CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Rozmowy indywidualne z dziećmi. Nauczycielka przygotowuje dla dzieci "niespodzianki" - wycięte z kolorowego brystolu szablony pajacyków i lalek, które umieszcza w oddzielnych pudełkach. Przez szablony przewleka sznurki do powieszenia na szyi. Po wejściu do sali dzieci wyciągają z pudełek: chłopcy pajacyki, dziewczynki lalki. Zawieszają je na szyję. Zabawki - zabawa pobudzająco - hamująca.
| - przełamanie nieśmiałości w kontaktach z dorosłymi
| - dziecko rozumie kierowane do niego polecenia
|
Prowadząca trzyma w ręce pacynkę. Zwraca się do dzieci z pytaniami: - Co to jest? (lalka); - Kto pokaże jej oczy?; - W co jest ubrana lalka?; - Czy wiecie gdzie w sali ta zabawka ma swoje miejsce? Podobne pytania nauczycielka zadaje podczas rozmowy na temat pajacyka. Praca plastyczna - wypełnianie kredkami świecowymi wybranego przez dzieci obrazka (pajacyk, lalka).
| - zachęcanie do odpowiedzi na pytania - wyrabianie sprawności manualnych
| - dziecko wskazuje elementy, o których mowa - dziecko potrafi trzymać kredkę świecową
|
Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami.
| - wdrażanie do poszanowania zabawek
| - dziecko odkłada zabawkę na miejsce
|
WTOREK |
Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci. Opowiadanie bajki połączone z oglądaniem ilustracji.
| - wdrażanie do słuchania
| - dziecko skupia uwagę na nauczycielce
|
B. Forma: Zabawy klockami - słuchanie wiersza. Dzieci siedzą w kole. Prowadząca przed każdym rozsypuje klocki. Dzieci układają samodzielnie proste budowle. Praca plastyczna Klocki - wypełnianie obrazka, przedstawiającego budowlę z klocków, farbami plakatowymi metodą paluszkową.
| - manipulowanie klockami - wyrabianie sprawności palców - umiejętne przenoszenie farby na kontury klocków
| - dziecko chętnie bawi się klockami - dziecko nabiera nowych doświadczeń podczas operowania farbami (2 kolory)
|
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
|
|
|
ŚRODA |
Kto pamięta swój znaczek - zabawa doskonaląca spostrzegawczość, utrwalanie treści zawartych na znaczkach w szatni i w łazience.
| - sprawdzanie stopnia zapamiętania przez dzieci treści zawartych na ich obrazkach
| - dziecko rozpoznaje swój znaczek
|
B. Forma: Piłka - opowiadanie z wykorzystaniem sylwet. Nauczycielka pokazuje dzieciom dużą czerwoną piłkę. - Jak myślicie. Czy tak wyglądała piłka Marcina? Następnie pokazuje małą czerwoną piłeczkę. - Pamiętacie, jak śniło się Marcinowi, że piłka robi się mała i chował ją do kieszeni? Zabawa piłkami - utrwalenie pojęć duża, mała. Dzieci w kole. Prowadząca rzuca do dzieci raz dużą, raz małą piłkę wypowiadając słowa: duża, mała. Rozdanie szablonów piłek - wypełnianie ich kolorem za pomocą rozcierania palcem "obrzynek" z kredek świecowych.
| - wyrabianie cierpliwości podczas słuchania - wprowadzenie pojęcia duży, mały
| - dziecko słucha opowiadania
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
|
|
|
CZWARTEK |
Zabawy ze śpiewem Krasnoludki, Murzynek malutki. Zabawy przy stolikach. Dopasowywanie elementów o różnych kształtach do odpowiednich okienek.
| - wyrabianie sprawności manualnych i spostrzegawczości
| - dziecko dobiera element do odpowiedniego okienka
|
Oglądanie ilustracji przedstawiających różne rodzaje samochodów: osobowy, straż pożarna, ciężarówka, karetka pogotowia. Wyszukiwanie odpowiednich samochodów - zabawek w sali. Samochody - zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność biegu na palcach. Zabawy małymi samochodami.
| - uświadamianie znaczenia odkładania zabawek na swoje miejsce - rozwijanie sprawności ruchowej
| - dziecko wie, gdzie należy odkładać zabawki - dziecko potrafi biegać na palcach
|
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
|
|
|
PIĄTEK |
Dzieci ustawione w rzędzie. Nauczycielka zwraca się do dzieci: - Jesteśmy ogromnym smokiem. "Smok" idzie do łazienki. Maszerują w rytmie wierszyka B. Forma: Smok recytowanego przez prowadzącą, kołyszą się z nogi na nogę.
| - poznanie nowego wiersza
| - dzicko powtarza słowa za prowadzącą - dziecko potrafi stanąć w rzędzie
|
Poznajemy smoka - rozmowa połączona z działaniem. Dzieci w kole. Na śrdoku duża pluszowa zabawka smok przykryta materiałem. Wystaje jedynie fragment zabawki, na podstawie którego dzieci rozpoznają co to jest. Złap smoka za ogon - zabawa ruchowa pobudzająco - hamująca. Dzieci w kole. Prowadząca ciągnie po podłodze smoka przed dziećmi. Każde kolejno próbuje go chwycić za ogon. Smok - praca plastyczna. Dzieci otrzymują szablon smoka. Doklejają brakujące elementy.
| - ćwiczenie refleksu - doskonalenie wyobraźni
| - dziecko chwyta smoka za ogon - dziecko dokleja elementy w odpowiednim miejscu
|
Zabawy w kącikach zabaw.
|
| |