CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Ćwiczenie graficzne Deszcz - rysowanie linii ciągłych i przerywanych. Zabawy ruchowe ze śpiewem.
| - doskonalenie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko łączy ruch ze śpiewem
|
Nauka tańca Poszło dziewcze po ziele. Praca plastyczna - składanie obrazka z czterech elementów, przedstawiającego jesienny krajobraz. Naklejanie ich na kartkę brystolu, wypełnianie obrazka farbami plakatowymi. Zabawa ruchowa Płynące chmury. Z magnetofonu płynie muzyka. Dzieci naśladują ruchy prowadzącej rysując w powietrzu małe chmurki i duże chmury. Na przerwę w muzyce pozostają w bezruchu. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021].
| - poznanie nowego tańca - doskonalenie koordynacji słuchowo - wzrokowej - wyrabianie samodzielności w wykonywaniu zadań - reagowanie ruchem na muzykę
| - dziecko prawidłowo wykonuje figury tańca - dziecko stawia kroki nie patrząc pod nogi - dziecko samodzielnie dobiera kolory do poszczególnych elementów obrazka - dziecko wykonuje płynne, zgodne z muzyką ruchy
|
Prowadząca trzyma w ręce (przykrytą, np. apaszką) znaną dzieciom książeczkę, określa co znajduje się na okładce, na tej podstawie dzieci próbują odgadnąć o jakiej bajce mowa. Nauczycielka wyciąga ukrytą książeczkę, po czym prezentuje ją dzieciom, które określają gdzie jest pierwsza strona okładki, a gdzie ostatnia.
| - pogłębianie zainteresowań książką
| - dziecko kojarzy słowo z ilustracją
|
WTOREK |
Oglądanie czasopism dziecięcych. Wyszukiwanie w nich obrazków proponowanych przez nauczycielkę, np. szukamy obrazków, na których jest samochód. Jestem samodzielny - przedstawienie za pomocą ruchów czynności samoobsługowych (ubieranie, mycie, sprzątanie). Składanie ubrań według instrukcji prowadzącej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [033]
| - ćwiczenie spostrzegawczości, umiejętności dostrzegania określonego przedmiotu - doskonalenie czynności samoobsługowych
| - dziecko spośród szeregu ilustracji wybiera właściwe - dziecko kojarzy ruch z czynnością
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Pani Jesień. Zabawa ruchowa Wesoła zabawa.
| - wrażanie do słuchania opowiadań o tematyce przyrodniczej - reakcja na zmianę charakteru akompaniamentu
| - dziecko odpowiada na pytania związane z opowiadaniem - dziecko spokojnie wysłuchuje fragmentu utworu
|
Zabawa tematyczna Fryzjer z wykorzystaniem kącika i akcesoriów. Przed zabawą dzieci nazywają akcesoria związane z pracą fryzjera. Zabawy manipulacyjne klockami. Rysowanie na temat dowolny kredkami świecowymi.
| - utrwalenie wiadomości związanych z pracą fryzjera
| - dziecko przenosi do swojej zabawy własne obserwacje
|
ŚRODA |
Oglądanie czasopism Kubuś Puchatek - wyszukiwanie charakterystycznych elementów dla pory jesiennej. Poznanie wiersza B. Forma: Deszczowa pogoda. Ćwiczenie ruchowe Wesołe ptaszki. Dzieci w przysiadzie. Na hasło "wesołe ptaszki" wstają i wykonują w miejscu podskoki obunóż. Praca indywidualna z dziećmi - próby układania puzzli.
| - ćwiczenie spostrzegawczości - określanie charakterystycznych cech jesiennej pogody - reagowanie na ustalony sygnał
| - dziecko wykonuje podskoki obunóż - dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza - dziecko poprawnie układa puzzle
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja kierunku wiatru (wstążki, chorągiewki). Zabawa ortofoniczna Jak śpiewa wiatr na zgłoskach fi, szu.
| - poznanie działania wiatru - ćwiczenie aparatu mowy
| - dziecko określa skąd wieje wiatr - dziecko prawidłowo wymawia zgłoski fi, szu
|
Słuchanie opowiadania M. Kownackiej: Plastusiowo w interpretacji nauczycielki. Dowolne manipulowanie plasteliną.
| - wyrabianie umiejętności skupienia podczas słuchania - ćwiczenie sprawności palców
| - dziecko chętnie słucha opowiadania - dziecko próbuje nazywać swoje wytwory z plasteliny
|
CZWARTEK |
Zabawa ruchowa Gąsienica. Rozmowa na temat ilustracji Dzieci na spacerze. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych
| - rozwijanie mowy dziecięcej
| - dziecko stosuje poprawnie określone przymiotniki
|
Określanie liczebności zbioru na oko: dużo, mało. Tworzenie zbiorów ze względu na dwie różne cechy. Zabawa ruchowa Kropelki deszczu - łączenie ruchów z muzyką (piosenka lub muzyka instrumentalna).
| - utrwalenie pojęcia zbioru
| - dziecko prawidłowo zaznacza przedmioty tworzące zbiory
|
Słuchanie opowiadania M. Kownackiej: Plastusiowo. W lesie. Rysowanie kredkami świecowymi - próby wiązania scen z bajki z dziełaniem plastycznym. Zabawy samorzutne w wybranych kącikach zabaw.
| - opisywanie głównych bohaterów - rozwijanie sprawności manualnych palców
| - dziecko wymienia charakterystyczne cechy bohaterów - dziecko stara się wykonać pracę tematycznie
|
PIĄTEK |
Zabawy integracyjne z grupą starszaków. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość Gdzie siedzi pajacyk - stosowanie określeń nad, pod, obok, przed, za. Pomoc w przygotowaniach do zajęć - segregowanie kredek o odpowiednich barwach.
| - wyrabianie właściwych postaw społecznych - utrwalenie umiejętności określania położenia pajacyka
| - dziecko jest opiekuńcze w stosunku do młodszego dziecka - dziecko prawidłowo stosuje określenia dotyczące położenia
|
Praca plastyczna Jesienny obraz - wykonywany z materiału przyrodniczego. Jako wprowadzenie dobieranie sylwetom garderoby odpowiedniej do pogody. Utrwalenie nazwy aktualnej pory roku. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - pogłębianie doświadczań plastycznych związanych z wykorzystaniem tworzywa przyrodniczego
| - dziecko cieprliwie tworzy pracę plastyczną - dziecko nazywa elementy garderoby - dziecko wie jaka jest właściwa garderoba dla określonej pogody
|
Słuchanie opowiadania nauczycielki B. Forma: Spotkanie z kretem na tle muzyki.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
| - dziecko wie jaką pożyteczną rolę pełni kret |