• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji przyrodniczej
CELE OGÓLNE:
• zapoznanie z nazwami drzew (jarzębina, kasztanowiec, dąb),
• przyporządkowanie im owoców,
• wyrabianie umiejętności uważnego słuchania nauczycielki.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
DZIECKO:
• rozpoznaje przynajmniej jedno z poznanych drzew i przyporządkowuje im właściwy owoc,
• koncentruje się na wypowiedziach nauczycielki.
FORMA: grupowa, indywidualna
METODA: oglądowa, słowna
POMOCE: klej, kredki świecowe, cztery koszyki wiklinowe, żołędzie, kasztany, jarzębina, paski bibuły na gumce, tamburyn.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Jesienną porą nauczycielka wybiera się z dziecmi na spacer do parku. Zwraca uwagę na spadające liście, kasztany, żołędzie. Dzieci obserwują wiatr, okreslając czy wieje mocno, czy słabo. Zbierają kasztany, żołędzie i kolorowe liście. Jeżeli pogoda umiemożliwia wyjście na podwórko, materiał przyrodniczy może zostać zebrany wczesniej.
1. Po powrocie dzieci zajmują miejsca wokół prowadzącej, która recytuje wiersz pt. Przybywa jesień. Po recytacji każdej zwrotki wycišga z odpowiedniego worka materiał przyrodniczy i pokazuje do dzieciom.
B. Forma: Przybywa jesień
Spadajš liście,
szeleszczą wkoło,
wiatr je unosi
gwiżdżąc wesoło.
Lecą kasztany,
cieszą się dzieci.
Słabiej niż latem
słoneczko świeci.
Nagle żołędzie
z drzewa spadają,
chętnie je zaraz
wszyscy zbierają.
Pięknie korale ma jerzębina,
to znak, że jesień
już się zaczyna. |
|
2. Nauczycielka zwraca się do dzieci, zadając im pytania związane z treścią wiersza.
- Co spada z drzew jesienią?
- Jak nazywa się drzewo, które ma korale?
- Co jeszcze spada jesienią z drzew?
- Jak nazywa się drzewo, na którym rosną kasztany?
- Jak nazywa się drzewo, na którym rosną żołędzie?
3. Następnie prowadząca na dywanie umieszcza liść kasztanowca. Obok niego kładzie kasztany. Liść dębu kładzie obok żołędzi. Liść jarzębiny kładzie obok kiści korali. Równocześnie utrwala z dziećmi nazwy drzew.
4. Zabawa Wiatr i liście.
Dzieci zostają podzielone na dwie grupy. Jedna grupa to "liście" - w rękach trzymają liście. Druga grupa to "wiatry" - na rękach mają przymocowane gumką paski bibuły. Na określony sygnał (uderzenie w tamburyno) "liście" wirują wokół siebie, a "wiatry" na palcach biegają w różnych kierunkach. Kiedy instrument milknie "wiatry" zatrzymujš się, a "liście spadają" - dzieci przechodzą do przysiadu.
Propozycja do kącika przyrody:
Nauczycielka może wykonać sylwety drzew z liśćmi. Pod każdym drzewem umieszcza odpowiedni owoc.
Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Każde otrzymuje liść pocięty na cztery części. Układają je w całość, a następnie naklejają na arkusz papieru i wypełniają kolorem kredkami świecowymi. |
|
|
|