• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
| GAZETKA SZKOLNA - PRZEDSZKOLNA
Technika ta kształtuje u dzieci postawy, otwiera je na potrzeby i problemy rówieśników, a także angażuje i inspiruje do twórczego działania. Dzięki gazetce dzieci mogą przedstawić swoje potrzeby, zainteresowania, życzenia oraz nurtujące je problemy. Technika pozwala na uzewnętrznianie uczuć i marzeń dzieci, oderwanie się od szarej codzienności, a przede wszystkim zaspokaja potrzebę komunikowania się z innymi.
Gazetka może mieć formę zbioru swobodnych tekstów pisanych bądź drukowanych przez uczniów (szkoła), dzieci przy pomocy nauczyciela lub rodziców (przedszkole). Może mieć specjalną okładkę z tytułem. Atrakcją mogą być różne rozrywki umysłowe, zadania, informacje, ciekawostki. Redagowaniem powinni zajmować się uczniowie przy współudziale nauczyciela, a praca powinna być dla nich przyjemnością i radością.
Dzieci obserwując czasopisma dziecięce typu "Świerszczyk", "Miś" czy "Płomyczek" poznają strukturę i szatę graficzną pism, opracowanie tekstów i wykorzystują wiedzę w tworzeniu własnych gazetek. Jednakże nie mają być one naśladownictwiem prasy dla dorosłych, mają być tworem własnym ich autora, czymś nowym, świeżym. Gazetki mogą mieć charakter cykliczny ale mogą też ukazywać sie okazjonalnie.
GAZETKA WYCHOWAWCZA
Technika ta jest aktualną metodą wychowania społecznego opartą na współpracy i odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej. Uczy dzieci samorządności, wdraża do postrzegania pewnych zasad działania, współdziała oraz pozwala dzieciom poczuć się gospodarzami klasy.
Gazetka wychowawcza może przybierać różne formy zewnętrzne, jak:
- zeszyt
- koperty
- kieszenie
- gazetka ścienna.
Zamieszcza się w nich opinie, sądy i życzenia dzieci. W oparciu o zawarty z grupą kontrakt, może ona zawierać hasła: "Dziękujemy", "Gratulujemy", "Krytykujemy", "Proponujemy". Dla dzieci przedszkolnych hasła można zastąpić rysunkami czy znakami graficznymi. Pozwolą one dzieciom prawidłowo i dokładnie określić zachowania czy uczucia swoich kolegów.
Na konkretnych przykładach dzieci uczą się ocenić co jest "dobre", a co "złe". Ważną rolę odgrywają tu narady klasowe (szkoła), a w przedszkolu - kręgi dyskusyjne, w trakcie których omawia się prawidłowe i aspołeczne zachowania. Podczas takich spotkań wszystkie wzorcowe zachowania dzieci nagradza się oklaskami i gratulacjami. |
|
|
|