CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [027].
| - kształtowanie prawidłowej postawy ciała, rozumienie poleceń
| - dziecko wykonuje polecenia
|
Rozmowa na temat ilustracji przedstawiającej las - prezentowanej przez prowadzącą. Praca plastyczna - malowanie na szarym papierze farbami plakatowymi na temat: wycieczka do lasu (dwoje dzieci - jedna praca, samodzielny wybór partnera). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [025].
| - kształtowanie umiejętności współpracy z partnerem - wspólne planowanie związane z rozmieszczeniem elementów na papierze - reagowanie na umówione sygnały
| - dziecko wykonało ciekawą pracę na całej powierzchni kartki - dziecko opisuje treści zawarte w swojej pracy - dziecko wykonuje zadania zgodnie z poleceniami
|
Pod grzybkiem - słuchanie opowiadania wg A. Sutiejewa przedstawionego w formie teatrzyku sylwetowego. Wprowadzenie do globalnego czytania wyrazów: borowik, kurka.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej - doskonalenie analizy i syntezy słuchowej
| - dziecko potrafi wyciągać wnioski z opowiadania - dziecko dzieli wyraz na głoski i sylaby
|
WTOREK |
Przypomnienie treści poznanych do tej pory wierszy (lub poznanie nowego wiersza B. Forma Co słychać w lesie).
| - kształcenie poprawnej wymowy i pamięci - zachęcanie do stosowania pauz i odpowiedniego natężenia głosu
| - dziecko potrafi powtórzyć poprawnie jeden wybrany wiersz
|
B. Forma: Idziemy na grzyby - słuchanie opowiadania. Wprowadzenie obrazu graficznego cyfry 3. Rysowanie po śladzie. Porównywanie wielkości: największy, najmniejszy, większy, mniejszy... Dlaczego to zrobiły? - opowiadanie nauczycielki według własnego pomysłu, związane z niszczniem przez dzieci grzybów w lesie prowadzone w formie dialogu z pacynką. Zabawa ruchowa wynikająca z treści opowiadania.
| - poznanie obrazu graficznego cyfry 3 - doskonalenie umiejętności określania wielkości poprzez porównywanie - nazywanie wybranych grzybów
| - dziecko rozpoznaje i nazywa cyfrę 3 - dziecko używa odpowiednich określeń podczas porównywania wielkości - dziecko rozumie dlaczego należy odróżniać gatunki grzybów
|
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem piosenki Grzybek tu, grzybek tam. Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Gra planszowa Grzybobranie. Postrzeganie ilości oczek na kostce.
| - wyrabianie umiejętności spokojnego oczekiwania na swoją kolej podczas gry i spokojnego przyjmowania przegranej
| - dziecko potrafi uczestniczyć w grze zespołowej - dziecko wie, że gra dzieli na zwycięzców i przegranych
|
ŚRODA |
Samodzielne opowiadanie poznanej w poniedziałek bajki. Śpiew piosenki z elementami ruchu Praczki. Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem piłki Co należy do tej rodziny. Zestaw zabaw ruchowych Figurki, Celuj w okienko, Wirujące liśćie.
| - zwracanie uwagi na poprawny sposób budowania zdań podczas wypowiedzi - łączenie elementów ruchu ze śpiewem - kształtowanie logicznego myślenia - kształtowanie wyobraźni, zachęcanie do improwizacji ruchowej
| - dziecko opowiada fragment bajki - dziecko posiada dobrą koordynację słuchowo - ruchową - dziecko wskazuje rzecz, roślinę, zwierzę - dziecko panuje nad swoimi ruchami
|
Słuchanie wiersza Grzyby J. Brzechwy w interpretacji nauczycielki. Szukanie nazw grzybów zaczynających się na tą samą głoskę. Układanie zdań o grzybach. Szukanie imion na pierwszą oraz na ostanią głoskę wyrazu będącego nazwą grzyba. Praca plastyczna Grzyby - wypełnianie szablonów plasteliną; lepienie ślimaków z plasteliny. Zabawy w przedszkolnym ogrodzie Zbijany, Przejdź przez skakankę, Przeskocz skakankę będącą w ruchu, Kto dalej rzuci krążek. Ćwiczenie oddechowe Kto zdmuchnie listek z dłoni kolegi
| - doskonalenie umiejętności układania zdań - ćwiczenia doskonalące słuch fonetyczny - kształtowanie umiejętności łączenia elementów zgodnie z wyznaczoną linią - wyrabianie sprawności ruchowej - wyrabianie sprawności oddechowej - ćwiczenie sprawności palców i dłoni
| - dziecko zna nazwy grzybów - dziecko układa krótkie zdania, wyodrębnia głoski i tworzy z nich imiona - dziecko starannie wykonuje pracę - dziecko dobiera kolory właściwe grzybom - dziecko wykonuje ślimaka z plasteliny - dziecko pokonuje zadania ruchowe podczas zabawy - dziecko bez problemu wprawia w ruch listek
|
Tworzenie wspólnie z dziećmi nowej bajki, w której głównym bohaterem jest Calineczka. Układanie z elementów ilustracji przedstawiających bohaterów bajki (motyl, kret, jaskółka). Wykonanie z nauczycielką dekoracji do sali (duży muchomor i obok niego ślimak; pod spodem podpis "Nie zrywaj", "Nie dotykaj").
| - wyrabianie spostrzegawczości i rozbudzanie zainteresowania układankami typu puzzle - wyrabianie postawy współgospodarza sali oraz poczucia estetyki
| - dziecko dobiera odpowiednio elementy układanki - dziecko współpracuje z innymi
|
CZWARTEK |
Zabawy integracyjne ze śpiewem. Swobodna rozmowa na temat jesiennej aury, próby układania wiersza przez dzieci.
| - poprawne stosowanie odpowiednich słów określających zjawiska, nastroje, cechy jesieni
| - dziecko podejmuje próby wyrażania swoich spostrzeżeń dotyczących zjawisk przyrodniczych
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Wyjście do pobliskiej biblioteki, zapoznanie z jej pomieszczeniami i sposobem wypożyczania książek. Wypożyczenie książeczki Calineczka. Poznanie czasopism dziecięcych, z których można korzystać tylko na miejscu. Słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej O gościach co nie przyszli na ucztę w interpretacji nauczycielki. Wporwadzenie do słownika wyrazów do globalnego czytania: sroka, wrona, gawron. Podział ptaków na te, które odlatują oraz te, które pozostają na czas zimy. Umieszczenie ich pod napisami TAK, NIE.
| - kształtowanie zainteresowania książką jako źródła wiedzy i przeżyć - rozumienie pojęcia odlotu ptaków
| - dziecko nabywa przekonania o ważnej roli książki - dziecko nazywa i rozpoznaje srokę spośród innych ptaków
|
Rozmowa na temat ilustracji w książce Calineczka. Wykonanie myszek z łupinek orzechów.
| - kształtowanie umiejętności szczegółowego opisywania ilustracji - wyrabianie umiejętnośći wykorzystania odpadów podczas działań plastycznych
| - dziecko w logiczny sposób opisuje ilustracje - dziecko starannie wykonuje pracę - dziecko rozwija wyobraźnię plastyczną
|
PIĄTEK |
Wspólnie z nauczycielką wykonanie makiety lasu. Umieszczenie w nim grzybów wykonanych przez dzieci. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - nabieranie doświadczeń w zakresie tworzenia elementów dekoracyjnych
| - dziecko planuje umieszczenie w wybranych miejscach grzybków i tworzywa przyrodniczego
|
Konkurs - usystematyzowanie wiadomości o lesie: Las domem ptaków i zwierząt oraz miejscem wypoczynku. Podział dzieci na grupy - punkty to emblematy grzybów. Utrwalenie pojęcia zbioru oraz obrazu graficznego cyfry 3.
| - usystematyzowanie wiedzy na temat lasu
| - dziecko rozumie jakie znaczenie ma las w życiu człowieka i zwierząt
|
Łupinkowe ludziki - praca w trzyosobowych zespołach. Na brystolu narysowane szablony ludzików, dzieci w dowolny sposób wypełniają je materiałem przyrodniczym (m.in. zebranymi i wysuszonymi łupinami z kasztanów). Słuchanie bajki muzycznej z cyklu Bajki Natalki: Żabbing, czyli jak Kumka i Gumka jogging uprawiały (można wykorzystać inną bajkę z własnych zbiorów). Zabawa Tak - nie. Dzieci zadają pytania nauczycielce, która odpowiada w sposób właściwy tak lub nie. Pytania dotyczą poznanej bajki Calineczka.
| - rozwijanie wyobraźni, zgodnej współpracy, tworzenie prac z wykorzystaniem różnorodnego materiału przyrodniczego - wyrabianie umiejętności słuchania bajki muzycznej, nie przeszkadzania innym w odbiorze - kształtowanie umiejętności zadawania pytań dotyczących określonych treści
| - dziecko zgodnie współpracuje w zespole - dziecko rozwija swoją wyobraźnię - dziecko uważnie śledzi losy bohaterów bajki - dziecko dostrzega humor zawarty w utworze - dziecko rozumie pojęcie pytanie - dziecko zadaje pytania tylko dotyczące poznanej bajki |