aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 3-letnie
Miesiąc (propozycja): październik
TEMAT TYGODNIA: Jesień zawitała do lasu
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Zabawa ruchowa Spacer po lesie. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [034].
- wyrabianie orientacji w najbliższym otoczeniu
- rozbudzanie aktywności dzieci

- dziecko porusza się bez potrącania innych
- dziecko respektuje zasady podczas zabawy

Jesienne drzewo - dąb. Na dywanie nauczycielka rozkłada cztery kwadraty, które po złożeniu utworzą ilustrację drzewa (składają je kolejno wyznaczone dzieci). Rozmawia na temat kształtu liści, owoców. Układa na nim zebrane liście i żołędzie. Nauczycielka rozkłada przed dziećmi różne gatunki żołędzi (w czapeczkach, bez czapeczek, ciemne, jasne). Opisują ich wygląd, określają czy jest ich dużo czy mało. Zadaniem dzieci jest posegregowanie żołędzi do odpowiednich koszyczków. Nauczycielka demonstruje wykonane przez siebie żołędziowe ludziki i zwierzęta.
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- poznanie liści i owoców dębu

- dziecko prawidłowo składa obrazek
- dziecko wie, że na dębie rosną żołędzie

Manipulowanie klockami o kształtach figur geometrycznych. Nauczycielka demonstruje różne sposoby układania figur.
- zachęcanie do tworzenia prostych kompozycji
- dziecko chętnie manipuluje klockami
WTOREK
Zabawa Co widzę w lusterku. Każde dziecko otrzymuje małe lusterko.
- Popatrzcie do lusterka. Co widzicie?
Dzieci wymieniają : nos, oczy, ucho. Następnie kolejno stają przed dużym lustrem.
- Kogo widać w lusterku?
- Gdzie Ola ma oczy?
- Pokaż swoje ręce?.

- wskazywanie części ciała i nazywanie ich
- dziecko odpowiada na pytania co widzi w lustrze i w małym lusterku
B. Forma: Na grzyby - słuchanie wiersza. Przedstawienie ilustracji borowika i muchomora. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [031].
- uświadomienie dzieciom, że grzyby często są trujące, chociaż ładnie wyglądają i że należy zbierać je tylko w obecności dorosłych
- dziecko wie, że muchomor jest grzybem trujacym i nie wolno go dotykać ani niszczyć
- dziecko rozpoznaje na ilustracji borowika i muchomora

Oglądanie ilustrowanych książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las.
- aktywizowanie mowy poprzez kontakt z książką
- dziecko ogląda książki i wypowiada się na temat ilustracji
ŚRODA
Zabawa ruchowa Rosną grzyby.
- reagowanie odpowiednimi ruchami na coraz głośniejsze dźwięki
- doskonalenie umiejętności marszu w kole jedno za drugim

- dziecko wykonuje czynności sugerowane przez prowadzącą
- dziecko stara się dostosować swoje tempo marszu do innych

Las domem ptaków i zwierząt - rozmowa połączona z działaniem. Nauczycielka na dużym arkuszu szarego papieru maluje drzewa w jesiennych barwach i umieszcza go w widocznym miejscu na tablicy. Na dywanie rozkłada sylwety wiewiórki, jeża, ptaków, lisa, niedźwiedzia, kolorowych liści, postać pani jesieni. Rozpoczyna opowiadanie B. Forma: Jesień w lesie - przy pomocy pacynki. W trakcie opowiadania umieszcza na ilustracji odpowiednie sylwety.
- poznanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku
- wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy

- dziecko rozpoznaje i nazywa wiewiórkę i jeża
- dziecko wie, że las to miejsce, w którym żyją zwierzęta i ptaki

Zabawa manipulacyjno - konstrukcyjna połączona z zabawą ruchową Drzewa w lesie. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują plastikowe krążki, które wkładają przy pomocy nauczycielki według wielkości na patyczek. Następnie wszystkie ułożone krążki nauczycielka umieszcza w dowolnych miejscach na dywanie. - To są drzewa - zwraca się do dzieci. - Zaraz wybierzemy się na spacer po lesie. W rytmie muzyki płynącej z kasety magnetofonowej dzieci spacerują między "drzewami". Kiedy muzyka cichnie odpoczywają przechodząc do przysiadu. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- wyrabianie umiejętności układania według wielkości
- przemieszczanie się między przeszkodami bez ich potrącania

- dziecko prawidłowo układa krążki
- dziecko ćwiczy umiejętność chodzenia między przeszkodami

CZWARTEK
Improwizacje ruchowe do muzyki
- wiewiórki jedzą orzeszki
- jeże spacerują po lesie
- taniec liści - swobodne ruchy częściowo sugerowane przez prowadzącą

- reagowanie na muzykę
- dziecko śmiało wykonuje elementy ruchu
Praca plastyczna Jesienne barwy. Duże arkusze szarego papieru, dzieci przy pomocy grubych pędzli pokrywają ich powierzchnię farbami plakatowymi.
- zwracanie uwagi na poprawny sposób trzymania pędzli
- doskonalenie umiejętności wykonywania zamaszystych ruchów podczas malowania
- pewne nakładanie farby na powierzchnię

- dziecko pewnymi ruchami rozprowadza farbę
- dziecko odkrywa świat barw poprzez ich mieszanie

Zabawy dowolne przy stolikach. Układanie klocków obrazkowych, według wzoru na obrazku
- wyrabianie spostrzegawczości
- manipulowanie klockami

- dziecko prawidłowo dobiera odpowiednie klocki
PIĄTEK
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- wyrabianie sprawności ruchowej
- dziecko sprawnie wykonuje ćwiczenia
Liść jesienny - praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje szablon dużego liścia wyciętego z brystolu. Pokrywa go klejem przy pomocy pędzla. Przykleja liście zebrane podczas spaceru.
- poznanie nowej techniki plastycznej
- dziecko dokładnie wypełnia szablon materiałem przyrodniczym
Zabawy dowolne w przedszkolnym ogrodzie. Obserwowanie spadających liści, zbieranie liści do kącika przyrody.
- poznanie nowej techniki plastycznej
- dziecko chętnie wybiera spośród leżących na ziemi liści najbardziej okazałe
odwiedzin: 22545750  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu