CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawy ruchowe oparte na treściach piosenek o tematyce jesiennej. Gry planszowe przy stolikach Warcaby, Grzybobranie.
| - rozwijanie umiejętności współdziałania
| - dziecko zna i przestrzega zasad gier planszowych
|
B. Forma: Spotkanie w lesie - słuchanie opowiadania nauczycielki. Zabawa ruchowa Jesienne liście - improwizacje ruchowe dzieci do opowiadania nauczycielki. Ćwiczenie graficzne - łączenie punktów tworzących grzyby (narysowanych przez nauczycielkę) szerokimi liniami na dużych kartkach z bloku rysunkowego. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [023]
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej - zapoznanie z bogactwem i różnorodnością darów jesieni na podstawie ilustracji - rozwijanie orientacji przestrzennej - rozbudzanie wyobraźni - rozwijanie sprawności manualnych - utrzymywanie rysunku w należytej liniaturze
| - dziecko uważnie słucha opowiadania nauczycielki - dziecko wykonuje ciekawe improwizacje ruchowe słuchając opowiadania prowadzącej - dziecko stara się dokładnie wykonać pracę
|
Gry i zabawy ruchowe z piłką Dwa ognie, Kolanko, Jak brzmi twoje imię.
| - wyrabianie orientacji w przestrzeni - wyrabianie refleksu i szybkiego biegu bez potrącania innych
| - dziecko reaguje na piłkę - szybko wypowiada swoje imię
|
WTOREK |
Zabawa ruchowa Jesienna pogoda. Pomoc prowadzącej w przygotowaniach do zajęć. Przypomnienie i utrwalenie zwrotów określających położenie przedmiotu: obok, nad, pod, z prawej, z lewej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych
| - rozwijanie wyobraźni - doskonalenie sprawności ruchowej - doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów
| - dziecko trafnie naśladuje charakterystyczne elementy jesiennej pogody - dziecko prawidłowo wskazuje położenie przedmiotu
|
Las spiżarnią dla zwierząt - zapoznanie dzieci z pokarmem, którym żywią się zwierzęta (dzik, dzięcioł, wiewiórka, mrówka) i sposobem jego zdobywania. Praca plastyczna Mysz. Wykonanie myszy według szablonu. Wypełnienie go skrawkami pociętej wełny.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt żyjących w lesie - doskonalenie sprawności manualnych palców - opanowanie umiejętności posługiwania się nożyczkami
| - dziecko rozpoznaje na ilustracjach omawiane gatunki zwierząt - dziecko wie czym żywią się dzik, dzięcioł, wiewiórka i mrówka - dziecko starannie wycina pracę - dziecko dokładnie pokrywa klejem i wypełnia włóczką pracę
|
B. Forma: Telefony - słuchanie wiersza. Zabawa utrwalająca numer telefonu z wykorzystaniem parawanu (tak, aby osoby prowadzące rozmowę nie widziały się). Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Porządkowanie klocków w pojemnikach.
| - zapamiętanie swojego numeru telefonu - wyrabianie umiejętności rozmawiania przez telefon - uświadomienie konieczności poszanowania zabawek
| - dziecko zna swój numer telefonu - dziecko w poprawny sposób prowadzi rozmowę telefoniczną - dziecko uczestniczy w pracach porządkowych, segreguje klocki
|
ŚRODA |
Utrwalenie poznanych piosenek z elementami ruchu. Zabawy przy stolikach: układanie puzzli, klocków obrazkowych.
| - rozwijanie sprawności ruchowej - wyrabianie szybkiej reakcji na umówione sygnały - wyrabianie cierpliwości podczas działania
| - dziecko prawidłowo wykonuje proponowane zadania
|
B. Forma: Jesienna wizyta - słuchanie wiersza. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - ćwiczenie w sposobie wysławiania się krótkimi, pełnymi treści zdaniami - słuchanie w skupieniu treści prezentowanych przez nauczycielkę.
| - dziecko z zainteresowaniem słucha nowego wiersza - dziecko poprawnie odpowiada na zadawane pytania
|
B. Forma: Tańczy jesień z wiatrem poznanie nowej piosenki, nauka pierwszej zwrotki. Utrwalenie nazw, budowy i brzmienia znanych dzieciom instrumentów perkusyjnych
| - rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu - utrwalanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
| - dziecko zna pierwszą zwrotkę piosenki - dziecko wykonuje ciekawe przebiegi rytmiczne na instrumentach perkusyjnych
|
CZWARTEK |
Ćwiczenia poranne z szarfą Koniki, Wiatraki.
| - rozwijanie mięśni rąk - rozwijanie umiejętności współdziałania w parach
| - dziecko reaguje na polecenia nauczycielki - dziecko sprawnie ćwiczy z kolegą, dzieląc z nim zadania
|
Utrwalenie poznanych cyfr 1, 2. Zabawy z liczebnikami. Ćwiczenia graficzne - narysuj tyle elementów ile wskazuje cyfra. Utrwalenie piosenki Tańczy jesień z wiatrem.
| - umiejętność liczenia obiektów - doskonalenie poczucia rytmu i pamięci muzycznej
| - dziecko zna cyfry 1,2 - dziecko przelicza elementy zbioru - dziecko zna treść i melodię nowej piosenki
|
Słuchanie bajki Czerwony Kapturek opowiadanej przez nauczycielkę. Podczas opowiadania prowadząca przerywa w dowolnym momencie, a dzieci wymyślają ciąg dalszy.
| - rozwijanie wyobraźni - ćwiczenie umiejętności samodzielnego wymyślania
| - dziecko chętnie tworzy własną historię
|
PIĄTEK |
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych z elementami ćwiczeń Weroniki Sherborne [001].
| - wyrabianie poczucia rytmu
| - dziecko wykonuje ćwiczenia reagując odpowiednio na umówione sygnały podawane tamburynem
|
Zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowania niektórych zwierząt do zimy na podstawie opowiadania M. Bechlerowej: Jak kolczatek szukał mieszkania prezentowanego w formie teatrzyku cieni. Wykorzystanie przez nauczyciela wiedzy własnej na temat wybranych gatunków zwierząt.
| - rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat prezentowanego tekstu
| - dziecko potrafi opowiedzieć w jaki sposób jeż przygotowuje się do zimy
|
Gry i zabawy ruchowe w przedszkolnym ogrodzie Chowany, Uciekaj myszko do dziury, Wąż.
| - rozwijanie koordynacji ruchowej i orientacji w przestrzeni
| - dziecko chetnie uczestniczy w zabawach |