CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawy w sali gimnastycznej z wykorzystaniem piłek (toczenie, podrzucanie, bieg dookoła piłki, próby rzutu). Zabawa piłką - zabawa pobudzająco - hamująca.
| - wyrabianie sprawności ruchowej - reagowanie na słowa nauczycielki
| - dziecko ćwiczy prawidłowy ruch i chwyt piłki - dziecko wie jakie wykonać ruchy przy odpowiednich słowach
|
Cz. Janczarski: Co się gdzie kupuje (z książki Nowi przyjaciele Misia Uszatka) - słuchanie opowiadania. Nauczycielka przygotowuje wycięte z gazet i reklam zdjęcia artykułów, które można kupić w sklepie. Dla każdego dziecka przygotowane 3 szablony artykułów przemysłowych (mydło, pasta, proszek) oraz 3 szablony artykułów spożywczych (masło, dżem, chleb). Prowadząca zwraca się do dzieci: "Robimy zakupy. Kupujemy to co można jeść". Dzieci mają po dwa szablony koszyczków. Wybierają szablon i umieszczają w odpowiednim koszyczku (po wykonaniu zadania przyklejają szablony).
| - przyzwyczajanie do obcowania z książką - wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie
| - dziecko słucha opowiadania - dziecko wybiera obrazki z odpowiednimi produktami
|
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
|
|
|
WTOREK |
Towarzyszenie prowadzącej w robieniu "monet" - położenie na monetę kartki. Wybrane dziecko pociera odwrotną stroną ołówka kartkę w miejscu, gdzie znajduje się moneta. Nauczycielka je wycina.
| - zachęcanie do wspólnego działania
| - dziecko stara się dokładnie "odbić" monetę
|
Sklep - zabawa tematyczna. Nauczycielka pełni rolę ekspedientki. Wcześniej przygotowuje kartoniki, puszki, opakowania po różnych artykułach oraz torebki i portmonetki, w których dzieci umieszczają "pieniążki". Kolejka - zabawa pobudzająco - hamująca. Cukierki - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje szablon dużego cukierka. Metodą paluszkową wypełnia go farbami plakatowymi (farby w trzech kolorach).
| - zwracanie uwagi na stosowanie form grzecznościowych - reagowanie na sygnał - wyrabianie umiejętności pokrywania farbą powierzchni przy pomocy palców
| - dziecko przyjmuje na siebie rolę klienta - dziecko ustawia się w rzędzie - dziecko samodzielnie wykonuje pracę
|
Zabawa w sali gimnastycznej - budowanie miasta z dużych plastikowych klocków.
| - rozwijanie sprawności manipulacyjno - konstrukcyjnych
| - dziecko bierze udział we wspólnej zabawie
|
ŚRODA |
Umieszczenie przed dziećmi rysunków twarzy wyrażających stany emocjonalne: płacz, śmiech, złość, zdziwienie. Dzieci określają te stany. Następnie prowadząca wskazuje ilustracje, a dzieci próbują wyrazić je mimiką. Gonitwa - zabawa z elementem biegu. Dzieci maszerują. Na hasło "gonitwa" biegną na palcach.
| - kształcenie umiejętności odczytywania uczuć wyrażonych mimiką
| - dziecko nazywa prawidłowo stany emocjonalne
|
B. Forma: Zabawa zabawek - słuchanie opowiadania. Na tablicy umieszczona ilustracja przedstawiająca zabawki ułożone na regale (lalki, miś, pajacyk) oraz ilustracja przedstawiająca pusty regał. Przez tablicą umieszczone wycięte szablony zabawek takich samych jak na ilustracji. Rozmowa z dziećmi na temat ilustracji. Nauczycielka zasłania ilustrację, a zadaniem dzieci jest umieszczenie zabawek w odpowiednich miejscach.
| - słuchanie w skupieniu opowiadania - ćwiczenie spostrzegawczości
| - dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści - dziecko umieszcza elementy w odpowiednich miejscach
|
Zdmuchnij świeczkę - ćwiczenie oddechowe. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - rozwijanie pojemności płuc - zaspokajanie naturalnej potrzeby zabawy
| - dziecko potrafi energicznie dmuchać - dziecko bawi się w grupie rówieśniczej
|
CZWARTEK |
Myszki - zabawa z elementem czworakowania. Zabawy integracyjne Murzynek, My jesteśmy krasnoludki.
| - rozwijanie sprawności ruchowej
| - dziecko zaczyna sprawnie czworakować
|
B. Forma: Sklep z zabawkami - słuchanie piosenki. Natalka i lalka - zabawa orientacyjno - porządkowa.
| - poznanie nowej piosenki - reagowanie na sygnał - utrwalenie melodii piosenki
| - dziecko wie o czym jest piosenka - dziecko wykonuje ustalone ruchy
|
Zabawy przy stolikach. Manipulowanie klockami o kształtach figur geometrycznych. Porządkowanie zabawek wspólnie z nauczycielką.
| - rozwijanie wyobraźni - wdrażanie do porządku
| - dziecko bawi się nie przeszkadzając innym - dziecko pomaga nauczycielce
|
PIĄTEK |
Bieg - zabawa pobudzająco - hamująca. Zabawy integracyjne z dziećmi ze starszych grup.
| - zgodne współdziałanie z innymi dziećmi
| - dziecko śpiewa i tańczy z innymi dziećmi
|
Słuchanie wiersza Zakupy. Rozmowa w oparciu o treść wiersza. Układamy towary - zabawa orientacyjno - porządkowa.
| - wyrabianie właściwych postaw moralnych - uświadomienie konieczności odpowiedniego zachowania się w sklepie - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko określa jakie zachowanie jest złe, a jakie dobre - dziecko imituje czynności
|
Dowolne rysowanie kredkami świecowymi na kartkach o wybranym formacie. Zachęcanie dzieci do wykorzystywania "obrzynek" z temperowania kredek świecowych (rozciąganie ich palcami po powierzchni kartki).
| - ćwiczenie sprawności palców - wyrabianie wyobraźni plastycznej
| - dziecko ćwiczy wyobraźnię plastyczną - dziecko wie, że różny efekt można osiągnąć poprzez różny nacisk kredki i "obrzynki" |