• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji przyrodniczej.
CELE OGÓLNE:
• przyswajanie nazwy aktualnej pory roku,
• wyrabianie umiejętności dopasowania charakterystycznych elementów do odpowiedniej pory roku.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• potrafi wymienić cechy lata,
• kolejno wymienia pory roku.
METODA: czynna,słowna
FORMA: z całą grupą
POMOCE: Wykorzystanie sylwet pór roku. Samodzielne przygotowanie konturu (może być odrysowany kontur dziecka) lub duża lalka, którą dzieci będą przebierać za porę roku omawianą na zajęciach.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Nauczycielka gromadzi dzieci na dywanie. Recytuje wiersz Kapryśna pogoda.
B. Forma: Kapryśna pogoda
Siedzi natura i myśli sobie.
Och ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.
Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.
A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie. |
|
W trakcie recytacji wiersza nauczycielka umieszcza sylwety czterech pór roku.
2. Nawiązując do tekstu zadaje dzieciom pytania:
- Czy ktoś z was wie, jakie mamy pory roku?
- Po czym poznajemy, że jest na przykład lato?
(dzieci charakteryzują kolejne pory roku)
3. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. W kopertach otrzymują rozsypanki obrazkowe o tematyce letniej. Składają elementy w całość, naklejają na kartkę i wypełniają kolorem (kredkami świecowymi).
4. Po wykonaniu prac zajmują miejsca na dywanie. Prace umieszczają przed sobą. Kolejno każde dziecko omawia swoją ilustrację. Nauczycielka zwraca się do dzieci:
- O jakiej porze roku będziemy rozmawiali?
Na tablicy prowadząca umieszcza duży szablon postaci (może być kontur wykonany przez obrysowanie postaci dziecka na arkuszu papieru lub duża lalka). Z papieru samoprzylepnego wycina: zielone liście, ptaki, zboża. Dzieci określają elementy charakterystyczne dla lata, kolejno wybierają po jednym i umieszczają je na szablonie. Jeżeli nauczycielka dysponuje dużą lalką, z kawałka zielonego materiału wycina kwadrat z otworem w środku. Zakłada go lalce ściągając paskiem. Dzieci umieszczają elementy z samoprzylepnego materiału na sukni. Na głowę lalki mogą założyć wieniec z traw i kwiatów wyciętych z bibuły.
5. W rytmie akompaniamentu dzieci przemieszczają się po sali w dowolnych kierunkach. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i klaszcząc rytmicznie wypowiadają słowa "witamy lato".
6. Dzieci w dowolnych pozycjach zajmują miejsca na dywanie. Słuchają fragmentu koncertu Vivaldiego "Cztery pory roku - lato".
7. Dzieci siadają przy stolikach. Malują w grupach szablony: drzew, jeziora, wiaderka, łopatki, żaglówki, przygotowanych przez nauczycielkę. Umieszczamy je obok postaci lata w kąciku przyrody. |
|
|
|