca.
- Zaraz zaparzę herbatę i przygotuję coś smacznego.
- Nam wystarczą okruszki, jesteśmy przecież tacy mali - wołają krasnoludki.
- Uwaga! uwaga! Oto duże skrzynki, a w nich pomoce pani - już widać czerwone czapeczki podskakujące do góry.
- My tylko zobaczymy, czego będą się uczyły dzieci. Pani na pewno nie będzie się gniewać - już krasnoludki siedzą w kątkach i przeglądają obrazki.
- Zresztą, cicho, sza. My się z panią dobrze znamy i często dla dzieci wspólnie przygotowujemy różne niespodzianki. Zatem dbajcie o swoją salę, bo my o wszystkim wiemy i wszystko widzimy. A jak się będziecie dobrze sprawować, to może spotka was coś miłego. Może nawet spotkacie prawdziwego krasnoludka?.
.

3. Po zakończeniu nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści opowiadania. Następnie zadaje pytania:

- Czy w naszej sali widzicie jakieś krasnoludki?
- Jak myślicie, co one tutaj robią?
Dzieci wskazują krasnoludki, omawiają ich wygląd odpowiadając na pytania prowadzącej.

4. Zabawy matematyczne Spotkania z krasnoludkami.

Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Każde otrzymuje kopertę z wyciętymi postaciami różnych krasnoludów (przygotowanych przez prowadzącą).
Nauczycielka wymyśla krótkie zadania tekstowe, dzieci układają odpowiednią liczbę krasnoludków.
Następnie tworzą zbiory, na przykład zbiór krasnoludków w okularach, zbiór krasnoludków siedzących. Każdy wykorzystuje krasnoludki tylko ze swojej koperty.

5. Zabawa ruchowa Krasnoludki

Nauczycielka recytuje treśc krótkiego wiersza.

Krasnoludek tu, krasnoludek tam,
wszystkie małe krasnoludki
bardzo dobrze znam.

Krasnoludki dziś z nami bawią się,
chcą zamieszkać w naszej sali -
zapraszamy je
.

Dzieci dobierają się parami. Krzyżują ręce, stają para za parą i w rytmie wiersza maszerują po okręgu koła.

6. Praca plastyczna Krasnoludki.

Każde dziecko otrzymuje szablon krasnoludka. Wypełnia go farbami plakatowymi. Po wyschnięciu wszyscy umieszczają swoje krasnoludki w wybranych przez siebie miejscach.
odwiedzin: 5663564  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2014  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu