Wiadomo, że w obecnych czasach kiedy większość rodziców realizuje się zawodowo dzieci od 3 roku życia zaczynają uczęszczać do przedszkola. Nauczyciel w dużej mierze wpływa na kształtowanie osobowości swoich wychowanków oraz na rozwój ich dojrzałości.
Zadaniem rodziców jest od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu nawiązanie ścisłej współpracy z nauczycielem. Dokładne udzielenie informacji o dziecku (ankieta, wywiad). Tylko dzięki częstej wymianie spostrzeżeń w relacji rodzic - nauczyciel jesteśmy w stanie czuwać nad prawidłowym rozwojem naszej pociechy. Wychwycić ukryte wady oraz w odpowiednim momencie, jeżeli jest taka konieczność skorzystać z pomocy specjalistów.
Zadbajmy o to, aby nasze dziecko nie czuło się zagrożone. Powtarzajmy mu, że je kochamy i szybko będziemy starali się je odebrać z przedszkola. Umacniajmy jego wiarę w poczuciu własnej wartości. Słuchajmy co ma nam do powiedzenia, poświęćmy mu codziennie trochę wolnego czasu, nie przelewając na niego własnych stresów i emocji. Niech wie, że po całym dniu rozłąki będzie miało rodziców dla siebie. Będzie pochwalone, opowie o swoich wrażeniach, zmartwieniach, poczuje, że jest chciane i kochane.
Emocje dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo niestabilne. Wpływa na to wiele czynników: brak akceptacji rówieśników, brak wiary we własne siły, zbyt wielkie wymagania stawiane w domu, z którymi dziecko nie może sobie poradzić, a także atmosfera w domu, relacje między rodzicami i ich nastroje.
Zalecenia dla rodziców:
• bądźcie obiektywni w ocenie swojej pociechy
• słuchajcie spostrzeżeń nauczyciela
• zaufajcie specjalistom
• pamiętajmy - nauczyciel spędza wiele czasu z Waszym dzieckiem. Obserwuje jego umiejętności obcowania w grupie rówieśników, podczas zajęć i zabawy. Zaufajmy mu. Słuchajmy jego rad i uwag.
Często problemy, z którymi dziecko nie potafi sobie poradzić, wywołują u niego objawy agresji. Brak akceptacji może stać się powodem objawów nerwicowych. Nauczyciel wspólnie z rodzicami musi przyjść dziecku z pomocą. Rozwiązać wspólnie jego problem, zapobiec negatywnym następstwom wywołanych stresem. |