• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Poznanie i rozumienie siebie i świata.
CEL OGÓLNY: Obserwacja zjawiska powstawania tęczy.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• wie na czym polega zjawisko powstania tęczy
• wymienia barwy tęczy
• uczestniczy w zabawach proponowanych przez nauczycielkę
METODA: czynna, oglądowa
FORMA: indywidualna, grupowa
POMOCE: treść opowiadania, tekst piosenki, zdjęcia i ilustracje tęczy, papier kolorowy, szary papier, wstążki
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Słuchanie opowiadania z wykorzystaniem ilustracji:
B. Forma: Tęcza
Od samego rana padał deszcz. Maciek podparł brodę i obserwował spływające po szybie krople. A miało być tak wesoło. Wyjazd z rodzicami nad jezioro, kajaki i wspólny spacer. W pewnej chwili deszcz przestał padać. Zza chmury wyjrzało słońce i chłopiec zobaczył niezwykłe zjawisko. Na niebie pojawiła się piękna, kolorowa tęcza. Jak olbrzymi most rysowała się na niebie, połyskując w słonecznych promieniach. Maciek szybko wyjął farby. Rozłożył na podłodze duży arkusz papieru i zaczął malować. Kilka dużych, zamaszystych ruchów pędzlem i już po chwili kolorowe pasy tworzyły tęczę. Przez chwilę Maciek przyglądał się swojej pracy. Nabrał pędzlem żółtej farby i namalował słońce. Potem las i jezioro. Nagle do pokoju weszła mamusia.
- Widzę, że znalazłeś sobie zajęcie. Szkoda, że deszczowa pogoda zmusiła nas do zmiany planów.
- Niezupełnie - uśmiechnął się Maciek.
- Zapraszam nad jezioro - wskazał na swoją pracę.
- Piękna praca - zachwyciła się mamusia. - Powiesimy ją na ścianie.
Już po chwili w pokoju zrobiło się weselej. Mamusia cienkim pędzelkiem namalowała trzy postacie.
- To nasza rodzina. Idziemy popływać kajakiem.
Maciuś zaznaczył na jeziorze wyspę.
- Musimy koniecznie tam popłynąć.
Chociaż zrobiło się późno, "wycieczka" wciąż trwała.
- Może dobrze się stało, że właśnie dzisiaj na dworze była brzydka pogoda. |
|
2. Rozmowa na temat treści opowiadania.
3. Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy.
4. Słuchanie piosenki B. Forma: Taniec z tęczą.
B. Forma: Taniec z tęczą
Słońce świeci, pada deszcz,
a tęcza na niebie
w pięknych barwach mieni się
specjalnie dla ciebie.
Ref: Tęcza, tęcza tańczyć chce,
tęcza kolorowa
dzieci tańczyć z tęczą chcą
w wianeczkach na głowach. |
|
5. Barwy tęczy - zabawa ruchowa doskonaląca płynność ruchów w przestrzeni.
Dzieci podzielone na grupy. Każda grupa posiada wstążki w innym kolorze (kolory tęczy). Dzieci do muzyki instrumentalnej wykonują improwizacje ruchowe z użyciem wstążek. Na przerwę w muzyce tworzą koła według barw.
5. Praca plastyczna Tęcza.
Malowanie tęczy na dużych arkuszach szarego papieru, przy użyciu szerokich pędzli. Naklejanie pod tęczą gotowych elementów (wcześniej przygotowanych) tworzących dowolny krajobraz. Elementy mogą być wycięte z kolorowego papieru, skrawków materiałów, namalowane i wycięte przez dzieci. |
|
|
|