• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Obserwuję, eksperymentuję i odkrywam przyrodę w okresie lata.
CEL OGÓLNY: Poznanie znaczenia pszczoły w środowisku.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• potrafi rozpoznać pszczołę
• wie jakie jest jej znaczenie w przyrodzie i w życiu człowieka
METODA: oglądowa, czynna
FORMA: z całą grupą
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Nauczycielka gromadzi dzieci wokół siebie. Przedstawia im opowiadanie w oparciu o ilustracje lub za pomocą sylwet w teatrzyku cieni pt. "Pszczoła".
NARRATOR
Kasia chodzi po łące, zbiera kwiaty pachnące.
KASIA
Ach jakie piękne. Zrobię dla mamy bukiet.
(obok Kasi pojawia się pszczoła)
PSZCZOŁA
Bzzz, bzzzz, bzzz
KASIA
Oj! Oj! Mamo, mamo!
Niedobra, złośliwa pszczoła chce mnie użądlić.
MAMA
Stój spokojnie, na pewno nic ci nie zrobi. Może spodobał się jej kwiat, który zerwałaś?
(mama z Kasią odchodzą, pszczoła siada na kwiatach)
PSZCZOŁA
Dlaczego taka miła dziewczynka mówi, że jestem złośliwa i niedobra. Codziennie od rana ciężko pracuję. Zbieram pyłek do specjalnego koszyczka. Potem zanoszę go do ula, gdzie zostaje przerobiony na miód.
(pszczoła leci w kierunku ula, po drodze spotyka drugą pszczołę).
PSZCZOŁA
Witaj Bzykuniu. Właśnie wracam z sadu. Kwitną tam wszystkie drzewa. Może mi pomożesz? Zostało jeszcze bardzo dużo kwiatów do zapylenia. Z zebranego pyłku będzie sporo miodu.
(gra muzyka o pogodnym charakterze pszczoły siadają na kwiatach. Następnie oddalają się w kierunku ula).
2. Nauczycielka zadaje dzieciom pytania:
- Dlaczego pszczoły siadają na kwiatach?
(nauczycielka tłumaczy słowo nektar i pyłek)
- Jaki dźwięk wydaje pszczoła?
- Gdzie mieszkają pszczoły?
- Co jeszcze robią pszczoły w ulu?
- Dlaczego pszczoły są pożyteczne?
3.Zabawa ruchowa Pszczoły.
Dzieci "pszczoły" zajmują miejsca na dywanie w szarfach "kwiaty na łace". Na głowach mają wykonane z drutu owiniętego brązową bibułą, przyczepionego do opaski z brystolu czułki. W rytmie akompaniamentu, "pszczoły" wydając dźwięk bzzz "fruwają pomiędzy kwiatami". Na hasło "zbieramy nektar", siadają "na kwiatkach" - w środku szarf.
4. Dzieci zajmują miejsca przed nauczycielką, która opowiada im co robią pszczoły w ulu. Demonstruje ulepione z plasteliny lub wycięte z brystolu plastry miodu. Zebrany nektar pszczoły niosą do ula.
5. Dzieci zostają podzielone na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje obręcz lub koło ułożone z szarf "ul", a w nim rozrzucone "plastry z wosku" wykonane z brystolu, odpowiadające ilości dzieci w grupie. W rytmie akompaniamentu dzieci "pszczoły" fruwają między obręczami. Na hasło "układamy plastry" - "pszczoły" podbiegają do swoich obręczy i układają plastry. Po zakończeniu grupa "pszczół" staje wokół obręczy i "macha skrzydłami susząc nektar".
6. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach i wypełniają kontur pszczoły.
Propozycja do Kącika Przyrody
W kąciku można umieścić pasiekę. Na nitkach wiszą papierowe pszczoły. Dookoła z zielonej bibuły lub kawałków zielonego materiału znajduje się łąka, na niej bibułowe kwiaty. Dopełnieniem kompozycji mogą być ule.
uwaga:
Opowiadanie wykorzystane w scenariuszu można zastąpić wierszem Pracowita pszczoła
B. Forma: Pracowita pszczoła
Przyfrunęła na łąkę
pszczoła pracowita.
Ile pięknych kwiatów! -
pszczoła się zachwyca.
Na kwiatku usiądę
i odpocznę chwilę.
Może porozmawiam
z prześlicznym motylem.
A potem do pracy
szybko się zabiorę.
Pozapylam kwiaty,
dużo pyłku zbiorę. |
|
|
|
|
|