CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Tańce integracyjne wykonywane wspólnie z dziećmi z grupy starszaków. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [032]
| - rozwijanie działań twórczych dziecka
| - dziecko czerpie radość ze wspólnych zabaw
|
Tworzenie kącika przyrodniczego przy wykorzystaniu tworzywa przyrodniczego. Określanie kształtów i kolorów. Wyjście do ogrodu - obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Zbieranie liści, kasztanów, żołędzi. Piosenka Liście w parku - osłuchanie z melodią i tekstem. Jesienne zagadki - odszukaj cień, zakreślanie na obrazku odpowiednich przedmiotów odpowiadających określonym cieniom. Wypełnianie ich kolorem.
| - stosowanie przymiotników podczas opisywania elementów - poznanie nowej piosenki - doskonalnie percepcji wzrokowej
| - dziecko wykazuje się dużą wiedzą na temat jesieni - dziecko odtwarza melodię i zna tekst piosenki - dziecko prawidłowo wykonuje zadanie
|
Utrwalenie piosenki Liście w parku - zabawy ruchowe oparte na jej melodii i treści. Zabawy piłką w przedszkolnym ogrodzie.
| - rozwijanie wrażliwości muzycznej - wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej
| - dziecko wykonuje ruchy zgodne z rytmem - dziecko chwyta i rzuca piłkę
|
WTOREK |
Utrwalanie wiadomości na temat dyżurnych i ich obowiązków. Słuchanie bajek z płyty CD.
| - przestrzeganie określonych zasad podczas ćwiczeń - dziecko wie jaki zakres obowiązków mają dyżurni
| - dziecko słucha poleceń nauczycielki i prawidłowo je wykonuje - dziecko wie, że dyżurni wykonują pożyteczną pracę
|
Przyjaciele wiewiórki - słuchanie opowiadania z równoczesnym umieszczaniem na tablicy sylwet bohaterów i szablonu drzewa z dziuplą. Praca plastyczna - wypełnianie szablonu wiewiórki farbą klejową. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021]
| - utrwalenie wiadomości o wiewiórce - doskonalenie umiejętności staranngo wypełniania konturów farbą klejową
| - dziecko zna wygląd i zwyczaje wiewiórki - dziecko starannie nakłada farbę
|
Zabawa ruchowa Gdzie mieszka wiewiórka.
| - utrwalanie pojęcia "dziupla"
| - dziecko sprawnie, bez potrącania innych przemieszcza się po sali
|
ŚRODA |
Zabawa doskonaląca poczucie rytmu Ciekawe rytmy. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania z wykorzystaniem tunelu Jedzie pociąg - jadą dwa pociągi.
| - wyrabianie poczucia rytmu - doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych - przełamanie lęku
| - dziecko z uwagą czeka na swoją kolej - dziecko prawidłowo trzyma i wydobywa dźwięki z instrumentów - dziecko odważnie pokonuje drogę przez tunel - dziecko potrafi czworakować
|
Spacer w okolicy przedszkola (należy wybrać miejsce, gdzie rośnie dużo drzew). Zwracanie uwagi na wygląd przyrody jesienną porą. Zabawy liśćmi (jeżeli liście są suche i jest ich dużo można zgarniać je i podrzucać, usypać kopiec i skakać). Na zakończenie nauczycielka tłumaczy konieczność zgarniania liści, porządkowania trawników i chodników. Praca plastyczna - odbijanie przez kalkę konturów liści. Wypełnianie odbitek kredkami świecowymi.
| - zachęcanie do działania podczas spaceru - wyzwalanie spontanicznych reakcji, przełamanie nieśmiałości - poznanie nowej techniki plastycznej - zwracanie uwagi na dokładność odbijania
| - dziecko jest wrażliwe na piękno przyrody w jesiennej szacie - dziecko wie, że liście, które opadają z drzew należy grabić - dziecko dokładnie prowadzi ołówek po wyznaczonej linii - dziecko starannie wypełnia kontury kolorem
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Wykorzystanie zjeżdżalni w sali gimnastycznej.
| - wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie - czekanie na swoją kolej podczas zjeżdżania
| - dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce - dziecko zjeżdża ze zjeżdżalni, reaguje na polecenia nauczycielki - dziecko potrafi samodzielnie pokonać kilka stopni w górę i w dół przełamując własny strach
|
CZWARTEK |
Zabawa ortofoniczna na zgłoskach "tur", "lit", "bum", "pac". Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - ćwiczenie mięśni narządów mowy
| - dziecko poprawnie wypowiada zgłoski
|
Zabawy matamatyczne Układamy bukiet z kwiatów. Tworzenie zbiorów. Przeliczanie kwiatów tego samego gatunku w zakresie cztery. Ćwiczenie oddechowe Jesienne kwiaty. Zawieszone na nitkach bibułkowe kwiaty w miejscu swobodnego dostępu. Dzieci umiarkowanie dmuchają wprawiając kwiaty w ruch. Nauka wiersza B. Forma: W parku.
| - utrwalenie wiadomości na temat zbiorów - ćwiczenie prawidłowego oddechu - utrwalenie wiadomości na temat charakterystycznych cech jesieni
| - dziecko potrafi tworzyć zbiór złożony z różnych elemantów - dziecko klasyfikuje elementy według wielkości - dziecko prawidłowo wykonuje wdech nosem i wydech ustami - dziecko zna na pamięć treść wiersza
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zbieranie okazów przyrodniczych. Umieszczanie ich w kąciku przyrody (dzieci samodzielnie wybierają miejsce, w którym umieszczają swoje okazy).
| - wzbogacanie o nowe okazy kącika przyrodniczego - wyrabianie poczucia przynależności do grupy równieśników
| - dziecko zbiera różne okazy (liście, żołędzie, kasztany, szyszki) do kącika przyrody - dziecko czynnie uczestniczy we wspólnych działaniach
|
PIĄTEK |
Zabawy indywidualne w kącikach zainteresowań. Ćwiczenie spostrzegawczości W parku jesienią. Nauczycielka na tablicy umieszcza szablony drzew, a na dywanie elementy, które będą tworzyły park jesienią. Wśród nich mogą się znajdować sylwety ludzi (dzieci) w różnorodnych ubraniach. Zadaniem dzieci jest wybór elemantów pasujących do parku jesienią (w tym stroju odpowiedniego do spacerów o tej porze roku).
| - zwracanie uwagi na zgodną zabawę - kształcenie umiejętności wspólnego tworzenia spójnej ilustracji - ćwiczenie spostrzegawczości
| - dziecko zaspokaja naturalną potrzebę chęci zabawy - dziecko potrafi bawić się cicho i spokojnie - dziecko porządkuje miejsce zabawy - dziecko dobrze dobiera elementy - dziecko potrafi słownie umotywować swój wybór
|
Dobieranie w pary rysunków różnych figur geometrycznych. Utrwalanie nazw: koło, kwadrat, trójkąt. Próby przeliczania w zakresie pięciu. Rysowanie kredkami świecowymi pracy Drzewa. Naklejanie gotowych liści na narysowane przez siebie drzewo.
| - pogłębianie wiedzy matematycznej związanej z poznaniem figur geometrycznych - ćwiczenie spostrzegawczości - umijętność łączenia ze sobą elementów rysowanych i naklejanych
| - dziecko dobiera w pary rysunki figur - dziecko prawidłowo je nazywa - dziecko wie, w jaki sposób umieszczać na drzewie liście - dziecko wie, że nie można na jednym drzewie naklejać liści o różnych kształtach
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu (grabienie liści).
| - zachęcanie do wspólnych działań w grupie - udział w pracach porządkowych
| - dziecko uczestniczy w pracach użytecznych na rzecz przedszkola |