• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
CEL OGÓLNY:
• opracowanie ruchu do piosenki
• doskonalenie umiejętności prawidłowego sposobu wypowiadania tekstu.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• określa gdzie leżą kasztany i żołędzie
• płynnie, zgodnie z rytmem wykonuje ruchy do melodii piosenki
• rytmicznie "gra" na kasztanach
• z odpowiednim natężeniem powtarza zdania podczas zabawy w "echo"
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Rozmowa na temat zmian zachodzących jesienią w parku. Dzieci wymieniają co można zbierać w parku (liście, kasztany, żołędzie).
2. Dzieci zajmują dowolne miejsca w sali, w której rozłożone są duże obręcze, wewnątrz których leżą kasztany i żołędzie. Dzieci zgodnie z akompaniamentem podskakując przemieszczają się między obręczami.
Na hasło "zbieramy" biorą z obręczy wybrany element, po jednym do każdej ręki (niezależnie od tego co to jest). Następnie podchodzą do swojego miejsca przy stoliku i umieszczają to co mają w rękach w małej obręczy leżącej na blacie stolika.
Zabawę powtarzamy trzy razy, po czym dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Określają czego mają więcej (kasztanów czy żołędzi), czy też tyle samo.
Następnie wspólnie z materiału przyrodniczego zgromadzonego na stolikach tworzą kompozycję (mogą w tym celu wykorzystać również małe obręcze).
3. Nauczycielka śpiewa dzieciom piosenkę Taniec kasztanów. Zwraca uwagę na jej skoczną melodię.
B. Forma: Taniec kasztanów
1. Tańczą kasztany
w czapkach zielonych.
Wesoło skaczą
na wszystkie strony.
Ref: Zabawa w parku wesoła trwa,
oj dana dana, oj dana da.
2. Tańczą też dzieci,
z nimi żołędzie
w brązowych czapkach,
widać je wszędzie.
Ref: Zabawa w parku...
3. Schował się w trawie
wąż kasztanowy.
Liście spadają
wszystkim na głowy.
Ref: Zabawa w parku... |
|
4. Dzieci odpowiadają na pytania dotyczące tekstu, charakteru melodii i kierunku linii melodycznej. Zaznaczają klaśnięciem pierwszą miarę taktu. Taktują zgodnie z metrum.
5. Po opanowaniu piosenki nauczycielka wprowadza elementy ruchu.
Dzieci ustawiają się w parach na okręgu koła twarzami do siebie.
Tańczą kasztany, |
dzieci stoją w lekkim rozkroku, robią daszek nad głową |
w czapkach zielonych. |
Wesoło skaczą |
wykonują podskoki obunóż w miejscu |
na wszystkie strony. |
|
Ref: Zabawa w parku wesoła trwa, |
w parach podają sobie ręce i krążą wokół siebie |
oj dana dana, oj dana da. |
|
Tańczą też dzieci, |
ręce na biodrach, pozostają w dalszym ciągu w parach, wysuwają raz lewą, raz prawą nogę |
z nimi żołędzie |
w brązowych czapkach, |
zatrzymują się, robią daszek nad głową |
widać je wszędzie. |
|
Ref: Zabawa w parku wesoła trwa, |
w parach podają sobie ręce i krążą wokół siebie |
oj dana dana, oj dana da. |
|
Schował się w trawie |
obrót wokół siebie |
wąż kasztanowy |
Liście spadają |
ręce uniesione w górę, naśladują opadanie liści |
wszystkim na głowy. |
|
Ref: Zabawa w parku wesoła trwa, |
w parach podają sobie ręce i krążą wokół siebie |
oj dana dana, oj dana da. |
|
6. Dzieci siadają w kole przechodząc do siadu skrzyżnego. Każde trzyma w rękach po jednym kasztanie. Podczas śpiewu piosenki dzieci uderzają kasztanami o siebie miarowo w rytmie ćwierćnut.
7. Zabawa w echo (stosowanie zmiennego natężenia głosu, doskonalenie wymowy).
Dzieci powtarzają za prowadzącą zdania z odpowiednim natężeniem głosu (cicho, umiarkowanym głosem, głośno):
• już jesień
• zbieram liście kolorowe
• strąca wiatr liście z drzewa |
|
|
|