aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > scenariusze zajęć
Kategoria: SCENARIUSZE ZAJĘĆ - OGÓLNE
Grupa wiekowa: dzieci 5-letnie
Miesiąc (propozycja): czerwiec
TEMAT: Motyle
Autor: Bożena Forma
OBSZAR EDUKACYJNY: Poznanie i rozumienie siebie i świata.
CEL OGÓLNY: Wzbogacanie wiadomości na temat owadów w okresie wiosny.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
•   wie jak wygląda motyl
•   rozpoznaje wśród motyli pazia królowej
•   starannie wykonuje pracę
•   umieszcza w odpowiednich miejscach brakujące elementy
METODA: czynna, oglądowa
FORMA: zbiorowa i indywidualna
POMOCE: opowiadanie B. Forma: Przygody Ani i Pawła

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Słuchanie opowiadania:

B. Forma: Przygody Ani i Pawła

Wczesnym rankiem do pokoju zajrzało słoneczko. Połaskotało mnie ciepłym promykiem po nosku i szepnęło do ucha:

- Wstawaj, szkoda wylegiwać się tak długo. Na dworze jest tak pięknie.

Otworzyłam oczy.

- Nareszcie sobota - odetchnęłam zadowolona. Wczoraj rodzice zaplanowali wycieczkę. Ciekawe czy już wstali. Wyskoczyłam z łóżka. Raz, dwa, poranna toaleta i po chwili ubrana znalazłam się w kuchni.

- Dzień dobry córeczko - rodzice przywitali mnie równocześnie.

- Zapraszamy na śniadanie. Niebawem wyruszamy - oznajmiła mama wkładając kawał drożdżowego ciasta do koszyka.

Samochód mknął drogą prowadzącą za miasto. Po obu stronach kwitnące kasztany tworzyły szpalery. Ich korony łączyły się w górze.

- Popatrzcie jaki tunel - wołałam wpatrując się w soczystą zieleń drzew. Słońce grzało coraz mocniej. Tatuś jak zwykle śpiewał ulubione piosenki z czasów studenckich. W duecie z mamą wtórowałyśmy podczas refrenu.

Samochód zjechał na polną drogę. Minął zagajnik i zatrzymał się nad samym brzegiem jeziora.

- Koniec podróży, czas rozprostować kości - donośnym głosem oznajmił tatuś wysiadając z samochodu. Nagle jak spod ziemi wyrośli przed nami Paweł i jego tata.

- Dzień dobry - przywitał nas Paweł.

- Przyjechaliśmy nieco wcześniej. Mamy nowy ponton, próbujemy go nadmuchać, zresztą cały czas pomagam tacie - tłumaczył.

Rodzice zajęli się rozmową.

- Pokażę ci czym popłyniemy, chodź prędko - zwrócił się do mnie porozumiewawczo kiwając głową. Włożyłam na głowę słomkowy kapelusz z dużym słonecznikiem.

- Jaka miękka trawa - zauważyłam idąc w kierunku pontonu. - Kwiateczki jesteście takie delikatne. - Babcia Ula zawsze przemawia do swoich roślin. Twierdzi, że wtedy lepiej rosną. Nagle usłyszałam zdecydowany głos Pawła.

- Stój! Nie ruszaj się, bardzo cię proszę!

Stanęłam jak wryta.

- Jeszcze przez chwilę nie wolno ci nawet drgnąć.

Paweł nagle pobiegł w kierunku rodziców. Po chwili już wracał niosąc aparat fotograficzny.

- Jeszcze jedną chwilkę, musisz wytrzymać. - Stanął kilka kroków przede mną. Pstryknął aparat. - Gotowe, możesz się ruszać.

- Ale co się stało? - zniecierpliwiona domagałam się wyjaśnienia.

- Na twoim słoneczniku usiadł piękny motyl. To paź królowej. Chyba myślał, że twój kwiat jest prawdziwy. O! Popatrz!

Motyl właśnie zerwał się z kapelusza i płynnymi ruchami zawirował nad naszymi głowami. Jeszcze przez chwilę trwał w jednym miejscu, a potem odfrunął w kierunku lasu.

Nauczycielka zadaje pytania dotyczące treści opowiadania.

2. Odsłonięcie ilustracji (zdjęcia) dużego barwnego motyla. Wzbogacanie wiedzy na temat motyli.
Oglądanie zdjęć, albumów, ilustracji w książkach. Zwrócenie uwagi, że nie wszystkie motyle są bardzo kolorowe. Poznanie cyklu rozwojowego motyla. Zapoznanie z ilustracją gąsienicy oraz jej często negatywnego działania.

3. Motyle - zabawa rozwijająca swobodę ruchów w przestrzeni.
Na głowach opaski z wyciętymi szablonami motyli (cytrynek, paź królowej). W dwóch miejscach położone obręcze, w środku szablony motyli odpowiadające tym na opaskach. Swobodny bieg, ręce naśladują płynne ruchy skrzydeł. Na hasło "kwiaty" dzieci tworzą koła wokół obręczy z odpowiednim dla nich emblematem.

4. Motyl - praca plastyczna.
Rozcieranie opiłków kredek świecowych uzyskanych podczas ostrzenia. Staranne wypełnianie konturów różnymi barwami.
odwiedzin: 10757675  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2017  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu