CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawy ruchowe: Stary niedźwiedź, Balonik.
| - zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych
| - dziecko uczestniczy w zabawie
|
B. Forma: W ogródku - zapoznanie dzieci z opowiadaniem przy użyciu pacynki. Pomoce: kosz z warzywami, ilustracje narzędzi ogrodniczych.
| -utrwalanie wyglądu i nazw warzyw - poznawanie narzędzi ogrodniczych
| - dziecko prawidłowo wskazuje warzywa, o których mowa w opowiadaniu
|
Zabawa tematyczna z wykorzystaniem pojazdów o różnej wielkości i różnych rodzajach napędu (budowa garażu z klocków, jazda torem przeszkód, przewożenie klocków).
| - rozbudzanie wyobraźni - wzbogacanie wiedzy na temat różnych pojazdów i ich przeznaczenia
| - dziecko uczestniczy w zabawie - dziecko słucha wskazówek prowadzącej
|
WTOREK |
Zabawa piłką w Echo. Ćwiczenie marszu w kole, bez trzymania się za ręce w rytmie melodii z płyty CD.
| - ćwiczenie narządów mowy - wyrabianie orientacji w przestrzeni oraz umiejętności skupiania się na wykonywanej czynności
| - dziecko czynnie uczestniczy w zabawie - dziecko trzyma się wyznaczonego toru podczas marszu po obwodzie koła
|
Rozmowa z wykorzystaniem pacynki na temat różnych sposobów przygotowania do spożycia warzyw i owoców przez cały rok. Prezentacja rekwizytów (weki z kompotami, butelki z sokiem, słoje z ogórkami, puszki z groszkiem). Degustacja marchewki - zabawa w zajączki. Praca plastyczna Zaprawianie. Każde dziecko otrzymuje kontur dużego słoja wyciętego z bloku technicznego oraz wycięte z kolorowego papieru owoce lub warzywa jednego rodzaju, które układa w jego wnętrzu.
| - wzbogacanie wiedzy na temat przetworów - utrwalanie nazw warzyw - doskonalenie sprawności manualnych
| - dziecko nazywa prezentowane przetwory - dziecko starannie układa elementy we wnętrzu słoja
|
Oglądanie książek - wyszukiwanie na ilustracjach warzyw i owoców.
| - praca z książką, zwracanie uwagi na sposób obchodzenia się z nią - doskonalenie spostrzegawczości
| - dziecko wskazuje właściwe ilustracje
|
ŚRODA |
Zwracanie uwagi na częste stosowanie podczas działań określeń: przed, po. Np. przed śniadaniem i po śniadaniu. Zabawa ruchowa Szybko - wolno, zabawa z piosenką Jedzie pociąg z daleka.
| - stosowanie nowych określeń podczas działania: przed, po - kształcenie umiejętności wykonywania ruchów w podanym tempie
| - dziecko rozumie złożone polecenia - dziecko biega między rówieśnikami bez popychania - dziecko rozumie słowa szybko, wolno w odniesieniu do wykonywanych ruchów
|
Zabawa rozwijająca umiejętność rozpoznawania przedmiotów przez dotyk Zgadnij jakie to warzywo. Dzieci rozpoznają warzywa umieszczone w lnianym worku. Stemplowanie stemplami wykonanymi przez nauczycielkę z ziemniaków.
| - doskonalenie zmysłu dotyku - wyrabianie sprawności palców i dłoni - poznanie nowej techniki plastycznej
| - dziecko rozpoznaje przez dotyk warzywa - dziecko wie, że uzyskanie odpowiedniego wzoru zależy od nacisku stempla
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Pomoc dzieci w segregowaniu prac przez nauczycielkę i umieszczanie ich w teczkach.
| - wdrażanie do poszanowania dziecięcych wytworów
| - dziecko szanuje swoje i cudze prace plastyczne
|
CZWARTEK |
Zabawa ruchowa z użyciem woreczków: - przerzucanie z dłoni do dłoni - podrzucanie w górę.
| - stosowanie nowych określeń "w górę", "w dół" - obserwacja spadającego woreczka - reagowanie na odpowiednie polecenia nauczycielki
| - dziecko potrafi manipulować woreczkiem
|
Porządki w ogrodzie - rozmowa połączona z działaniem. Na tablicy nauczycielka umieszcza ilustrację ogrodu jesienią. Obok postać ogrodnika. Tłumaczy kto to jest ogrodnik i jakie są jego zadania. B. Forma: Porządki w ogrodzie - słuchanie wiersza. Nauczycielka demonstruje dzieciom: łopatę, grabie, motykę, miotłę (mogą to być ilustracje, zabawki lub prawdziwe narzędzia). Wyjście do przedszkolnego ogrodu. - obserwacja grabienia liści i umieszczanie ich w specjalnych workach - rozpoznawanie narzędzi wykorzystywanych podczas prac. Zabawa w ogrodnika - naśladowanie wykonywanych przez niego czynności.
| - zapoznanie z narzędziami ogrodniczymi - wprowadzenie pojęcia ogrodnik - obserwacja prac ogrodnika, zgarnianie liści, zamiatanie - jeżeli taka osoba jest w przedszkolu
| - dziecko odpowiada na pytania dotyczące porządków w ogrodzie - dziecko wymienia nazwy niektórych narzędzi ogrodniczych
|
Zabawy przy stolikach dużymi klockami "grzybkami".
| - rozwijanie sprawności manualnych palców
| - dziecko próbuje nadać kształt swoim układankom
|
PIĄTEK |
Zabawa ruchowa Ogrodnicy.
| - reagowanie na umówione sygnały - doskonalenie umiejętności naśladowania niecodziennych ruchów
| - dziecko wie, jakie czynności porządkowe wykonuje ogrodnik
|
Praca plastyczna - pokrywanie kolorem warzywa narysowanego przez nauczycielkę przy użyciu pasteli.
| - poznanie nowej techniki plastycznej - doskonalenie sprawności palców i dłoni
| - dziecko rozpoznaje warzywo na swojej pracy - dziecko pokrywa kolorem powierzchnię kartki
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Oglądanie książek z obrazkami. Swobodne rozmowy na ich temat.
| - zachęcanie do obcowania z książką - zwracanie uwagi na sposób ich przeglądania
| - dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści ilustracji |