9. TREŚCI PROGRAMOWE
USPRAWNIENIE KOORDYNACJI WZROKOWO - RUCHOWEJ:
• ćwiczenia rozwijające doznania dotykowe
• ćwiczenia mające na celu uczenie się kierowania ruchami rąk
• ćwiczenia w naśladowaniu prostych ruchów obu dłoni
• ćwiczenia w odtwarzaniu przez dzieci ruchem dłoni i gestem różnych kształtów
• ćwiczenia prostej działalności plastyczno - konstrukcyjnej
• ćwiczenia w umiejętnym i bezpiecznym posługiwaniu się nożyczkami
ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI MANUALNYCH:
• ćwiczenia doskonalące sprawność ruchową nadgarstka, dłoni, palców
• ćwiczenia usprawniające i uwrażliwiające obie dłonie
• ćwiczenia rozwijające płynność ruchów obu rąk oraz ruchy naprzemienne
• ćwiczenia mięśni przedramienia, nadgarstka, dłoni i palców - regulowanie napięcia, rozluźnianie
• ćwiczenia w dostosowaniu nacisku ręki do używanego przyboru - pędzla, flamastra, kredki
• ćwiczenia mające na celu uczenie poprawnego trzymania narzędzi plastycznych
• doskonalenie sprawności manualnych podczas wykonywania różnorodnych prac plastycznych
PODNOSZENIE SPRAWNOŚCI GRAFOMOTORYCZNEJ:
• ćwiczenia ze sposobem pozostawiania śladów wykonanych najprostszymi przyborami plastycznymi
• ćwiczenia rozmachowe na różnych formatach papieru (od największych do formatu A4)
• ćwiczenia w prawidłowym posługiwaniu się najprostszymi przyborami plastycznymi
• ćwiczenia w rysowaniu linii nieregularnych
• ćwiczenia w rysowaniu różnych kształtów, wzorów oraz znaków literopodobnych
DOSKONALENIE PROCESÓW ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ:
• ćwiczenia w odwzorowywaniu kształtów
• ćwiczenia w odtwarzaniu z pamięci kształtów
• wykonywanie prac plastycznych wg podanego wzoru
• ćwiczenia w rysowaniu postaci z poznanych kształtów
• ćwiczenia w określaniu kształtów z jakich składa się dana postać
KSZTAŁCENIE WYOBRAŹNI TWÓRCZEJ:
• ćwiczenia w tworzeniu własnych kompozycji z różnych linii, kształtów i znaków
• poznanie zasad kompozycji rysunku
• zapoznanie z technikami plastycznymi (od najprostszych do bardziej skomplikowanych)
• doskonalenie własnych umiejętności plastycznych
• ćwiczenia wyzwalające własną twórczość spontaniczną
• ćwiczenia mające na celu kształcenie wyobraźni twórczej i odtwórczej
UWRAŻLIWIANIE DZIECI NA PIĘKNO OTACZAJĄCEGO ŚWIATA
• zapoznanie dzieci z bogactwem barw w otaczającym świecie (podział kolorów na grupy: ciepłe - zimne; podstawowe - pochodne)
• oglądanie reprodukcji prac słynnych malarzy (na przykład C.Monet: Nenufary, Renoir: Parasolki, V.van Gogh: Słoneczniki)
• oglądanie dekoracji związanych tematycznie z porą roku znajdujących się w sali, wykonanych przez nauczycielkę
• oglądanie wystaw prac plastycznych zorganizowanych na terenie miasta
ZORGANIZOWANIE KĄCIKA PLASTYCZNEGO:
• wyposażenie kącika w sztalugi oraz materiały plastyczne
• wyeksponowanie tablic tematycznych pt. "Kolory", "Kształty"
• organizowanie wystaw prac plastycznych
• wzbogacanie kącika plastycznego o reprodukcje obrazów wielkich malarzy oraz ich życiorysy (up.: Claude Monet, Auguste Renoir, Vincent van Gogh, Edgar Degas, Paul Gauguin, Rembrant,itp.)