CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawy dowolne przy stolikach podczas schodzenia się dzieci. Pomoc w przygotowaniach do zajęć. Zabawy sylabami - na stoliku rozłożone kartoniki z sylabami. Dzieci wybierają kartoniki z sylabami które tworzą wyrazy.
| - zachęcanie do współpracy z nauczycielem - doskonalenie umiejętności czytania
| - dziecko chętnie uczetniczy w działaniach kierowanych przez osobę dorosłą - dziecko tworzy wyrazy
|
B. Forma: Powrót drozda - zapoznanie z treścią opowiadania. Ptaki w lesie - zabawa ruchowa. Praca plastyczna - rysowanie patyczkiem po powierzchni pokrytej farbą klejową.
| - rozwijanie umiejętności skupiania uwagi podczas słuchania - przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabawy - przeliczanie w zakresie 10 - rozwijanie wyobraźni - poznanie nowej techniki plastycznej
| - dziecko słucha z zainteresowaniem opowiadania - dziecko prawidłowo reaguje na sygnał słowny i ruchowy - dziecko przelicza ilość klocków w obręczy - dziecko wymyśla ciekawe wzory - dziecko wykonuje pewne ruchy dłonią
|
Siała baba mak. - zabawa ze śpiewem doskonaląca poczucie rytmu. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej - wyrabianie poczucia rytmu
| - dziecko wykonuje prawidłowe ruchy zgodne z wypowiadanym tekstem
|
WTOREK |
Zabawy w kącikach zabaw. Rozmowa w oparciu o ilustracje (książki, encyklopedia) na temat różnych rodzajów wiatrów: huragan, tajfun, trąba powietrzna. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [047].
| - wzbogacanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych
| - dziecko zna różne rodzaje wiatru
|
B. Forma: Urodziny skowronka - poznanie treści wiersza. Zabawa matematyczna Skowronkowa rodzina. Układanie działań matematycznych w oparciu o treść wiersza. Rozpoznawanie piosenek poznanych od początku roku na podstawie fragmentów melodii nuconych przez nauczycielkę. Powtarzanie wspólnie i indywidualnie przez dzieci fragmentów na zgłoskach: la, tiu, tra oraz całych piosenek.
| - utrwalanie umiejętności wykonywania działań matematycznych - rozwijanie słuchu muzycznego i pamięci muzycznej
| - dziecko potrafi dodawać i odejmować w zakresie 10 - dziecko rozpoznaje nucone przez nauczycielkę fragmenty
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zabawa sprzętem ogrodowym, rzucanie piłką do kosza.
| - wyrabianie umiejętności zgodnej zabawy
| - dziecko współdziała z rówieśnikami
|
ŚRODA |
Wycinanie ze starych gazet fragmentów tekstów. Zaznaczanie kolorowym mazakiem: samogłoski lub poznanej wcześniej i określonej przez nauczycielkę jednej z liter.
| - ćwiczenie umiejętności posługiwania się nożyczkami - utrwalanie wyglądu poznanych liter
| - dziecko wycina wskazane fragmenty - dziecko zaznacza odpowiednie litery
|
B. Forma: Gradowa chmura - słuchanie opowiadania. Utrwalenie wiadomości na temat różnych rodzajów opadów. Ćwiczenie logopedyczne - naśladowanie padającego deszczu na zgłoskach: plum, kap, szlap, szu. Słuchanie fragmentów utworów instrumentalnych obrazujących padający deszcz. Improwizacje ruchowe - E. Szelburg - Zarembina: Koza, która prawdy nie mówiła - teatr cieni.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej - rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności poruszania się w przestrzeni - słuchanie bajki podejmującej tematykę związaną z przedstawieniem postaw moralnych
| - dziecko wie jak wygląda grad - dziecko wie dlaczego grad zamienia się w wodę - dziecko prawidłowo wymawia głoski naśladujące spadające krople deszczu - dziecko wie dlaczego koza poniosła karę
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy dowolne przy stolikach. Gry, układanki.
| - oczekiwanie na swoją kolej podczas gry
| - dziecko przestrzega ustalonych reguł gry
|
CZWARTEK |
Sylabowe zgadywanki - nauczycielka wypowiada sylabę, wskazuje dziecko, które do sylaby dodaje następną tworzącą wyraz. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - rozwijanie percepcji słuchowej poprzez tworzenie odpowiednich sylab
| - dziecko tworzy prawidłowo wyrazy
|
B. Forma: Nasiona - wzbogacanie wiedzy o rozwoju roślin na podstawie wiersza, wykorzystanie historyjki obrazkowej: od nasiona do rośliny. Założenie hodowli w sali (fasola, groch). Do założenia hodowli wykorzystanie wąskiego naczynia o szklanych ścianach, co umożliwi obserwację wzrostu korzeni. Kolorowe tulipany - zabawa ruchowa. Wycinanie szablonów zwierząt. Nazywanie starszych i młodszych osobników danego gatunku.
| - poznanie właściwości nasion - rozumienie jak przebiega kiełkowanie i wzrost roślin - ćwiczenie umiejętności kojarzenia następujących po sobie zjawisk - ćwiczenie sprawności manipulowania nożyczkami
| - dziecko codziennie sprawdza wygląd nasion - dziecko poprawnie układa ilustracje historyjki - dziecko prawidłowo nazywa zwierzęta - dziecko starannie wycina szablony
|
Słuchanie piosenek o ptakach. Ćwiczenia logopedyczne oparte na ich treści.
| - poznanie nowej piosenki
| - dziecko naśladuje głosy ptaków
|
PIĄTEK |
Zabawy w sali gimnastycznej według pomysłu dzieci. Samodzielne wykonywanie znaków literopodobnych i wzorów wymagających pisania linii ciągłych.
| - wyrabianie sprawności palców i dłoni
| - dziecko poprawnie trzyma ołówek - dziecko prawidłowo prowadzi ołówek poprzez rysowanie
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej W wiejskiej zagrodzie. Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na wsi. Wprowadzenie wiersza B. Forma: Gąska. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Gąski i lis - zabawa ruchowa.
| - rozwijanie aparatu mowy - rozwijanie szybkiej reakcji na hasło
| - dziecko prawidłowo wypowiada odpowiednie zgłoski - dziecko reaguje na sygnał
|
Wiejska zagroda - wykonanie makiety, praca zbiorowa. Wykonanie domu i zabudowań gospodarczych z różnej wielkości pudełek. Malowanie farbami, przyklejanie na nich elementów: "okien", "drzwi" z kolorowego papieru. "Trawa" - paski zielonej karbowanej bibuły. "Zwierzęta" wycięte w poprzednim dniu, wypełniane plasteliną, wydzieranką z kolorowego papieru, wełną (z tyłu szablony zwierząt posiadają umocowane tekturowe paski stanowiące podpórkę). Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - umiejętne współdziałanie w grupie - staranne wykonywanie elementów makiety
| - dziecko wspólnie z innymi wykonuje pracę |