• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY:
• poznanie i rozumienie siebie i świata.
• odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej i wspólnocie.
CEL OGÓLNY:
• kształtowanie zainteresowań otaczającym światem.
• Wzbogacanie wiadomości dotyczących powietrznych środków transportu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• poznało pojęcia związane z lotnictwem
• współdziała z innymi podczas zabawy
• odtwarza prawidłowo powierzoną rolę
• sprawnie wykonuje model samolotu z plasteliny
• głoskuje wyrazy tworzące rozwiązanie krzyżówki
METODA: czynna, słowna, oglądowa
FORMA: zbiorowa, indywidualna
POMOCE: elementy lotniska do umieszczenia na tablicy lub makieta, wyrazy do globalnego czytania, tekst opowiadania, krzyżówka, plastelina
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Prowadząca przygotowuje gotowe elementy, które umieszcza na tablicy. Może także na sztywnym kartonie wykonać makietę lotniska wykorzystując gotowe zabawki, które w trakcie przedstawiania opowiadania umieszcza w odpowiadnich miejscach. W końcowej części zajęcia można dołączyć wykonane z plasteliny samoloty.
1. Zapoznanie z tekstem opowiadania B. Forma: Lotnisko.
B. Forma: Lotnisko
Marek z tatą stoją na tarasie widokowym, który przylega do ogromnej oszklonej hali portu lotniczego. Za chwilę wyląduje samolot, którym ma przylecieć mama.
- Tatusiu dlaczego po płycie lotniska jeżdżą autobusy? - pyta z zaciekawieniem chłopiec.
- Widzisz synku, każdy samolot ma na lotnisku wyznaczone miejsce. Tam czeka na pasażerów i i tam rozpędza się na pasie startowym.
- Ale dalej nie wiem dlaczego tu są autobusy. - przerywa Marek.
- To właśnie nimi podwozi się do samolotu pasażerów i ich bagaże. Na lotnisku musi być porządek i nikt przypadkowy nie może tu spacerować.
- Dlaczego, przecież tu jest tyle wolnego miejsca. - nie wytrzymuje Marek.
- Jedne samoloty lądują, inne startują. Obsługa naziemna lotniska może poruszać się po lotnisku. Ci ludzie nalewają paliwo do samolotów, naprawiają je i sprzątają wewnątrz. Każdy wie co ma robić. - Nagły huk przerywa rozmowę. Samolot, który wiezie mamę właśnie ląduje. Ojciec i syn idą do hali przylotów. Marek prawie biegnie.
- Jeszcze poczekamy, nie spiesz się - uspokaja ojciec chłopca.
Pasażerowie ustawiają się w kolejce i czekają aż celnik sprawdzi dokumenty. Następnie z ruchomego taśmociągu odbierają bagaże.
- Mama, mama! Spójrz, jest tam! - krzyczy Marek. Mama również go zauważa i macha ręką. Mija kilka minut i cała rodzina serdecznie się wita.
- Co mi przywiozłaś? - pyta chłopiec.
- Niespodzianka - odpowiada mama i przytula syna. - Poszukamy jej w domu. |
|
2. Rozmowa na temat treści.
3. Zabawa kierowana przez nauczycielkę Na lotnisku.
Prowadząca ustala zasady obowiązujące podczas zabawy (ustawienie w kolejce do kasy, po odbiór bagażu). Każdemu dziecku wyznacza określoną rolę (piloci, stewerdesy, obsługa naziemna, kierownik lotów). Krzesełka wykorzystuje jako samoloty. Wprowadza napisy: Niemcy, Anglia, Portugalia. Podróżni oznaczeni są szarfami. Kieruje zabawą, zachęca do wykonywania czynności charakterystycznych dla danej sytuacji.
4. Rozwiązywanie krzyżówki.
Dzieci gromadzą się przed tablicą, gdzie wisi przygotowana przez prowadzącą krzyżówka. Pola zakryte są czerwonymi kwadratami, rozwiązanie niebieskimi. W trakcie rozwiązywania zasłaniamy poszczególne litery tworzące rozwiązanie - celem jest odczytanie go w całości po rozwiązaniu krzyżówki.
5. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Wykonują z plasteliny model samolotu. |
|
|
|