aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 3-letnie
Miesiąc (propozycja): październik
TEMAT TYGODNIA: Jesień w ogrodzie
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Zabawy ruchowe: Stary niedźwiedź, Balonik.
- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych
- dziecko uczestniczy w zabawie
B. Forma: W ogródku - zapoznanie dzieci z opowiadaniem przy użyciu pacynki. Pomoce: kosz z warzywami, ilustracje narzędzi ogrodniczych.
-utrwalanie wyglądu i nazw warzyw
- poznawanie narzędzi ogrodniczych

- dziecko prawidłowo wskazuje warzywa, o których mowa w opowiadaniu
Zabawa tematyczna z wykorzystaniem pojazdów o różnej wielkości i różnych rodzajach napędu (budowa garażu z klocków, jazda torem przeszkód, przewożenie klocków).
- rozbudzanie wyobraźni
- wzbogacanie wiedzy na temat różnych pojazdów i ich przeznaczenia

- dziecko uczestniczy w zabawie
- dziecko słucha wskazówek prowadzącej

WTOREK
Zabawa piłką w Echo. Ćwiczenie marszu w kole, bez trzymania się za ręce w rytmie melodii z płyty CD.
- ćwiczenie narządów mowy
- wyrabianie orientacji w przestrzeni oraz umiejętności skupiania się na wykonywanej czynności

- dziecko czynnie uczestniczy w zabawie
- dziecko trzyma się wyznaczonego toru podczas marszu po obwodzie koła

Rozmowa z wykorzystaniem pacynki na temat różnych sposobów przygotowania do spożycia warzyw i owoców przez cały rok. Prezentacja rekwizytów (weki z kompotami, butelki z sokiem, słoje z ogórkami, puszki z groszkiem). Degustacja marchewki - zabawa w zajączki. Praca plastyczna Zaprawianie. Każde dziecko otrzymuje kontur dużego słoja wyciętego z bloku technicznego oraz wycięte z kolorowego papieru owoce lub warzywa jednego rodzaju, które układa w jego wnętrzu.
- wzbogacanie wiedzy na temat przetworów
- utrwalanie nazw warzyw
- doskonalenie sprawności manualnych

- dziecko nazywa prezentowane przetwory
- dziecko starannie układa elementy we wnętrzu słoja

Oglądanie książek - wyszukiwanie na ilustracjach warzyw i owoców.
- praca z książką, zwracanie uwagi na sposób obchodzenia się z nią
- doskonalenie spostrzegawczości

- dziecko wskazuje właściwe ilustracje
ŚRODA
Zwracanie uwagi na częste stosowanie podczas działań określeń: przed, po. Np. przed śniadaniem i po śniadaniu. Zabawa ruchowa Szybko - wolno, zabawa z piosenką Jedzie pociąg z daleka.
- stosowanie nowych określeń podczas działania: przed, po
- kształcenie umiejętności wykonywania ruchów w podanym tempie

- dziecko rozumie złożone polecenia
- dziecko biega między rówieśnikami bez popychania
- dziecko rozumie słowa szybko, wolno w odniesieniu do wykonywanych ruchów

Zabawa rozwijająca umiejętność rozpoznawania przedmiotów przez dotyk Zgadnij jakie to warzywo. Dzieci rozpoznają warzywa umieszczone w lnianym worku. Stemplowanie stemplami wykonanymi przez nauczycielkę z ziemniaków.
- doskonalenie zmysłu dotyku
- wyrabianie sprawności palców i dłoni
- poznanie nowej techniki plastycznej

- dziecko rozpoznaje przez dotyk warzywa
- dziecko wie, że uzyskanie odpowiedniego wzoru zależy od nacisku stempla

Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Pomoc dzieci w segregowaniu prac przez nauczycielkę i umieszczanie ich w teczkach.
- wdrażanie do poszanowania dziecięcych wytworów
- dziecko szanuje swoje i cudze prace plastyczne
CZWARTEK
Zabawa ruchowa z użyciem woreczków:
- przerzucanie z dłoni do dłoni
- podrzucanie w górę.

- stosowanie nowych określeń "w górę", "w dół"
- obserwacja spadającego woreczka
- reagowanie na odpowiednie polecenia nauczycielki

- dziecko potrafi manipulować woreczkiem
Porządki w ogrodzie - rozmowa połączona z działaniem. Na tablicy nauczycielka umieszcza ilustrację ogrodu jesienią. Obok postać ogrodnika. Tłumaczy kto to jest ogrodnik i jakie są jego zadania. B. Forma: Porządki w ogrodzie - słuchanie wiersza. Nauczycielka demonstruje dzieciom: łopatę, grabie, motykę, miotłę (mogą to być ilustracje, zabawki lub prawdziwe narzędzia). Wyjście do przedszkolnego ogrodu.
- obserwacja grabienia liści i umieszczanie ich w specjalnych workach
- rozpoznawanie narzędzi wykorzystywanych podczas prac.
Zabawa w ogrodnika - naśladowanie wykonywanych przez niego czynności.

- zapoznanie z narzędziami ogrodniczymi
- wprowadzenie pojęcia ogrodnik
- obserwacja prac ogrodnika, zgarnianie liści, zamiatanie - jeżeli taka osoba jest w przedszkolu

- dziecko odpowiada na pytania dotyczące porządków w ogrodzie
- dziecko wymienia nazwy niektórych narzędzi ogrodniczych

Zabawy przy stolikach dużymi klockami "grzybkami".
- rozwijanie sprawności manualnych palców
- dziecko próbuje nadać kształt swoim układankom
PIĄTEK
Zabawa ruchowa Ogrodnicy.
- reagowanie na umówione sygnały
- doskonalenie umiejętności naśladowania niecodziennych ruchów

- dziecko wie, jakie czynności porządkowe wykonuje ogrodnik
Praca plastyczna - pokrywanie kolorem warzywa narysowanego przez nauczycielkę przy użyciu pasteli.
- poznanie nowej techniki plastycznej
- doskonalenie sprawności palców i dłoni

- dziecko rozpoznaje warzywo na swojej pracy
- dziecko pokrywa kolorem powierzchnię kartki

Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Oglądanie książek z obrazkami. Swobodne rozmowy na ich temat.
- zachęcanie do obcowania z książką
- zwracanie uwagi na sposób ich przeglądania

- dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści ilustracji
odwiedzin: 22545908  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu