CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Nauczycielka indywidualnie wita dzieci przychodzące do przedszkola. Zaprasza rodziców razem z dziećmi do sali. Każde dziecko otrzymuje znaczek (taki sam jakim oznaczona jest jego przedszkolna szafka). Na dole znaczka umieszczone jest imię dziecka. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Każdego dnia powoli i systematycznie przyzwyczajają się do korzystania z łazienki.
| - przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym otoczeniu - stopniowe poznanie zasad obowiązujących w przedszkolu - wyrabianie nawyków higienicznych
| - dziecko chętnie wchodzi do przedszkola - dziecko próbuje uczestniczyć w działaniach proponowanych przez nauczycielkę
|
Próby nawiązania kontaktu z dziećmi, wzbudzanie ich zaufania. Spontaniczne zabawy i rozmowy. Próby swobodnego marszu za nauczycielką. B. Forma: Przedszkolak - słuchanie wiersza prezentowanego przy pomocy pacynki lub zabawki.
| - zachęcanie do poznania rówieśników
| - dziecko swobodnie czuje się w sali - dziecko obrazuje ruchem treść wiersza
|
Podczas pierwszych dni dzieci przyzwyczajają się do nauczycielki - swobodne działania, stwarzanie miłej, ciepłej atmosfery.
| - rozbudzanie zaufania do nauczycielki
| - dziecko czuje się bezpiecznie podczas obcowania z opiekunem
|
WTOREK |
Indywidualne odbieranie dzieci od rodziców. Zachęcanie najbardziej płaczących maluchów do wspólnych działań. Wprowadzenie zabawy ruchowej Balonik. Nauczycielka pokazuje dzieciom kolorowy balonik, na którym mazakiem rysuje oczy, nos i uśmiechniętą buzię. Nawiązuje do "twarzy balonika". Informuje, że zabawa nazywa się "Wesoły balonik". Próbuje wywołać uśmiech na ustach dzieci.
| - określanie stanu zadowolenia na podstawie wyrazu twarzy
| - dziecko rozumie co oznacza uśmiech na twarzy "wesołego balonika"
|
Na tablicy nauczycielka umieszcza dużą ilustrację wesołego chłopca trzymającego woreczek i maskotkę. Na woreczku ma przyczepiony znaczek. Dzieci mogą przynosić ze sobą do przedszkola swoje ulubione maskotki, które w sali mają wyznaczone miejsce. Przy pomocy pacynki prezentuje opowiadanie B. Forma: Piotruś idzie do przedszkola (lub Agatka idzie do przedszkola). Dzieci zabierają swoje maskotki, przytulają, kołyszą, nauczycielka śpiewa piosenkę B. Forma: Moja zabawka. Słuchanie piosenki.
| - rozmowa na temat ulubionych zabawek - próby zażegnania stresu i wewnętrznego napięcia - skupienie uwagi na prowadzącej
| - dziecko chętnie przynosi do przedszkola swoją ulubioną zabawkę - dziecko potrafi opisać jej wygląd - dziecko w skupieniu słucha śpiewu nauczycielki
|
Zabawy dowolne dużymi plastikowymi klockami. Nauczycielka siada między dziećmi. Zapoznaje z najprostszym sposobem manipulowania klockami.
| - doskonalenie sprawności manualnych
| - dziecko chętnie bawi się klockami próbując je składać
|
ŚRODA |
Nauczycielka głośno wyraża zadowolenie w stosunku do dzieci, które bez płaczu wchodzą do przedszkolnej sali. Zabawa Toczenie piłki. Nauczycielka toczy piłkę do wybranego dziecka wypowiadając jego imię. Dziecko łapie piłkę, powtarza swoje imię i z powrotem toczy piłkę do nauczycielki.
| - utrwalanie imion dzieci
| - dziecko chętnie uczestniczy w zabawie - dziecko wypowiada swoje imię przed rówieśnikami
|
B. Forma: Dzieci i zabawki - słuchanie wiersza prezentowanego przy pomocy pacynki. Rozmowa na temat zabawek. Nauczycielka umieszcza wybrane zabawki na krzesełkach przed dziećmi. Dzieci wymieniają zabawki, o których mowa w wierszu. Następnie wybierają je spośród zabawek umieszczonych na krzesełkach.
| - utrwalanie nazw zabawek znajdujących się w sali
| - dziecko poprawnie wskazuje zabawki, o których mowa w wierszu
|
Praca plastyczna - wypełnianie szablonu piłki poprzez nakładanie palcami farby plakatowej.
| - zwracanie uwagi na staranność wykonywanego zadania
| - dziecko wypełnia kontur zgodnie ze wskazówkami
|
CZWARTEK |
Ćwiczenie z elementem podskoku Piłki. Dzieci maszerują za prowadzącą, która śpiewa piosenkę B. Forma: Piłka. Na hasło "podskakujemy jak piłki" dzieci zatrzymują się i próbują podskakiwać. Zapoznanie dzieci z nazwą grupy np. "Misie". Nauczycielka zapoznaje dzieci z pacynką Misia. Wyznacza dla niego miejsce w sali - widoczne dla dzieci. Słuchanie opowiadania B. Forma: Miś się przedstawia - z użyciem pacynki.
| - zachęcanie do słuchania treści przekazywanej przy pomocy pacynki - zachęcanie do odpowiadania na zadawane pytania
| - dziecko z zainteresowaniem słucha opowiadania - dziecko aktywnie uczestniczy w rozmowie z "pacynką"
|
Maluchy zwiedzają inne sale i gabinet dyrektora placówki.
| - wzbudzanie zaufania do innych pracowników placówki
| - dziecko śmiało idzie z nauczycielką - dziecko obserwuje nowe otoczenie
|
Ćwiczenie oddechowe Fruwająca włóczka. Do ramki wyciętej z tektury nauczycielka przywiązuje kawałki włóczki. Każde dziecko otrzymuje ramkę, trzyma ją przed sobą. Na hasło "wietrzyk wieje" dzieci dmuchają próbując wprawić włóczkę w ruch.
| - doskonalenie umiejętności prawidłowego oddychania
| - dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenie
|
PIĄTEK |
Zabawa ruchowa Kółeczka. W sali rozłożone małe obręcze, obok każdej stoi dziecko. W rytmie grzechotki dzieci przemieszczają się po sali. Na hasło "do kółka", każde podbiega do najbliżej leżącej obręczy i wchodzi do niej.
| - wyrabianie reakcji na określone sygnały
| - dziecko uczestniczy w zabawie
|
B. Forma: W przedszkolu - nauka piosenki.
| - poznanie melodii i tekstu piosenki - improwizacje ruchowe do melodii piosenki
| - dziecko zna nową piosenkę - dziecko uczestniczy w zabawach z piosenką
|
Zabawy piłką.
| - kształcenie umiejętności chwytania piłki
| - dziecko uczestniczy w zabawach z piłką |