• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
CELE OGÓLNE:
• porównywanie liczebności zbiorów (dużo, mało, tyle samo),
• posługiwanie się liczebnikami (jeden, dwa)
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• posługuje się liczebnikami głównymi: jeden, dwa, przeliczając kropki biedronek,
• umie porównać zbiory używając określeń: dużo, mało, tyle samo,
• potrafi odpowiedzieć jak wygląda biedronka i jakie są jej zwyczaje.
METODA: słowna, oglądowa
FORMA: grupowa, indywidualna
POMOCE: ilustracja biedronki, ilustracja róży
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Nauczycielka gromadzi dzieci wokół siebie. Na tablicy umieszcza ilustrację biedronki.
- Czy wiecie, co to jest?
- Czy ktoś z was widział biedronkę?
2. Prowadząca rozpoczyna opowiadanie Biedronka.
B. Forma: Biedronka
Do ogrodu przyfrunęły biedronki.
- Jak tutaj ładnie. Tyle pięknych kwiatów. Odpocznijmy chwilkę.
Nagle usłyszały wołanie.
- Ratunku! Ratunku! Oj! Boli! Kto mi pomoże?!
Biedronki uważnie rozejrzały się dookoła. W pobliżu miejsca, gdzie postanowiły odpocząć zakwitł piękny krzak róży. Tymczasem złośliwe mszyce zjadały jego liście.
- Zaraz się z wami rozprawimy! - biedronki szybko zabrały się do pracy, połykając szkodniki. Kiedy skończyły, było już prawie ciemno.
- Dziękuję za pomoc - odezwała się róża. Mocniej zapachniała i rozwinęła pąki.
- My mamy teraz pełne brzuszki, a ty jesteś cała i zdrowa - odpowiedziały biedronki i odfrunęły. |
|
3. Nauczycielka zwraca się do dzieci:
- Czy wiecie co to są mszyce? - krótko wyjaśnia pojęcie szkodniki.
- W jaki sposób biedronki pomogły róży?
- Jeżeli biedronki pomogły róży, to czy są one potrzebne?
4. Zabawa ruchowa Róże i biedronki
Dzieci zostają podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa to "róże". Zajmują miejsca w obręczach rozmieszczonych dowolnie w sali. Druga grupa to "biedronki" - otrzymują emblematy, które zawieszają na szyi.
W rytmie akompaniamentu "biedronki" w podskokach przemieszczają się między "różami". Na określony sygnał (zmiana akompaniamentu) każda "biedronka" podbiega do róży. Dzieci chwytają się za ręce, tworzą małe koła i rytmicznie podskakują.
5. Dzieci zajmują miejsca przed tablicą, na której znajuje się ilustracja dwóch biedronek z dwiema kropkami. Nauczycielka przyczepia ilustrację kilku biedronek z większą ilością kropek. Zwraca się do dzieci:
- Czy biedronki, które umieściłam na tablicy mają dużo kropek czy mało?
- Których biedronek jest mniej: tych, które mają dwie kropki, czy tych, które mają więcej kropek?
Na tablicy prowadząca pozostawia dwie biedronki z dwiema kropkami i dwie biedronki z większą ilością kropek. Dokonuje z dziećmi wspólnego przeliczania.
Dzieci przechodzą do stolików, zajmują swoje miejsca. Każde otrzymuje szablon biedronki i dwie kropki wycięte przez nauczycielkę. Przyklejają kropki biedronki w określone miejsca, następnie jej wnętrze wypełniają kolorem. |
|
|
|