CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawa ruchowa Spacer po lesie. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [034].
| - wyrabianie orientacji w najbliższym otoczeniu - rozbudzanie aktywności dzieci
| - dziecko porusza się bez potrącania innych - dziecko respektuje zasady podczas zabawy
|
Jesienne drzewo - dąb. Na dywanie nauczycielka rozkłada cztery kwadraty, które po złożeniu utworzą ilustrację drzewa (składają je kolejno wyznaczone dzieci). Rozmawia na temat kształtu liści, owoców. Układa na nim zebrane liście i żołędzie. Nauczycielka rozkłada przed dziećmi różne gatunki żołędzi (w czapeczkach, bez czapeczek, ciemne, jasne). Opisują ich wygląd, określają czy jest ich dużo czy mało. Zadaniem dzieci jest posegregowanie żołędzi do odpowiednich koszyczków. Nauczycielka demonstruje wykonane przez siebie żołędziowe ludziki i zwierzęta.
| - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej - poznanie liści i owoców dębu
| - dziecko prawidłowo składa obrazek - dziecko wie, że na dębie rosną żołędzie
|
Manipulowanie klockami o kształtach figur geometrycznych. Nauczycielka demonstruje różne sposoby układania figur.
| - zachęcanie do tworzenia prostych kompozycji
| - dziecko chętnie manipuluje klockami
|
WTOREK |
Zabawa Co widzę w lusterku. Każde dziecko otrzymuje małe lusterko. - Popatrzcie do lusterka. Co widzicie? Dzieci wymieniają : nos, oczy, ucho. Następnie kolejno stają przed dużym lustrem. - Kogo widać w lusterku? - Gdzie Ola ma oczy? - Pokaż swoje ręce?.
| - wskazywanie części ciała i nazywanie ich
| - dziecko odpowiada na pytania co widzi w lustrze i w małym lusterku
|
B. Forma: Na grzyby - słuchanie wiersza. Przedstawienie ilustracji borowika i muchomora. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [031].
| - uświadomienie dzieciom, że grzyby często są trujące, chociaż ładnie wyglądają i że należy zbierać je tylko w obecności dorosłych
| - dziecko wie, że muchomor jest grzybem trujacym i nie wolno go dotykać ani niszczyć - dziecko rozpoznaje na ilustracji borowika i muchomora
|
Oglądanie ilustrowanych książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las.
| - aktywizowanie mowy poprzez kontakt z książką
| - dziecko ogląda książki i wypowiada się na temat ilustracji
|
ŚRODA |
Zabawa ruchowa Rosną grzyby.
| - reagowanie odpowiednimi ruchami na coraz głośniejsze dźwięki - doskonalenie umiejętności marszu w kole jedno za drugim
| - dziecko wykonuje czynności sugerowane przez prowadzącą - dziecko stara się dostosować swoje tempo marszu do innych
|
Las domem ptaków i zwierząt - rozmowa połączona z działaniem. Nauczycielka na dużym arkuszu szarego papieru maluje drzewa w jesiennych barwach i umieszcza go w widocznym miejscu na tablicy. Na dywanie rozkłada sylwety wiewiórki, jeża, ptaków, lisa, niedźwiedzia, kolorowych liści, postać pani jesieni. Rozpoczyna opowiadanie B. Forma: Jesień w lesie - przy pomocy pacynki. W trakcie opowiadania umieszcza na ilustracji odpowiednie sylwety.
| - poznanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku - wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy
| - dziecko rozpoznaje i nazywa wiewiórkę i jeża - dziecko wie, że las to miejsce, w którym żyją zwierzęta i ptaki
|
Zabawa manipulacyjno - konstrukcyjna połączona z zabawą ruchową Drzewa w lesie. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują plastikowe krążki, które wkładają przy pomocy nauczycielki według wielkości na patyczek. Następnie wszystkie ułożone krążki nauczycielka umieszcza w dowolnych miejscach na dywanie. - To są drzewa - zwraca się do dzieci. - Zaraz wybierzemy się na spacer po lesie. W rytmie muzyki płynącej z kasety magnetofonowej dzieci spacerują między "drzewami". Kiedy muzyka cichnie odpoczywają przechodząc do przysiadu. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - wyrabianie umiejętności układania według wielkości - przemieszczanie się między przeszkodami bez ich potrącania
| - dziecko prawidłowo układa krążki - dziecko ćwiczy umiejętność chodzenia między przeszkodami
|
CZWARTEK |
Improwizacje ruchowe do muzyki - wiewiórki jedzą orzeszki - jeże spacerują po lesie - taniec liści - swobodne ruchy częściowo sugerowane przez prowadzącą
| - reagowanie na muzykę
| - dziecko śmiało wykonuje elementy ruchu
|
Praca plastyczna Jesienne barwy. Duże arkusze szarego papieru, dzieci przy pomocy grubych pędzli pokrywają ich powierzchnię farbami plakatowymi.
| - zwracanie uwagi na poprawny sposób trzymania pędzli - doskonalenie umiejętności wykonywania zamaszystych ruchów podczas malowania - pewne nakładanie farby na powierzchnię
| - dziecko pewnymi ruchami rozprowadza farbę - dziecko odkrywa świat barw poprzez ich mieszanie
|
Zabawy dowolne przy stolikach. Układanie klocków obrazkowych, według wzoru na obrazku
| - wyrabianie spostrzegawczości - manipulowanie klockami
| - dziecko prawidłowo dobiera odpowiednie klocki
|
PIĄTEK |
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - wyrabianie sprawności ruchowej
| - dziecko sprawnie wykonuje ćwiczenia
|
Liść jesienny - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje szablon dużego liścia wyciętego z brystolu. Pokrywa go klejem przy pomocy pędzla. Przykleja liście zebrane podczas spaceru.
| - poznanie nowej techniki plastycznej
| - dziecko dokładnie wypełnia szablon materiałem przyrodniczym
|
Zabawy dowolne w przedszkolnym ogrodzie. Obserwowanie spadających liści, zbieranie liści do kącika przyrody.
| - poznanie nowej techniki plastycznej
| - dziecko chętnie wybiera spośród leżących na ziemi liści najbardziej okazałe |