CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawa przy akompaniamencie instrumentu, wyrabiająca reakcje na zmianę tempa Spacer.
| - wyrabianie reakcji na zmiany tempa
| - dziecko zmienia tempo marszu w zależności od tempa w jakim nauczycielka gra na bębenku
|
Witamy Panią Jesień - wprowadzenie do tematu. Nauczycielka umieszcza w wyznaczonym miejscu dużą postać kobiecą w długiej sukni. Z boku leżą przygotowane charakterystyczne elementy jesieni stanowiące równocześnie fragmenty jej stroju (wykonane z brystolu lub folii samoprzylepnej liście, korale jarzębiny, kosz z owocami, jarzynami...). Nauczycielka własnymi słowami wyjaśnia pojęcie jesieni dodając kolejne elementy do postaci.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej - rozwijanie wyobraźni
| - dziecko opisuje charakterystyczne cechy stroju "Pani Jesieni"
|
Słuchanie bajki wybranej przez prowadzącą, z wykorzystaniem ilustracji.
| - zachęcanie do obcowania z książką
| - dziecko słucha i w miarę swoich możliwości odpowiada na pytania związane z treścią bajki
|
WTOREK |
Odlatujące ptaki - zabawa z zakresu techniki ruchu.
| - doskonalenie płynności ruchów - wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko potrafi wykonać przysiad i obrót wokół własnej osi
|
Co to jest latawiec? Słuchanie wiersza B. Forma: Latawiec. Prezentacja ilustracji. Nauczycielka wyciąga prawdziwy latawiec. Pokazuje z czego jest wykonany. Wyjście na podwórko - obserwacja lotu latawca.
| - poznanie pojęcia "latawiec" - obserwacja lotu prawdziwego latawca
| - dziecko wie, co to jest latawiec - dziecko rozumie, że wiatr unosi go do góry
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami w kącikach zabaw. Odkładanie zabawek na swoje miejsce po zakończonej zabawie.
| - zachęcanie do zabawy różnymi zabawkami - wskazywanie możliwości zabawy wybraną zabawką
| - dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
|
ŚRODA |
Zabawa orientacyjno-porządkowa Latawce.
| - wyrabianie reakcji na ustalone sygnały
| - dziecko potrafi poruszać się razem z grupą
|
Słuchanie opowiadania B. Forma Miś w szatni przedstawionego przy pomocy pacynki, połączone z działaniem.
| - wyrabianie nawyków związanych z zachowaniem porządku w swojej szafce - zachęcanie do samodzielnego wykonywania zadań
| - dziecko potrafi samodzielnie zdjąć i założyć swoje papcie - dziecko składa swoją bluzę
|
Układanie wzorów z klocków (mozaika geometryczna plastikowa) na dywanie.
| - doskonalenie wyobraźni
| - dziecko chętnie bawi się klockami
|
CZWARTEK |
Słuchanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody z kasety magnetofonowej (padający deszcz, wiejący wiatr, śpiew ptaków)
| - rozwijanie wrażliwości słuchowej
| - dziecko rozpoznaje odgłosy z kasety
|
Zabawa z zakresu techniki ruchu Zabawa kolorami. Nauka piosenki B. Forma: Idzie jesień.
| - utrwalanie nazw kolorów - doskonalenie płynności ruchów podczas "tańca z liśćmi"
| - dziecko prawidłowo wybiera liście
|
Zabawa tematyczna Lalki idą na spacer.
| - zwracanie uwagi na dobór odpowiedniego ubioru do panującej pogody
| - dziecko potrafi ubrać lalki
|
PIĄTEK |
Zabawy na dywanie wybranymi klockami. Rozmowa na temat zachowania w szatni. Zapoznanie z treścią wiersza B. Forma: W szatni.
| - nie przeszkadzanie innym podczas działań na dywanie - przestrzeganie określonych zasad w szatni
| - dziecko manipuluje klockami na dywanie - dziecko dba o porządek w swojej szafce w szatni
|
Zabawy i ćwiczenia ruchowe w sali gimnastycznej: turlanie, skoki obunóż, podrzucanie woreczków. Przechodzenie przez obręcz trzymaną przez nauczycielkę.
| - rozwijanie sprawności ruchowej - reagowanie na umówione sygnały
| - dziecko sprawnie przechodzi przez obręcz ustawioną w pionie
|
Wyjście do ogrodu przedszkolnego, ćwiczenia oddechowe - próby wciągania powietrza przez nos.
| - wyrabianie prawidłowej umiejętności oddychania
| - dziecko potrafi wciągać nosem powietrze |