CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Swobodne rozmowy z dziećmi na temat minionego weekendu. Ocena pracy dyżurnych z poprzedniego tygodnia. Wybór dyżurnych na bieżący tydzień. Zabawa kształcąca spostrzegawczość O której książce mówię - książki dzieciom nieznane, najlepiej aby były to wydawnictwa albumowe; nauczycielka opisuje nie treść okładki, ale kształt, rozmiar i barwy książki. Zabawa ruchowa Małe i duże samoloty. Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna grupa oznaczona szarfami czerwonymi (duże samoloty) zajmuje miejsca na większym obwodzie koła; druga oznaczona szarfami zielonymi (małe samoloty) siedzi na obwodzie wewnętrznego koła. Podniesiona przez prowadzącą szarfa w kolorze czerwonym oznacza bieg po obwodzie koła dużych samolotów, zielona małych. Dzieci poruszają się z rękami wyciągniętymi w bok, naśladują odgłosy lecących samolotów. Po dwukrotnym przeprowadzeniu zabawy dzieci zamieniają się szarfami.
| - wzbogacanie słownictwa czynnego - kształtowanie właściwych postaw moralnych - wyrabianie poczucia obowiązku - ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej - utrwalenie pojęcia wewnątrz i na zewnątrz - dostrzeganie sygnałów wzrokowych
| - dziecko chętnie rozmawia na temat czasu spędzonego poza przedszkolem - dziecko wie jak ocenić pracę dyżurnych - dziecko wie jak należy wywiązywać się z dyżuru - dziecko uważnie wodzi wzrokiem po książkach - dziecko dostosowuje szybkość biegu do rówieśników - dziecko reaguje na bodźce wzrokowe
|
Scenariusz zajęć Na lotnisku - kształtowanie zainteresowań otaczającym światem. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [011] przeprowadzony na przedszkolnym podwórku.
| - poznanie otoczenia niedostępnego bezpośredniej obesrwacji - szybkie reagowanie na polecenia - utrwalenie obrazu graficznego cyfr (do wyboru przez nauczyciela)
| - dziecko poznało pojęcia związane z lotniskiem - dziecko w sposób bezpieczny porusza się szybko wśród rówieśników - dziecko kojarzy cyfrę z jego odpowiednikiem słownym
|
Zgadywanki słuchowe przy wykorzystaniu kasety Dźwięki wokół nas - Zgadnij jaki to pojazd. Podział pojazdów (powietrzne, lądowe, wodne) dokonany przez same dzieci. Zabawy w wybranych kącikach zabaw.
| - ćwiczenia słuchu - wzbogacanie wiadomości o pojazdach
| - dziecko prawidłowo rozpoznaje dźwięki 3-4 pojazdów
|
WTOREK |
Słuchanie wiersza J. Tuwima W aeroplanie w interpretacji nauczycielki. Wspólne z prowadzącą oglądanie książek, encyklopedii zawierających zdjęcia, ilustracje samolotów (zarówno starych jak i współczesnych). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [009].
| - kontakt dziecka z literaturą dziecięcą - wzbogacanie wiedzy o samolotach
| - dziecko dostrzega humor i nierealność sytuacji - dziecko zdobywa wiedzę poprzez korzystanie z książki
|
Zabawa matematyczna Samoloty. Zabawa ruchowa Samoloty wg K. Wlaźnik. Wydzieranka Samoloty. Dzieci wybierają szablon samolotu (spośród 4) i wypełniają go kolorowym papierem. Szablon odrysowywują same.
| - rozwijanie myślenia matematycznego - ćwiczenie umiejętności starannego odrysowywania i uzupełniania szablonu
| - dziecko prawidłowo używa określeń matematycznych - dziecko ćwiczy sprawność dłoni i palców - dziecko samo dokonuje wyboru szablonu i koloru
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zabawy na śniegu: obrzucanie się śnieżkami, rzuty do celu. Zabawa uspokajająca Zrób to. Nauczycielka szeptem podaje polecenia, np. podnieś ręce, pokręć głową, zamknij oczy, itp.
| - przyzwyczajanie do zabaw bez potrącania innych - wyciszenie dzieci - kształcenie umiejętności wsłuchiwania się w szept prowadzącej
| - dziecko wie dlaczego rzucać kulkami w rówieśników można tylko w nogi i lekko zbitą kulką - dziecko potrafi zachować ciszę - dziecko polega na swoim słuchu, a nie na obserwacji ruchów rówieśników
|
ŚRODA |
Ćwiczenie graficzne - szukanie drogi pilota do właściwego samolotu. Zabawa ruchowa Rybki w akwarium i Powódź (wg K. Wlaźnik).
| - ćwiczenie sprawności manualnych - rozwijanie spostrzegawczości - ćwiczenie ruchów powtórzeniowych
| - dziecko poprawnie wykonuje powierzone zadania - dziecko potrafi zachować ciszę podczas trwania zabawy
|
Zapoznanie z treścią wiersza B. Forma W samolocie połączone z poznaniem wnętrza samolotu pasażerskiego (przekrój). Zabawa ruchowa Samoloty wg K. Wlaźnik. Wspólne wykonanie makiety lotniska (można wykorzystać do tego celu małe zabawki), lepienie z plasteliny samolotów. Umieszczenie napisów np. pas startowy, lotnisko.
| - określanie krajobrazów, które można zaobserwować podczas lotu - utrwalenie pojęć związanych z lotnictwem - kształcenie wyobraźni plastycznej i umiejętności czytania
| - dziecko modeluje plastelinę w sposób trwały - dziecko rozpoznaje i nazywa litery
|
Układanie rozsypanek obrazkowych (różnorodność uzależniona od inwencji prowadzącej). Każde dziecko otrzymuje pocięty obrazek, szablon w pudełeczku i układa go tworząc całość. Zabawy w sali gimnastycznej z wykorzystaniem skakanek, klocków materacowych i suchego basenu.
| - doskonalenie analizy wzrokowej - kształcenie postaw koleżeńskich
| - dziecko dokonuje analizy obrazka zarówno poprzez spostrzeganie, jak i dopasowywanie poszczególnych części - dziecko potrafi oddać innym atrakcyjną zabawkę, przybór
|
CZWARTEK |
Doskonalenie umiejętności marszu oraz zatrzymywania się i wykonania zwrotu na przerwę w muzyce. Zabawa ruchowa ze śpiewem Wędrowali szewcy.
| - ćwiczenie spostrzegawczości ruchowej
| - dziecko potrafi rytmicznie maszerować
|
Zapoznanie z utworem A. Bahdaja Pilot i ja. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimastycznych - powtórzenie z poniedziałku.
| - wdażanie do słuchania dłuższych utworów literackich
| - dziecko uważnie śledzi losy bohatera utworu
|
Zabawa dydaktyczna Kto, co i dlaczego pokazuje. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach, które zestawione tworzą jeden ciąg. Na środku rozłożone rysunki lub sylwety, np. żołnierza, płonącego lasu, człowieka z walizką, śmigła. Przed każdym dzieckiem znajduje się odwrócona ilustracją do blatu stołu kartka odpowiadająca jednemu z w/w rysunków: samolot wojskowy - żołnierz, płonący las - helikopter. Na polecenie dzieci dopasowują części do siebie. Uwaga! Zabawę powtarzamy zmieniając dzieciom elementy. Zabawę należy poprzedzić zapoznaniem dzieci z różnymi rodzajami samolotów i ich przeznaczeniem. Zabawy konstrukcyjne w sali przedszkolnej.
| - zapoznanie z latającymi pojazdami i ich przeznaczeniem
| - dziecko właściwie dopasowuje elementy
|
PIĄTEK |
Chętne dzieci malowanie portu lotniczego farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru, pozostałe rysowanie dowolne kredkami świecowymi. Zestaw ćwiczeń porannych obowiązujący w bieżącym tygodniu.
| - kształcenie umiejętności plastycznego odtwarzania
| - dziecko maluje pracę na temat
|
Pamięciowe opanowanie wiersza B. Forma W samolocie poprzez wprowadzenie ilustracji, np. tam gdzie pada słowo "oknie" - wskazanie szablonu okna, "stewardessa" - sylwety stewerdessy. Zgaduj - zgadula Co wiemy o latających maszynach - współzawodnictwo grupowe.
| - praca nad dykcją i artykulacją - utrwalenie zdobytej wiedzy
| - dziecko wyraźnie odtwarza treść wiersza - dziecko stara się zapamiętać jak najwięcej - dziecko wykazuje się wiedzą - dziecko spokojnie przyjmuje przegraną
|
Wykonanie szlaczków Figury akrobatyczne samolotów - ćwiczenie graficzne. Zabawa ruchowa Tor przeszkód. Nauczycielka dzieli dzieci na grupy, których zadaniem jest pokonanie toru przeszkód.
| - rozwijanie sprawności manualnych - kształcenie szybkości i dokładności
| - dziecko stara się dokładnie wykonać ćwiczenia graficzne - dziecko chętnie rywalizuje z rówieśnikami
|