• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
Opisując charakterystyczne elementy jesiennej aury, możemy wspólnie z dziećmi wykonać kalendarz pogody. Każdego dnia dzieci opisują panujące na dworze warunki atmosferyczne, a wybrane dziecko umieszcza odpowiednie elementy w wyznaczonym miejscu na kalendarzu. Opowiadanie stanowi okazję do przybliżenia dzieciom pojęcia "kalendarz" oraz zaprezentowania im różnych rodzajów kalendarzy.
|
Od samego rana w przedszkolu dzieci spoglądały przez szyby okien.
- Chyba nie wyjdziemy na plac zabaw, za chwilę będzie padał deszcz - smucił się Tomek.
- Patrzcie, patrzcie jak wiatr zrywa liście z drzew. Proszę pani, one wykonują śmieszny taniec. Fruną, o proszę, jak szybko - wołała Olga.
Pani Ela spoglądała razem z dziećmi na przedszkolny ogród.
- Zobaczcie jak na dworze zrobiło się smutno i szaro. Nie świeci słońce. Wszędzie jest mokro i leży dużo liści. Jest bardzo chłodno. Proszę, usiądźcie przed tablicą. Coś wam pokażę. - Po czym powiesiła duży arkusz papieru z narysowanymi pustymi kratkami - po siedem w każdym z czterech rzędów.
-To będzie kalendarz pogody. Sami go zrobimy - tłumaczyła.
- Kalendarz pogody? Co to takiego? - zastanawiały się dzieci.
Pani ustawiła na środku pojemnik. Ania wyciągnęła z niego wycięte z papieru słońce. Powiesiła je w wyznaczonym miejscu. Po chwili inne dzieci umieszczały obok wybrane przez siebie elementy: dziewczynkę w pelerynie, kolorowe liście, parasol, śniegową gwiazdkę.
- Co umieścimy w pustych polach - dopytywał się Mateusz.
- Od dzisiaj każdy dzień to jedno pole. Codziennie będziemy umieszczać w nim elementy, które opiszą nam panującą pogodę. Elementy wykonamy sami.
Dzieci siadły przy stolikach. Wycinały narysowane na kolorowym papierze: krople deszczu, drzewa, słońca, chmury, płatki śniegu.
- Dziś zaznaczy pogodę Magda - pani zachęciła dziewczynkę.
- Na dworze ciągle pada i wieje wiatr - opowiadała Magda zerkając w okno.
- Wybierz odpowiednie elementy i umieść w pierwszym polu - dziewczynka prawidłowo wykonała zadanie.
- A jutro mogę ja? - pytał Adaś.
- Oczywiście - śmiała się pani. - Każdy z was będzie meteorologiem, czyli osobą opowiadającą o pogodzie. Dlatego bardzo proszę zapamiętajcie to słowo. |
|
|
|