• baza materiałów |
1966 /
79
|
• publikacje |
96 /
55
|
• Celestyn Freinet |
73
|
• kalendarz |
8
|
• techniki plastyczne |
29 /
141
|
• kolorowanki |
220
|
• nasza galeria |
312
|
• galeria zdjęć |
607
|
• katalog haseł |
96
|
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych z elementami metody R. Labana [001] |
Autor: Bożena Forma |
|
1. Dzieci maszerują jedno za drugim, podchodzą do pojemnika i zabierają po jednej nakrętce od dużych butelek plastikowych (w każdej nakrętce wklejon kolorowe kółko, najlepiej z folii samoprzylepnej).
2. Wyczucie własngo ciała
Dzieci zajmują miejsca w rozsypce. Każde trzyma w prawej ręce nakrętkę. Dotyka nakrętką poszczególnych części ciała zaczynając od głowy (prawa ręka dotyka lewej strony). Następnie przełożenie nakrętki do lewej ręki i dotykanie nią prawej strony.
3. Wyczucie ciężaru
Dzieci kładą nakrętkę na podłodze. Przechodzą do lekkiego rozkroku powoli biorąc nakrętkę w ręce. Ruchy wykonują w taki sposób, jakby nakrętki były bardzo ciężkie. Próbują je przenieść w inne miejsce. Po wykonaniu zadania "bardzo się cieszą", że udało się im przenieść tak duży ciężar - ruchy żywe, wesołe.
4. Ćwiczenie z elementem czworakowania
Przed każdym dzieckiem leży nakrętka. Czworakując dzieci popychają nakrętkę rękami, kierując się w dowolną stronę sali. Co jakiś czas odpoczywają w dowolnej pozycji.
5. Ćwiczenie równowagi
Na środku sali naczycielka umieszcza ławeczki. Każda ławeczka oznaczona jest kolorem zgodnym z kolorem nakrętek (oznaczenie wewnątrz nakrętki). Dzieci zajmują miejsca przed ławeczkami zgodnie z kolorem. Kolejno wchodzą na ławeczkę, popychając stopą leżącą przez sobą nakrętkę.
6. Zabawa bieżna z elementem wyścigu
Ustawienie jak w poprzednim ćwiczeniu. Dzieci kolejno biegną do ławeczki, kładą swoją nakrętkę, obiegają ławeczkę i wracają na swoje miejsce (nakrętki kładą jedna na drugą).
7. Zabawa Oddaj.
Dzieci tworzą pary, siadając twarzami do siebie w dużych odległościach. Jedno dziecko z pary kładzie nakrętki na otwartej dłoni (nałożone jedna na drugą). Zadaniem jest dojście do kolegi z pary w taki sposób, żeby nakrętki nie spadły na podłogę. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy zwracając uwagę, żeby nakrętki były przenoszone raz na prawej, raz na lewej dłoni.
8. Rzuty
Nauczycielka trzyma w rękach dużą obręcz. Za obręczą kładzie materac. Dzieci kolejno rzucają nakrętkę w taki sposób, aby trafiła ona w obręcz i upadła na materac.
9. Skoki
Dzieci wspólnie z prowadzącą układają w poprzek sali linię z nakrętek. Z miejsca pojedynczo przeskakują przez nią.
10. Ćwiczenie wyprostne
Dzieci dobierają się parami. Jedno przechodzi po przysiadu skrzyżnego. Drugie stoi przed nim trzymając w rękach dwie nakrętki i unosząc wysoko ręce. Dziecko siedzące także unosi ręce wysoko w górę, nie odrywając pośladków od podłogi.
11. Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie
Dziecko przechodzi do siadu. Nogi swobodnie wyciągnięte w przód. Próbuje palcami raz lwej, raz prawej stopy chwycić nakrętkę.
12. Zabawa Podaj dalej.
Dzieci siedzą w dużym kole. Nauczycielka wystukuje rytm, głośno wypowiadając liczby jeden, dwa. Na jeden dzieci kładą dłoń na nakrętce, na dwa przesuwają ją w stronę partnera znajdującego się po prawej stronie. Tempo reguluje prowadząca. |
|
|
|