CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Bębenki - zabawa ruchowa. Utrwalanie poznanych piosenek połączone z elementem ruchu. Oglądanie książek przy stolikach. słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza Pani połączone z wykonywaniem czynności o których mowa.
| - utrwalenie wiadomości o bębenku - reagowanie na umówione sygnały
| - dziecko reaguje na hasło bębenek - dziecko zna melodie i treści piosenek poznanych od początku roku szkolnego - dziecko z zainteresowaniem przegląda książki
|
B. Forma: Jestem samodzielny słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa ruchowa Przedszkolak. Praca plastyczna - układanie na postaci szablonów ubrań przygotowanych przez nauczycielkę i przyklejanie ich w odpowiednich miejscach. Nauczycielka rozdaje kolejne elementy (praca podzielona na etapy), sprawdza w jaki sposób dziecko je ułożyło.
| - słuchanie w skupieniu wiersza - szybkie reagowanie na sygnały - wyrabianie sprawności manualnych
| - dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza - wykonuje prawidłowo polecenia
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja pasków bibuły poruszanych przez wiatr. Korzystanie z urządzeń w ogrodzie.
| - obserwacja zjawisk atmosferycznych - zwracanie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw
| - dziecko opisuje charakterystyczne zjawiska związane z pogodą - bawi się zgodnie z rówieśnikami
|
WTOREK |
Zabawa ruchowa Pomagamy. Zabawa Ćwiczymy nawlekanie. Każde dziecko otrzymuje tabliczkę o innym kształcie z dziurkami o różnej wielkości oraz sznurówkę. Na sygnał prowadzącej dzieci przewlekają sznurówki przez dziurki.
| - zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe - doskonalenie umiejętności przewlekania sznurówek
| - dziecko wie, na czym polegają czynności o których mowa w zabawie - dziecko przewleka sznurówki przez dziurki
|
Próby samodzielnego rozbierania swetrów i ich składania. Zwracanie uwagi na konieczność zapamiętywania jak wygląda ubranie w którym jestem. B. Forma: Przedszkolak - słuchanie piosenki. Wyszukiwanie w czasopismach postaci, opisywanie w co są ubrane.
| - wyrabianie samodzielności - zwracanie uwagi na szczegóły podczas opisywania swojego ubrania - poznanie nowej piosenki
| - dziecko cierpliwie uczy się rozbierania i składania swoich części garderoby - chętnie śpiewa nową piosenkę - nazywa wskazane części garderoby
|
Rozmowy indywidualne na temat konieczności zachowania porządku w swoich szafkach w szatni. Porządkowanie zabawek układanie ich w kącikach. Segregowanie klocków. Zachęcanie do działania poprzez zadawanie odpowiednich pytań i współdziałanie z dziećmi: - w którym pojemniku znajdują się plastikowe klocki - gdzie odkładamy książki - jak ustawione są kubki na stoliku w kąciku lalek? Może je wspólnie pozbieramy i poukładamy razem?
| - wdrażanie do porządkowania zabawek po zakończonej zabawie - odkładanie zabawek w wyznaczone miejsce
| - dziecko wie, gdzie jest miejsce określonych zabawek
|
ŚRODA |
Rozmowy indywidualne na temat zachowania w przedszkolnej łazience. Utrwalanie piosenki z poprzedniego dnia Przedszkolak, połączone z elementem ruchu. Zabawa ruchowa Kot i myszy.
| - zachęcanie do swobodnych wypowiedzi - wyrabianie szybkiej reakcji na umówione sygnały
| - dziecko zna ustalone wcześniej zasady zachowania - dziecko przestrzega reguł zabawy
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak Tomek pomagał mamusi. Spotkanie z muzyką - utrwalenie budowy i brzmienia bębenka i grzechotki. Zabawy ortofoniczne na sylabach plim, plum, pac. Wypowiadanie sylab z różnym natężeniem.
| - rozwijanie więzi rodzinnych - uczestniczenie w życiu rodzinnym
| - dziecko chętnie pomaga rodzicom w prostych czynnościach - potrafi być samodzielne
|
Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami plastikowymi. Nauczycielka uczestniczy w działaniach. Proponuje dzieciom, żeby wybrały wszystkie klocki w kolorze; czerwonym, żółtym, niebieskim. Następnie wspólnie tworzą budowle. Nauczycielka może podpowiedzieć dziecku poprzez działania własne jak można budowlę wykorzystać w dalszej zabawie (tunel - mogą przejeżdżać pod nim małe samochody, duży pojazd).
| - zachęcanie do samodzielnych działań - wykorzystanie budowli w zabawie
| - dziecko bawi się klockami - dziecko nadaje nazwy swoim wytworom
|
CZWARTEK |
Zabawa ruchowa Głowa, ręka, noga. Zabawa do piosenki popularnej Misie. Oglądanie czasopism dziecięcych, wyszukiwanie ilustracji związanych z przedszkolem.
| - utrwalanie części ciała - poznanie nowej piosenki
| - dziecko prawidłowo wskazuje części ciała nazywane przez nauczycielkę - dziecko naśladuje elementy ruchu prowadzącej podczas śpiewu piosenki
|
Zabawy integracyjne z grupą dzieci starszych. Wspólny śpiew piosenek, tańce, zabawy. Słuchanie muzyki relaksacyjnej w pozycji leżącej.
| - wzbudzanie zaufania do dzieci z grupy starszej - ogólne wyciszenie
| < dziecko bawi się z rówieśnikami - naśladuje w działaniach starszych kolegów - dziecko w skupieniu słucha muzyki z płyty CD
|
Swobodne zabawy z udziałem nauczyciela (nauczyciel obserwuje zabawę, podsuwa dzieciom pomysł, naprowadza w jaki sposób rozwinąć zabawę).
| - rozwijanie umiejętności uczestniczenia w zabawie zorganizowanej
| - dziecko cieszy się z udziału w zabawie nauczycielki
|
PIĄTEK |
Zabawa ruchowa Koło, pociąg. Zabawa orientacyjno-porządkowa Kogo wołam. Słuchanie wiersza B. Forma: Wszystko robię sam.
| - reagowanie na sygnał - doskonalenie umiejętności chwytania piłki - przybliżenie pojęcia samodzielny
| - dziecko tworzy koło - dziecko chwyta piłkę podaną przez nauczycielkę - dziecko rozumie treść wiersza
|
Rozmowa z wykorzystaniem pacynki na temat: czego uczy nas nasza pani. Słuchanie opowiadania B. Forma: Czego uczy nas nasza pani z równoczesnym składaniem rzeczy. Porównywanie ilustracji przedstawiających ten sam pokój w którym raz panuje bałagan, a innym razem porządek.
| - zachęcanie do działania poprzez obserwację czynności wykonywanych przez prowadzącą - doskonalenie spostrzegawczości
| - dziecko samodzielnie składa ubrania - z zainteresowaniem przygląda się obrazkom opisując własnymi słowami, co się zmieniło
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Zwracanie uwagi na porządek panujący w szatni. Utrwalanie nazw części garderoby podczas ubierania, charakterystycznych dla aktualnej pory roku.
| - samodzielne wykonywanie czynności związanych z ubieraniem - zachowanie porządku w szatni
| - dziecko potrafi ubrać wybrane części garderoby - dziecko wie, jak wygląda jego znaczek oraz wskazuje swoją szafkę |