CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Utrwalanie części ciała poprzez naukę wiersza B. Forma: Ćwiczymy. Zabawa orientacyjno - porządkowa Koło. Dzieci spacerują po sali, na hasło "koło", tworzą je. Próbują maszerować w kole jedno za drugim.
| - poznanie samego siebie - obrazowanie ruchem treści wiersza - wyrabianie umiejętności marszu bez podawania sobie rąk
| - dziecko zgodnie z tekstem wiersza pokazuje odpowiednie części ciała - dziecko idzie w kole jedno za drugim przez kilka sekund
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Wycieczka Misia (z użyciem pacynki misia). Rozmowa połączona z działaniem Owocowa uczta - z wykorzystaniem owoców: jabłko, śliwka, gruszka. Degustacja owoców. Oglądanie, dotykanie i wąchanie owoców. Praca plastyczna Jabłko, gruszka.
| - wyrabianie umiejętności słuchania z uwagą - rozwijanie zmysłu: smaku, węchu, zapachu - utrwalanie barw i kształtu wybranych owoców - zwracanie uwagi na staranny sposób pokrywania powierzchni klejem
| - dziecko odpowiada na pytania związane z treścią opowiadania - dziecko rozpoznaje wybrane owoce - dziecko dokładnie rozprowadza klej po powierzchni
|
Wyjście na przedszkolne podwórko, doskonalenie umiejętności w zakresie samoobsługi.
| - reagowanie na ustalone sygnały - samodzielne wkładanie butów i kurtek
| - dziecko stara się być samodzielne - dziecko cierpliwie czeka aż nauczycielka pomoże mu w ubieraniu się
|
WTOREK |
Zabawa ruchowa W sadzie. Marsz w dowolnych kierunkach, na hasło "jabłka", dzieci zatrzymują się i naśladują zbieranie jabłek z ziemi i układanie ich do kosza, skrzynek, bardzo delikatnie żeby ich nie poobijać. Zabawę powtarzamy, zamiast zbierania, dzieci naśladują zrywanie owoców.
| - doskonalenie sprawności ruchowej - zachęcanie do wspólnej zabawy
| - dziecko wykonuje różne ruchy: szybkie, powolne i delikatne
|
Zabawy kolorami zabawa utrwalająca podstawowe kolory. Nauczycielka przygotowuje po trzy kartoniki dla każdego dziecka. Każdy z kartoników zawiera rysunek jabłka w innym kolorze. Pierwszy - jabłko żółte, drugi - jabłko czerwone, trzeci - jabłko zielone. Każde z tych jabłek pomalowane jest tylko do połowy. Ze skakanki lub szarf nauczycielka układa koło wokół którego siadają dzieci. Prowadząca rozkłada wyżej wymienione kartoniki (rysunek na wierzchu). Na polecenie nauczycielki najpierw do środka koła wchodzą chłopcy i wybierają po trzy kartoniki. Następnie do środka koła wchodzą dziewczynki i wybierają po trzy kartoniki. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Na każdym stoliku znajdują się po trzy pojemniki z trzema kolorami farb. Dzieci przy pomocy palców wypełniają połowy owoców nie pokryte kolorem.
| - doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej - utrwalanie nazw kolorów
| - dziecko starannie wypełnia pozostałe części owoców odpowiednimi kolorami - dziecko dostrzega różnice w barwie jabłek - dziecko głośno określa kolor jabłka
|
Zabawy z piosenką proponowaną przez prowadzącą. Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce po zakończeniu zabawy.
| - zachęcanie do wspólnej zabawy
| - dziecko wykonuje proste figury proponowane przez prowadzącą
|
ŚRODA |
Zabawa ruchowa Skaczemy przez kałuże. Zagadki muzyczne Jaka to piosenka. Nauczycielka nuci melodie piosenek poznanych przez dzieci od początku roku.
| - próby wykonania przeskoku - reagowanie na dźwięk tamburyna - słuchanie w skupieniu śpiewu nauczycielki
| - dziecko reaguje na dźwięk instrumentu - dziecko rozpoznaje przynajmniej jedną melodię piosenki
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Miś i słoneczko. Praca plastyczna - wypełnianie konturu słońca żółtą kredką świecową. Samodzielne naklejanie przygotowanych przez nauczycielkę elementów twarzy słoneczka.
| - uświadomienie roli słońca dla człowieka i przyrody - ćwiczenie sprawności palców i dłoni
| - dziecko starannie wypełnia kredkami kontur słoneczka - dziecko wie, jak rozmieścić elementy twarzy - dziecko spokojnie wysłuchuje opowiadania nauczycielki
|
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych
| - dziecko bawi się wybraną zabawką - dziecko wie, że zabawki stanowią wspólną własność
|
CZWARTEK |
Pomoc nauczycielce w przygotowaniu do zajęć. Zwracanie uwagi na stosowanie form grzecznościowych (dzień dobry podczas wchodzenia do sali).
| - zachęcanie do stosowania form grzecznościowych w odpowiednich sytuacjach
| - dziecko chętnie pomaga nauczycielce - dziecko wchodząc do sali pamięta o powitaniu
|
Zabawy matematyczne. Tworzenie zbiorów owoców. Określanie "na oko" stosując pojęcia "dużo", "mało". Wyodrębnianie owoców ze względu na kolor.
| - manipulowanie owocami - tworzenie zbiorów owoców ze względu na nazwę, kolor - pierwsze próby przeliczania, określania "więcej", "mniej"
| - dziecko chętnie uczestniczy w działaniach matematycznych
|
Zabawy konstrukcyjne klockami drewnianymi.
| - poznanie możliwości konstruowania klockami drewnianymi
| - dziecko tworzy ciekawe budowle
|
PIĄTEK |
Ćwiczenie oddechowe Dmuchanie balonika. Zabawa ruchowa ze śpiewem Balonik.
| - ćwiczenie aparatu oddechowego
| - dziecko prawidłowo wydmuchuje powietrze
|
Praca plastyczna - lepienie z masy solnej jabłka.
| - poznanie nowego materiału - manipulowanie nim, przekładanie z ręki do ręki w celu otrzymania kuli
| - dziecko tworzy bryłę zbliżoną do kuli
|
Zbieranie materiału przyrodniczego podczas spaceru w okolicy przedszkola.
| - nazywanie zbieranych "skarbów"
| - dziecko wybiera odpowiedni materiał przyrodniczy |