• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji przyrodniczej.
CELE OGÓLNE:
Rozpoznawanie zielonego koloru w otoczeniu. Wzbogacanie wiadomości przyrodniczych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• potrafi wskazać kolor zielony w otoczeniu,
• posiada większy zakres wiedzy przyrodniczej.
METODA: słowna, oglądowa
FORMA: z całą grupą, indywidualna
POMOCE: szablony żabek, tekst opowiadania B. Forma: Zielona żabka.
PRZEBIĘG ZAJĘCIA:
1. Nauczycielka wspólnie z dziećmi słucha rechotu żab nagranego na kasecie magnetofonowej pt. "Dźwięki wokół nas".
2. Następnie kieruje pytanie do dzieci:
- Czy rozpoznajecie, kto wydaje taki charakterystyczny głos?
3. Nauczycielka opowiada historyjkę o żabce.
B. Forma: Zielona żabka
Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała na olbrzymim liściu i wciąż rozmyślała.
- Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak glony w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
- Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
- Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
- Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
- Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
- Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło - kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie. |
|
4. Prowadząca zadaje dzieciom pytania związane z tekstem:
- Dlaczego żabka była smutna?
- Kogo żabka spotkała na łące?
- Kto chciał ją zjeść?
- Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
- Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?
5. Nauczycielka przeprowadza zabawę ruchową "Masz zielone". W rytmie akompaniamentu dzieci w rozsypce biegają po sali. Na hasło: "masz zielone" - dzieci szukają na sobie lub w sali rzeczy, przedmiotów w kolorze zielonym. Kto nie znajdzie, temu pomaga cała grupa.
6. Następnie nauczycielka zwraca się do dzieci:
- Mam przed sobą trzy pudełka: białe, zielone i czerwone. Kto z was pokaże mi, które z pudełek jest w kolorze zielonym?
Podobnie postępuje z pudełkiem czerwonym. Kiedy podnosi pudełko zielone wypadają z niego zielone farby.
- Co to za niespodzianka?
- Po co mi te farby?
- Jaki to kolor?
- Jak myślicie, co będziemy malowali zieloną farbą?
7. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują szablony żabek wycięte z bloku technicznego. Wypełniają je zieloną farbą. Naklejają oczy wycięte z papieru kolorowego. |
|
|
|