CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawy piłeczkami. Na środku stoi kosz. Dzieci zajmujš miejsca na obwodzie koła. Trzymają w rękach piłeczki z gąbki. W niewielkiej odległości kolejno starają się wrzucić piłeczki do kosza. Siadają w siadzie skrzyżnym w dowolnych miejscach na dywanie. Przerzucają piłki z ręki do ręki. Wyciągają przed siebie nogi. Toczą stopami piłeczki.
| - próby wykonania rzutu do określonego celu - ćwiczenie sprawności rąk - ćwiczenie przeciw płaskostopiu/pk2w1>
| - dziecko celnie trafia do kosza - dziecko manipuluje piłeczką
|
Rozwiązywanie zagadek wymyślonych przez nauczycielkę np. - kolorowe, spadają z drzew kiedy przybywa jesień (liście) - dzieci je zbierają podczas jesiennych spacerów po parku (kasztany / liście) - mają zielone kubraczki z kolcami, są brązowe i można z nich robić ludziki (kasztany) - są bardzo smaczne, soczyste, rosną na drzewach, kiedy dojrzewają spadają na ziemię, są okrągłe, czerwone, czasem zielone i żółte (jabłka). Poznanie opowiadania B. Forma: Wiewiórki. Rozmowa z wykorzystaniem ilustracji wiewiórki, rozmowa na temat jej wyglądu i zwyczajów. Praca plastyczna Wiewiórka - wypełnianie farbą przy pomocy cienkich pędzelków jej konturu.
| - wyrabianie umiejętności logicznego myślenia - poznanie wiewiórki jej wyglądu i zwyczajów - doskonalenie umiejętności trzymania pędzla
| - dziecko zna prawidłowe rozwiązania zagadek - rozpoznaje na ilustracji wiewiórkę - starannie wypełnia kontur wiewiórki farbą przy pomocy pędzla
|
Zabawy w kącikach zabaw wybranymi zabawkami.
| - zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe
| - dziecko zgodnie uczestniczy w zabawie
|
WTOREK |
Zabawa ruchowa Zwinne wiewiórki. Słuchanie piosenki B. Forma: Spotkanie z wiewiórką. Wykonanie przez nauczycielkę w kąciku przyrodniczym dużego szablonu drzewa wypełnionego kolorowymi liśćmi wyciętymi z brystolu.
| - wyrabianie reakcji na określone sygnały - dostrzeganie różnic w kolorze rysunku - poznanie nowej piosenki
| - dziecko prawidłowo wykonuje zadania - dziecko odpowiada na pytania związane z treścią piosenki - dziecko reaguje na bodźce słowne i wzrokowe
|
Rozmowa na temat wyglądu drzew w parku w okresie jesieni: kasztanowiec, jarzębina. Oglądanie ilustracji, owoców, dobieranie liścia do owocu (zebrane w parku), oglądanie darów jesieni (żołędzie, szyszki). Praca plastycza Drzewa. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Każde otrzymuje narysowany na arkuszu A-4 pień i kontur korony. Dzieci wypełniają go małymi liśćmi wyciętymi przez nauczycielkę
| - wyrabianie cierpliwości podczas działania
| - dziecko umieszcza w odpowiednich miejscach liście - dziecko stara się wykonać starannie swoją pracę
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zabawy z wykorzystaniem sprzętów ogrodowych.
| - uświadomienie konieczności przestrzegania określonych zasad podczas zabawy
| - dziecko chętnie bawi się na placu zabaw
|
ŚRODA |
Pomoc nauczycielce w przygotowaniach do zajęć. Zabawy z misiem Gdzie siedzi miś.
| - zachęcanie do wspólnych działań - określanie położenia na górze, na dole, z boku
| - dziecko chętnie współdziała w grupie - dziecko stosuje odpowiednie określenia dotyczące położźenia misia
|
Jesienne porządki w parku. Przypomnienie nazw narzędzi ogrodniczych stosowanych podczas prac porządkowych w parku (grabie, miotła, taczka). Omówienie dużej ilustracji przedstawiającej park w okresie jesieni. Zwrócenie uwagi na konieczność zbierania liści, zamiatania chodników. Porównywanie właściwości liści suchych i świeżych. W dużych miskach dzieci gniotą dobrze wysuszone liście (zostaną wykorzystane podczas tworzenia prac plastycznych).
| - nazywanie narzędzi stosowanych podczas prac porządkowych w parku - badanie właściwości różnych materiałów
| - dziecko wie, jakich narzędzi używa się podczas porządkowania parku w czasie jesieni - dziecko kruszy suche liście, rozumie pojęcie suche
|
Urtwalanie piosenki B. Forma: Spotkanie z wiewiórką. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Rozmowy indywidualne z dziećmi podczas zabawy.
| - utrwalenie poznanej piosenki - rozbudzanie wyobraźni podczas zabawy
| - dziecko zna pierwszą zwrotkę nowej piosenki
|
CZWARTEK |
Marsz w rytmie piosenki Spotkanie z wiewiórką. Wyklaskiwanie w rytmie ćwierćnut refrenu. Utrwalenie umiejętności formowania koła, pociągu, gromadzenie się na umówiony sygnał blisko nauczycielki.
| - wyrabianie reakcji na umówione sygnały
| - dziecko wie, jak tworzyć koło, pociąg - dziecko nie potrąca innych podczas ustawiania się
|
B. Forma: Kto zna jeża - słuchanie wiersza. Umieszczenie ilustracji na tablicy. Omówienie jego wyglądu i zwyczajów.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
| - dziecko chętnie uczestniczy w rozmowie na temat jeża - dziecko z uwagą słucha nauczycielki
|
Słuchanie bajki opowiadanej przez nauczycielkę Królewna Śnieżka. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - wyrabianie umiejętności słuchania w skupieniu - zachęcanie do zgodnej zabawy
| - dziecko z zainteresowaniem słucha opowiadania nauczycielki
|
PIĄTEK |
Ćwiczenia logorytmiczne oparte na tekstach poznanych przez dzieci piosenek (sylaby: pac, bęc, szu, sza). Improwizacje do słuchanych piosenek z pomocą prowadzącej
| - ćwiczenie aparatu mowy - wyrabianie sprawności ruchowej
| - dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia - dziecko chętnie naśladuje ruchy nauczycielki
|
Rozwiązywanie zagadek wymyślonych przez prowadzącą np. - jak nazywa się miejsce gdzie można odpocząć, pospacerować, posłuchać śpiewu ptaków, spotkać wiewiórkę, usiąść na ławce lub pospacerować alejkami, których jest tam bardzo dużo? (park) - co to za zwierzę: ma duży puszysty ogon, uszy z pędzelkami, mieszka w dziupli i lubi orzechy? (wiewiórka) - można na niej odpocząć podczas spaceru po parku (ławka). Można również posłużyć się innymi zagadkami. Praca plastyczna Mój jeż. Wypełnianie szablonu jeża farbą plakatową palcami. Umieszczenie jeży w kąciku przyrody.
| - ćwiczenie słuchania w skupieniu - rozwiązywanie zagadek - wyrabianie wyobraźni - utrwalanie nazw kolorów
| - dziecko chętnie słucha nauczycielki - dziecko prawidłowo rozwiązuje zagadki - dziecko starannie przenosi farbę na szablon pokrywając wyznaczoną powierzchnię - wzbogaca swoją wiedzę plastyczną
|
Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami. Zachęcanie do wspólnego sprzątania po zakończonej zabawie. Odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce.
| - wyrabianie nawyku układania zabawek
| - dziecko wie, gdzie mają wyznaczone miejsce określone zabawki |