• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
OBSZAR EDUKACYJNY: Obszar edukacyjny w zakresie mowy i myślenia.
CELE OGÓLNE:
• rozwijanie zainteresowania książką,
• utworzenie kącika książki,
• wzbogacanie słownika dziecięcego (księgarnia),
• doskonalenie umiejętności poprawnego wypowiadania się.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
• potrafi całym zdaniem opisać okładkę wybranej książki,
• wie co można kupić w księgarni oraz jak należy się w niej zachować,
• wie, że książka stanowi źródło wiedzy.
METODA: czynna, oglądowa
FORMA: grupowa, indywidualna
POMOCE: ilustracja puchacza i sowy, dwie opaski - jedna z sylwetą sowy, druga z sylwetą puchacza, bogato ilustrowane książki w twardych okładkach, klisza fotograficzna (wymoczona w wodzie z dodatkiem wybielacza), kredki, kolorowe nici
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Dzieci zajmują miejsca na dywanie. Nauczycielka wybiera dziecko "puchacza" i dziecko "sowę". Zakłada im opaski z emblematami (pomniejszone sylwety sowy, puchacza) i zajmuje z nimi miejsce "za ladą w księgarni". Wszędzie znajdują się porozkładane książki.
2. Nauczycielka śpiewa piosenkę Książki. (Proponujemy osłuchanie z piosenką na wcześniejszych zajęciach).
B. Forma: Książki
1. Gwar i hałas dziś od rana,
rzecz się stała niesłychana.
Sklep z książkami moi mili
puchacz z sową otworzyli.
Ref: W książkach mądrość,
w książkach wiedza,
więc księgarnię czas odwiedzać.
Co dzień w każdej wolnej chwili
dużo czytać moi mili.
2. Książki piękne, kolorowe,
historyczne, przygodowe.
W każdej nowe opowieści,
wszystkich w głowie nie pomieścisz.
Ref: W książkach...
3. Do nas, do nas zapraszamy,
moc ciekawych książek mamy.
Dla tych dużych i tych małych,
zbiór powieści doskonałych.
Ref: W książkach... |
|
W trakcie śpiewu nauczycielka wykonuje odpowiednie ruchy, zaprasza do kupowania, oglądania, wskazuje "sowę" i "puchacza".
3. Prowadząca zwraca się do dzieci, zadając pytania związane z tekstem piosenki.
- Jak nazywa się sklep, w którym sprzedaje się książki?
(nauczycielka wyjaśnia różnicę między księgarnią a biblioteką)
- Dlaczego ludzie czytają książki?
4. Nauczycielka zaprasza dzieci do kupowania. Każde dziecko zastanawia się jak opisać to, co znajduje się na okładce wybranej książki. Dzieci kolejno podchodzą do nauczycielki. Stosują odpowiednie formy grzecznościowe, np.
- Proszę o książkę, na okładce której narysowana jest.....
Aby zachęcić dziecko do dłuższej wypowiedzi nauczycielka zadaje pytania.
- Co jeszcze jest na tej okładce, ponieważ nie wiem dokładnie, którą książkę chcesz kupić?
Dzieci nie powinny pokazywać książek palcem. eby nadać kupowaniu bardziej poważną formę, nauczycielka może zwracać się do dzieci pani, pan.
5. Dziecko które kupiło książkę siada do stolika na swoje miejsce i w ciszy ją ogląda. W miarę jak zwiększa się ilość dzieci siedzących przy stolikach, dzieci mogą wymieniać się książkami.
6. Dzieci wspólnie z nauczycielką umieszczają "nowe" (wybrane przez siebie) książki w przygotowanym wcześniej przez nauczycielkę ciekawym miejscu. Miejsce będzie pełniło rolę kącika książki.
Jeżeli prowadząca posiada w kąciku książki sporo miejsca, może umieścić w nim sylwetę sowy (U. Barff: Każde dziecko to potrafi cz.III, s.11)
Nauczycielka wyjaśnia dlaczego właśnie sowę umieszcza się w kąciku książki.
7. Zabawa ruchowa Książki.
Dzieci zajmują dowolne miejsca na dywanie. Leżą na bokach. Na hasło "książki się otwierają", przechodzą do leżenia na wznak, wyciągają na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło "książki się zamykają", powracają do pozycji wyjściowej. Leżenie na bokach, nogi podkurczone. "Książki stoją na regale" przechodzą do stania na baczność.
8. Nauczycielka trzyma w ręce zrobioną wcześniej zakładkę do książki. Zwraca się do dzieci:
- Co trzymam w ręce i do czego to służy?
Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Na pasku wyciętym wcześniej z bloku technicznego, w wymiarach dostosowanych do wielkości pasków kliszy fotograficznej dzieci z jednej strony rysują postać z ulubionej bajki (dowolnej), z drugiej strony mogą tworzyć małe kompozycje kwiatowe z suszonych traw, kwiatów. Nauczycielka rozkłada (niespodzianka) na stolikach ołówkowe sówki które wykonała wg. propozycji U. Barff: Każe dziecko to potrafi, cz. II, s.91-92.
Stanowią one wspaniałą okazję do utrwalenia nazw kolorów. Po wykonaniu części wewnętrznej zakładki dzieci umieszczają ją między przeciętą kliszą. Łączą barwną podwójną nitką za pomocą igły. Dzieci zszywają zakładki w małych grupach pod nadzorem nauczycielki.
uwaga:
Przed zajęciami proponuje się wycieczkę do księgarni i biblioteki. |
|
|
|