aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > scenariusze zajęć
Kategoria: SCENARIUSZE ZAJĘĆ - OGÓLNE
Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie
Miesiąc (propozycja): wrzesień
TEMAT: Cztery pory roku
Autor: Bożena Forma
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji przyrodniczej.
CELE OGÓLNE:
•   przyswajanie nazwy aktualnej pory roku,
•   wyrabianie umiejętności dopasowania charakterystycznych elementów do odpowiedniej pory roku.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
•   potrafi wymienić cechy lata,
•   kolejno wymienia pory roku.
METODA: czynna,słowna
FORMA: z całą grupą
POMOCE: Wykorzystanie sylwet pór roku. Samodzielne przygotowanie konturu (może być odrysowany kontur dziecka) lub duża lalka, którą dzieci będą przebierać za porę roku omawianą na zajęciach.

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Nauczycielka gromadzi dzieci na dywanie. Recytuje wiersz Kapryśna pogoda.

B. Forma: Kapryśna pogoda

Siedzi natura i myśli sobie.
Och ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.

A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie.

W trakcie recytacji wiersza nauczycielka umieszcza sylwety czterech pór roku.

2. Nawiązując do tekstu zadaje dzieciom pytania:
- Czy ktoś z was wie, jakie mamy pory roku?
- Po czym poznajemy, że jest na przykład lato?
(dzieci charakteryzują kolejne pory roku)

3. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. W kopertach otrzymują rozsypanki obrazkowe o tematyce letniej. Składają elementy w całość, naklejają na kartkę i wypełniają kolorem (kredkami świecowymi).

4. Po wykonaniu prac zajmują miejsca na dywanie. Prace umieszczają przed sobą. Kolejno każde dziecko omawia swoją ilustrację. Nauczycielka zwraca się do dzieci:
- O jakiej porze roku będziemy rozmawiali?

Na tablicy prowadząca umieszcza duży szablon postaci (może być kontur wykonany przez obrysowanie postaci dziecka na arkuszu papieru lub duża lalka). Z papieru samoprzylepnego wycina: zielone liście, ptaki, zboża. Dzieci określają elementy charakterystyczne dla lata, kolejno wybierają po jednym i umieszczają je na szablonie. Jeżeli nauczycielka dysponuje dużą lalką, z kawałka zielonego materiału wycina kwadrat z otworem w środku. Zakłada go lalce ściągając paskiem. Dzieci umieszczają elementy z samoprzylepnego materiału na sukni. Na głowę lalki mogą założyć wieniec z traw i kwiatów wyciętych z bibuły.

5. W rytmie akompaniamentu dzieci przemieszczają się po sali w dowolnych kierunkach. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i klaszcząc rytmicznie wypowiadają słowa "witamy lato".

6. Dzieci w dowolnych pozycjach zajmują miejsca na dywanie. Słuchają fragmentu koncertu Vivaldiego "Cztery pory roku - lato".

7. Dzieci siadają przy stolikach. Malują w grupach szablony: drzew, jeziora, wiaderka, łopatki, żaglówki, przygotowanych przez nauczycielkę. Umieszczamy je obok postaci lata w kąciku przyrody.
odwiedzin: 20913122  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu