• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji zdrowotnej. Obszar edukacji w zakresie przygotowania do pisania i czytania.
CELE OGÓLNE>:
• rozumienie konieczności rozsądnego zachowania się podczas pobytu nad morzem,
• zwrócenie uwagi na wątek dramatyczny opowiadania,
• wprowadzenie do globalnego czytania wyrazu "piłka".
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• rozumie konieczność zachowania ostrożności w kontakcie z morzem,
• dostrzega wątek dramatyczny opowiadania,
• spośród wyrazów do globalnego czytania potrafi wyróżnić wyraz nowo poznany (piłka)
METODA: słowna, czynna
FORMA: z całą grupą
POMOCE:
• ilustracja dużej plażowej piłki z napisem "PIŁKA",
• ilustracje przedstawiające różne sytuacje na plaży,
• piłki róznej wielkości (plażowa, nożna, tenisowa).
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Nauczycielka umieszcza przed dziećmi piłki różnej wielkości. Następnie zadaje dzieciom pytania:
- Ile jest piłek?
- Czym piłki różnią się między sobą?
- Jak można je ułożyć pod względem wielkości?
2. Nauczycielka zwraca się do dzieci:
- Za chwilę opowiem wam o jednej z tych piłek. Zgadnijcie, którą mam na myśli:
Lekka bardzo kolorowa
hen wysoko w górę skacze.
Dzieci grają w nią na plaży,
może taką samą macie?
3. Na tablicy umieszcza ilustrację dużej kolorowej piłki z napisem PIŁKA do globalnego czytania. Nie podając tytułu rozpoczyna opowiadanie.
B. Forma: Lekkomyślna Ola
Był upalny dzień lata. Ola razem z rodzicami wybrała się na strzeżoną plażę. Zabrała wiaderko, łopatkę i piękną kolorową piłkę. Na plaży spotkała koleżanki. Dziewczynki rozpoczęły zabawę nad samym brzegiem morza. W pewnej chwili wiatr powiał nieco mocniej i piłkę porwała morska fala. Ola pobiegła za nią nie zwracając uwagi, że woda staje się coraz głębsza.
- Nie odpływaj! - wołała, wyciągając ręce do piłki.
Ola i piłka oddalały się coraz bardziej od brzegu. Szum morza zagłuszył głos wołających koleżanek. Na szczęście Olę zauważył ratownik. Ściągając w biegu koszulkę wskoczył do wody. Szybko zbliżył się do tonącej dziewczynki. Ola traciła siły. W ostatniej chwili ratownik objął ją swym silnym ramieniem, kierując się do brzegu.
- Oj, Olu, Olu, mogło się to bardzo źle skończyć. |
|
4. Nawiązując do treści opowiadania nauczycielka zadaje dzieciom pytania.
- Gdzie bawiły się dziewczynki?
- Jak należało postąpić, kiedy piłka znalazła się w morzu?
- Co zrobiła Ola?
- Kto ją uratował?
5. Nauczycielka proponuje, żeby dzieci samodzielnie wymyśliły tytuł opowiadania (najciekawsze propozycje, zostają nagrodzone brawami).
6. Dzieci tworzą koło. Nauczycielka trzyma dużą plażową piłkę. Rzuca ją do wybranego dziecka. Dziecko stara się odbić piłkę tak jak podczas gry w siatkówkę.
7. Na tablicy zostają przyczepione ilustracje:
- Ola z koleżankami gra w piłkę,
- Ola płynie za piłką.
Dzieci porównują sytuacje przedstawione na ilustracjach. Wyciągają odpowiednie wnioski. W trakcie wypowiedzi nauczycielka pod ilustracjami umieszcza wyrazy: TAK, NIE.
8. W dowolnych miejscach na dywanie znajdują się plastikowe krążki "zamki z piasku". W rytmie akompaniamentu granego na dowolnym instrumencie dzieci przemieszczają się biegając między nimi. Na sygnał "skok przez zamek", każde dziecko zatrzymuje się obok krążka i wykonuje przeskoki obunóż. |
|
|
|