• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
CEL OGÓLNY:
• poznanie nowej piosenki;
• zachęcanie do udziału w zabawach ruchowych;
• poszerzanie wiedzy przyrodniczej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
• wie jak należy zbierać grzyby
• określa ilość zwrotek w piosence
• reaguje na sygnały w czasie trwania zabaw ruchowych
• określa charakter piosenki
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Zagadka Las.
B. Forma: Las
W nim rosną drzewa
w nim ptaki śpiewają.
w nim małe i duże
zwierzęta mieszkają. |
|
Dzieci kładą się w wygodnej dla siebie pozycji na dywanie. Słuchają muzyki relaksacyjnej (z kasety magnetofonowej, płyty CD) Głosy lasu.
2. Rozwiązywanie zagadek z tematu grzyby.
- Jakie znacie grzyby rosnące w lesie?
- Kto wie jak należy zbierać grzyby i dlaczego w ten sposób?
3. Zabawa ruchowa Ala zbiera grzyby.
Dzieci "grzyby" stają w rozsypce, następnie przechodzą do przysiadu.
Wybrana dziewczynka "Ala" trzymając w ręce koszyczek spaceruje między "grzybami" - zbiera grzyby.
Delikatnie dotyka głowy wybranego dziecka, które wykonuje obrót dookoła własnej osi - "Ala znalazła grzyba". Dziecko "grzyb" podąża za Alą. Kiedy zostaną zebrane wszystkie "grzyby" dzieci podają sobie ręce, tworzą koło i zgodnie z akompaniamentem maszerują po jego okręgu.
4. Słuchanie piosenki B. Forma: Na grzyby.
B. Forma: Na grzyby
1. Na grzyby idziemy,
kosz ze sobą mamy.
Kurek, borowików
dużo nazbieramy.
Ref: Kurki, podgrzybki,
maślaki, rydze.
O! Właśnie pod krzakiem
borowika widzę.
2. Muchomor, muchomor,
widać go z daleka,
grzybem jest trującym,
groźnym dla człowieka.
Ref: Kurki, podgrzybki...
3. Na nóżkach, na nóżkach,
kapelusze mają,
w trawie, pod drzewami
wszystkie się chowają.
Ref: Kurki, podgrzybki... |
|
5. Nauczycielka omawia dokładnie treść piosenki. Zadaje dzieciom pytania:
- O czym jest piosenka? - dokładna analiza tekstu z równoczesnym umieszczaniem ilustracji, zdjęć grzybów.
- Jakie jest metrum piosenki? - utrwalenie pojęcia metrum, przypomnienie w jakim metrum były melodie innych znanych dzieciom piosenek. Nauczycielka gra, a dzieci klaśnięciem zaznaczają pierwszą miarę taktu.
- Jaka jest piosenka? - smutna, wesoła, pogodna.
- Ile razy w piosence powtarza sie melodia? -utrwalenie pojęcia zwrotka i refren.
6. Grzybki rosną w lesie zabawa utrwalająca pojęcia: cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej.
Dzieci "grzybki" zajmują dowolne miejsca w sali. Przechodzą do przysiadu.
Melodia grana cicho - "grzybki są małe".
Melodia grana coraz głośniej, "grzybki rosną" - dzieci przechodzą do pozycji stojącej i obracają się wokół własnej osi.
7. Dzieci tworzą półkole, twarzami zwrócone do nauczycielki. Powtarzają proponowane przez nauczycielkę teksty w odpowiednim rytmie.
Maś - la - czek maś - la - czek ma brą - zo - wy kub - ra - czek
Wi - dzę wszę - dzie peł - no ku - rek lecz nie ma - ją pió - rek
Zdania wypowiadają z różnym natężeniem głosu.
8. Kozaki, kurki, maślaki -zabawa matematyczna.
Dzieci "grzyby" zostają podzielone na trzy grupy: kozaki, kurki i maślaki. Każda grupa ma na szyi emblemat odpowiedniego grzyba.
Maszerują po sali w dowolnych kierunkach.
Nauczycielka wykorzystuje skakanki układając z nich na dywanie trzy figury geometryczne: trójkąt, prostokąt i koło. W każdej z figur umieszcza wycięty szablon grzyba odpowiadający emblematom na szyjach dzieci.
Na hasło "maślaki" dzieci z emblematami maślaków tworzą koło wokół figury z maślakiem w środku i poruszają się cwałem bocznym śpiewając pierwszą zwrotkę piosenki. Pozostałe dzieci zatrzymują się i miarowo klaszczą.
Na hasło "kurki" grupa dzieci z emblematami kurek tworzy koło wokół figury z emblematem kurki i śpiewając kolejną zwrotkę piosenki przemieszczają się w kole cwałem bocznym.
Na hasło "kozaki" grupa dzieci z emblematami kozaków tworzy koło wokół figury, w której umieszczony jest emblemat kozaka i śpiewają ostatnią zwrotkę piosenki przemieszczając się w kole cwałem bocznym.
Po zakończeniu śpiewu dzieci nazywają swoje figury. Zabawę powtarzamy zamieniając w figurach szablony grzybów.
9. Dzieci zajmują miejsca przed tablicą. Nauczycielka odsłania szablony drzew i szablony grzybów (6 lub więcej). Dzieci określają "na oko" ich ilość. Następnie tworzą pary dobierając drzewo do grzyba.
10. Zajmują miejsca przy stolikach. Wycinają kontur grzyba (narysowany na złożonej kartce), a następnie zaginają go w odpowienim miejscu i sklejają.
11. Grzybobranie - zabawa matematyczna.
Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym na obwodzie koła. Wewnątrz stoją grzyby wykonane przez dzieci.
Wybrane dziecko otrzymuje do ręki koszyk i spaceruje między grzybami.
Prowadząca uderza rytmicznie w bębenek.
Gdy uderzy mocniej i na moment zaprzestanie wystukiwania rytmu dziecko wkłada grzyb do koszyka. Po "grzybobraniu" przelicza ilość grzybów.
Zamiast jednego dziecka grzyby może zbierać równocześnie dwoje, troje dzieci.
Po zakończeniu zabawy dzieci określają "na oko" ilość zebranych grzybów. Przeliczają w zakresie "6". |
|
|
|