CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Ćwiczenia ogólnorozwojowe: przysiady, podskoki obunóż, wyskoki, zabawa Pływacy. Dzieci w rytmie bębenka maszerują w dowolnych kierunkach po sali. Na hasło "odpoczywamy" przechodzą do przysiadu. Na hasło "pływamy" wykonują ruchy naśladujące pływanie. Na hasło "skaczemy na skakance" podskakują z nogi na nogę.
| - rozwijanie sprawności ruchowej
| - dziecko wykonuje poprawnie ćwiczenia proponowane przez nauczycielkę
|
Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat: Moja wakacyjna przygoda. Piosenka B. Forma: Wesoła piosenka. Słuchanie śpiewu prowadzącej. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [016]
| - doskonalenie sposobu wysławiania się poprzez indywidualne wypowiedzi - słuchanie nowej piosenki - utrwalanie pojęcia refren, zwrotka
| - dziecko opowiada gdzie było na wakacjach, jak i z kim spędzało czas - dziecko odpowiada na pytania związane z treścią piosenki - dziecko określa jej charakter, zaznacza klaśnięciem refren.
|
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Zabawy piłką Kto podrzuci najwyżej, Kto rzuci najdalej, Rzut do celu, zabawa Kolanko. Zwrócenie uwagi na konieczność zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw, wskazanie odpowiednich miejsc do zabawy.
| - rozwijanie mięśni rąk i koordynacji ruchowo - wzrokowej
| - dziecko rzuca prawidłowo zza głowy piłkę w dal, w górę i przed siebie
|
WTOREK |
Zabawa Poznajemy imiona dzieci. Dzieci przechodzą do siadu skrzyżnego na okręgu koła. Wybrane dziecko trzyma w ręce woreczek. Spaceruje wewnątrz koła w ustalonym kierunku. Nauczycielka wypowiada na przykład imię Maciek, dziecko trzymające woreczek podbiega do dziecka o tym imieniu i podaje woreczek.
| - utrwalanie imion dzieci
| - dziecko zna imiona kolegów
|
Zabawa matematyczna Klocki. Przeliczanie elementów w zakresie 6. Nauka melodii i słów drugiej zwrotki piosenki Wesoła piosenka.
| - sprawdzenie umiejętności dotyczących pojęć liczbowych - praca nad dykcją podczas nauki tekstu piosenki
| -dziecko przelicza w zakresie 6 - dziecko śpiewa poprawnie drugą zwrotkę piosenki
|
Nasz kącik przyrody. Urządzanie kącika - umieszczenie w nim eksponatów przyniesionych przez dzieci. Wcześniej nauczycielka umieszcza na tablicy ilustracje przedstawiające różne krajobrazy. Dzieci układają swoje "skarby" pod odpowiednimi ilustracjami na przykład: szyszki - las, muszle - morze. Opowiadają o swoich wakacyjnych skarbach.
| - rozwijanie umiejętności pracy zespołowej - rozwijanie umiejętności klasyfikowania
| - dziecko dobiera odpowiednie przedmioty z kącika przyrody do ilustracji
|
ŚRODA |
Ćwiczenia oddechowe Fruwające piórka. Zabawa Dmuchamy balony.
| - ćwiczenia rozwijające pojemność płuc
| - dziecko potrafi prawidłowo dmuchać
|
Rozmowa na temat wybranej zabawki (na przykład lalki), zwracanie uwagi na szczegóły. Po zakończeniu rozmowy nauczycielka chowa lalkę. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach i rysują ją przy pomocy kredek ołówkowych.
| - wdrażanie do pilnej obserwacji - zachęcanie do formułowania prostych zdań logicznie ze sobą powiązanych
| - dziecko opowiada na podstawie samodzielnie wykonanego rysunku jak wygląda lalka - dziecko rysuje na całej powierzchni kartki
|
Zabawy ruchowe w przedszkolnym ogrodzie z użyciem obręczy: toczenie obręczy w parach, przechodzenie przez toczącą się obręcz, zabawa Hula - hop.
| - rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej
| - dziecko próbuje wykonać właściwy ruch pozwalający obracać się obręczy wokół ciała
|
CZWARTEK |
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [019] z wykorzystaniem woreczków.
| - wyrabianie prawidłowej postawy - reagowanie na polecenia nauczycielki
| - dziecko zachowuje równowagę chodząc z woreczkiem na głowie
|
Zabawa dydaktyczna O kim mówimy. Wybrane dziecko staje przodem do prowadzącej w taki sposób, żeby nie spoglądać na dzieci. Opisuje wybranego przez siebie kolegę. Pozostałe dzieci na podstawie opisu odgadują o kogo chodzi. Ćwiczenia graficzne - odbijanie gotowych wzorów przez kalkę.
| - ćwiczenie spostrzegawczości - doskonalenie umiejętności zapamiętywania szczegółów - uważne słuchanie kolegów - zwracanie uwagi na staranny i dokładny sposób odbijania przez kalkę
| - dziecko potrafi opisać wygląd kolegi wymieniając cechy jego ubioru i wyglądu - dziecko starannie wykonuje swoją pracę - dziecko prawidłowo trzyma ołówek - dziecko potrafi dokładnie odbić wzór
|
Nauka wiersza B. Forma: Obowiązki dyżurnych.
| - zapoznanie z treścią wiersza
| - dziecko recytuje wiersz z pomocą nauczycielki
|
PIĄTEK |
Ćwiczenie poranne Celuj w okienko - zabawa rzutna. Nauczycielka trzyma małą obręcz. Dzieci małymi piłeczkami próbują do niej trafić. Zabawy konstrukcyjne klockami. Utrwalanie wiersza Obowiązki dyżurnych.
| - rozwijanie koncentracji podczas działań - rozwijanie wyobraźni przestrzennej - ćwiczenie pamięci
| - dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach - dziecko próbuje odtwarzać treść wiersza
|
B. Forma: Pierwszy dzień w przedszkolu - słuchanie opowiadania. B. Forma: Po wakacjach - słuchanie piosenki. Zwracanie uwagi na charakter melodii, zaznaczanie refrenu klaśnięciem.
| - wzbudzanie zaufania do nauczyciela - wyzwalanie zadowolenia z faktu bycia przedszkolakiem - poznanie nowej piosenki
| - dziecko chętnie spędza czas w przedszkolu - dziecko lubi bawić się z rówieśnikami - dziecko określa charakterystyczne cechy melodii
|
Ćwiczenia orientacyjno - porządkowe przeprowadzone w przedszkolnym ogrodzie. Zabawa Połóż klocek - każde dziecko trzyma w ręku klocek, zajmuje miejsce obok krzesełka (krzesełka rozstawione w różnych miejscach w sali). W rytmie bębnka marsz w dowolnych kierunkach po sali. Na hasło "połóż klocek na krzesełku" dziecko wykonuje zadanie. Dzieci zwracają uwagę na treść hasła - kładziemy klocek pod krzesełkiem - kładziemy klocek obok krzesełka - trzymamy klocek nad krzesełkiem.
| - reagowanie na sygnały, znaki ustalone przez prowadzącą - utrwalanie pojęć: nad, pod, na, obok
| - dziecko bez potrącania porusza się w grupie rówieśników - dziecko prawidłowo określa położenie przedmiotów |