• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Poznanie i rozumienie siebie i świata.
CEL OGÓLNY:
• poznanie roli wiatru dla pojazdów, które nie posiadają silnika.
• rozumienie od czego zależy prędkość z jaką poruszają się żaglówki.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• wie, co powoduje wprawianie w ruch żaglówki
• rozumie od czego zależy prędkość z jaką porusza się żaglówka
• zna melodię i tekst piosenki
METODA: czyna, oglądowa
FORMA: grupowa, w zespołach
POMOCE: piosenka, ilustracje żaglówek, papierowe stateczki, miska z wodą, liny, materiał o wymiarach 1,5 X 1,5 m, szanty na płycie CD
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Zapoznanie z melodią i tekstem piosenki (piosenkę można przedstawić jako wiersz).
B. Forma: Żeglarz
Widać jachty z każdej strony,
już w powietrzu żagle grają,
zapraszają na regaty,
z szumem wody nas wołają.
Już obłoki hen po niebie,
tak po wodzie lekko płyną
w barwach tęczy spinakery
wypełnione wiatru siłą.
Serce mocno dzisiaj bije,
rodzi się żeglarza dusza.
Niechaj zatem nikt nie zwleka,
jachtem szybko w rejs wyrusza. |
|
2. Oglądanie ilustracji przedstawiających żaglówki. Analiza tekstu piosenki (wiersza).
3. Stateczki - ćwiczenie oddechowe.
Dzieci otrzymują małe papierowe stateczki wykonane metodą origami na zajęciach plastycznych. Atrakcją podczas zajęć może być duża miska napełniona wodą. Dzieci trójkami podchodzą do miski i dmuchając wprawiają swoje statki w ruch.
4. Przeciąganie liny - zabawa ruchowa.
Dzieci podzielone na dwie grupy (zespołów może być więcej, mniej licznych). Każda grupa otrzymuje linę. Z każdej strony liny równa ilość dzieci, starają się przeciągnąć linę na swoją stronę.
5. Żagle - zabawa ruchowa wyrabiająca reakcję na dźwięki o różnym natężeniu.
Dzieci dobierają się czwórkami. Trzymają w rękach rogi zwiewnego materiału w kształcie kwadratów, o boku 1,5 metra. Na dźwięk tamburyna najpierw cichy potem coraz mocniejszy, powoli unoszą ręce w górę, materiał wypełnia się powietrzem "wiatr wydyma żagle", następnie opuszczają ręce, przechodzą do przysiadu "wiatr przestał wiać", tamburyno milknie. Pozostają przez chwilę w przysiadzie.
6. Słuchanie fragmentów szant z płyty CD.
Dzieci w czwórkach zajmują miejsca jedno za drugim. Naśladują "wiosłowanie" w rytmie słuchanej muzyki. |
|
|
|