• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacji przyrodniczej. Obszar edukacji muzycznej.
CELE OGÓLNE:
• umiejętne określanie charakterystycznych cech jesieni,
• wyrabianie szybkiej reakcji na przerwę w muzyce i zmiany dynamiczne.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• wyróżnia co najmniej dwie charakterystyczne cechy jesieni,
• szybko reaguje na przerwę w muzyce i zmiany dynamiczne.
METODA: czynna, oglądowa
FORMA: grupowa, indywidualna
POMOCE: klej, kontury liści i odpowiadające im szablony
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. W pogodny jesienny poranek nauczycielka z dziećmi udaje się na wycieczkę do parku. Zatrzymują się w pobliżu dużych drzew pokrytych kolorowymi liśćmi. Prowadząca recytuje wiersz B. Forma: Jesienią w parku.
B. Forma: Jesienią w parku
Jarzębina i żołedzie
w parku pełno jest ich wszędzie.
Zbieraj wszystko do koszyka -
woła Paweł i Monika.
Wiatr powiewa, deszczyk pada,
a tu grad kasztanów spada.
Lecą liście i żołędzie,
śmiechy dzieci słychać wszędzie.
Będzie ludzik kasztanowy,
za nim piesek żołędziowy.
Z jarzębiny koraliki
dla laleczki Weroniki. |
|
2. Po powrocie do przedszkola nauczycielka jeszcze raz powtarza treść wiersza. Zadaje dzieciom pytania:
- Co się stało z liśćmi w parku, gdy powiał wiatr?
- Co jeszcze spadało z drzew?
- Czego szukaliśmy w trawie pod drzewami?
3. Dzieci w podskokach, w rytmie akompaniamentu przemieszczają się w dowolnych kierunkach w sali. Na przerwę w muzyce "kasztany spadają" - zatrzymują się, wykonują energiczny przysiad, następnie wyskok i ponownie przechodzą do przysiadu.
4. Prowadząca gromadzi dzieci wokół siebie i utrwala poznany tekst wiersza.
5. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Na polecenie nauczycielki dobierają odpowiednie kształty i dopasowują do proponowanych konturów. Przeliczają liście - liczebniki: jeden, dwa.
6. Na zakończenie nauczycielka przeprowadza zabawę Tańczące liście.
Kiedy akompaniament brzmi zupełnie cicho dzieci "liście" leżą spokojnie na dywanie. W miarę gdy akompaniament staje się coraz głośniejszy dzieci "liście" podrywają się do tańca. Powoli przechodzą do przysiadu, następnie do pozycji stojącej, unoszą w górę ręce i kołyszą nimi w różne strony. |
|
|
|