CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zabawa pobudzająco - hamująca Misie na spacerze. Recytacja wierszyka o misiach: B. Forma: Wesołe misie - recytacja połączona z ilustrowaniem treści ruchem.
| - reagowanie na ustalone sygnały - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko przenosi ciężar z lewej nogi na prawą - dziecko obrazuje ruchem treść wiersza
|
Opowiadanie B. Forma: Miś i słoneczko. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania Spacer misia. Oglądanie ilustracji przedstawiających misia, słoneczko i jabłko. Opisywanie ich wyglądu, określanie kolorów.
| - wyrabianie umiejętności słuchania przekazywanych treści - ćwiczenie umiejętności poruszania się na czworakach - utrwalenie kolorów
| - dziecko uważnie słucha przekazywanych przez prowadzącą treści - dziecko wykonuje ruchy proponowane przez prowadzącą - dziecko określa elementy na ilustracjach
|
Zabawa kierowana przez nauczycielkę Miś zaprasza gości. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - zademonstrowanie właściwego zachowania w trakcie przyjmowania gości
| - dziecko wie jakie formy grzecznościowe stosować
|
WTOREK |
Przyniesienie przez dzieci do przedszkola swoich ulubionych misiów. Umieszczenie ich w wyznaczonym miejscu - rozmowy swobodne na ich temat. Zabawa ruchowa Co robią misie. Słuchanie piosenki o misiu z płyty CD.
| - rozwijanie uwagi - zachęcanie do swobonych wypowiedzi
| - dziecko prawidłowo naśladuje proponowane przez prowadzącą ruchy - dziecko opowiada o swoim misiu
|
Zabawy matematyczne. Umieszczenie misiów na regale, określanie ich położenia z równoczesnym stosowaniem określeń "na górze, na dole". Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Każde otrzymuje kartkę z narysowanym domkiem i dwie głowy misiów (w czapeczce, z kokardką). Zgodnie z poleceniami dzieci manipulują misiami. Na zakończenie umieszczają w górnym oknie głowę misia w czapeczce, a w dolnym głowę misia z kokardą. Praca plastyczna Miś. Na dużych kartkach papieru z narysowanym konturem głowy misia przyklejanie wyciętych elementów twarzy. Pokrywanie brakujących elementów twarzy klejem i umieszczanie ich w odpowiednich miejscach.
| - stosowanie określeń dotyczących położenia zabawek - utrwalenie nazw części twarzy
| - dziecko stosuje określenia "na górze", "na dole" - dziecko stara się umieścić w odpowiednich miejscach elementy twarzy
|
Śpiew przez prowadzącą piosenki B. Forma: Miś na spacerze. Dzieci naśladują jej ruchy. Słuchanie wybranego fragmentu bajki o Kubusiu Puchatku w interpretacji nauczycielki. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - zachęcanie do zabawy wszystkich dzieci - rozbudzanie zainteresowania bohaterami bajki
|
|
ŚRODA |
Zabawa ruchowa Śpiący niedźwiedź. Zabawa ruchowa Różne zabawki. Wykorzystanie pacynki misia do rozmowy podczas pobytu w łazience. Stosowanie odpowiednich zasad - opisywanie znaczków, przypomnienie sposobu mycia rąk.
| - ćwiczenie szybkiej reakcji na ustalony sygnał - rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia logorytmiczne - przypomnienie ustalonych zasad funkcjonowania w grupie
| - dziecko spontanicznie reaguje podczas zabaw - dziecko pamięta i przestrzega ustalonych zasad w łazience
|
Czytanie wybranego opowiadania z książki Cz. Janczarskiego: Nowi przyjaciele Misia Uszatka. Praca plastyczna Miś - wypełnianie konturu misia metodą paluszkową.
| - doskonalenie umiejętności nakładania farby palcami
| - dziecko z uwagą słucha tekstu czytanego - dziecko wykonuje starannie swoją pracę
|
Składanie obrazków w całość z trzech, czterech części. Manipulowanie klockami, próby tworzenia prostych budowli.
| - wyrabianie cierpliwości, dążenie do zakończenia zadania
| - dziecko prawidłowo dobiera elementy - dziecko piętrzy budowle
|
CZWARTEK |
Oglądanie przy stolikach książek (twarde kartki). Zabawa ruchowa ze śpiewem Stary niedźwiedź mocno śpi. Śpiew piosenek ilustrowanych ruchem Tu paluszek, Dwa malutkie misie.
| - rozwijanie mowy komunikatywnej
| - dziecko wypowiada się na temat oglądanych książek
|
Teatrzyk kukiełkowy - opracowanie opowiadania B. Forma: Jak Miś jechał na wycieczkę - nauczycielka wykonuje sylwety z brystolu, mocując na listewkach (można również wykorzystać pacynki, jeżeli takimi dysponuje). Rozmowa z dziećmi na temat treści przedstawienia ze szczególnym zwracaniem uwagi na postępowanie bohaterów. Zabawa ruchowa Wycieczka.
| - przestrzeganie zasad obowiązujących podczas przedstawienia - stosowanie określeń dobry, zły
| - dziecko z zainteresowaniem uczestniczy w przedstawieniu - dziecko przestrzega reguł zabawy
|
Zabawy integracyjne ze śpiewem z dziećmi z grupy starszaków. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - zachęcanie do wspólnej zabawy z dziećmi starszymi - rozwijanie umiejętności łączenia ruchu ze śpiewem
| - dziecko czuje się bezpiecznie w innej sali w otoczeniu dzieci z innych grup - dziecko zna wybrane piosenki i zabawy ze śpiewem
|
PIĄTEK |
Przewlekanka Ubieramy misia - przewlekanie sznurówek przez dziurki. Każde dziecko otrzymuje szablon i przewleka przez dziurki sznurówkę tworząc strój misia. Słuchanie piosenki z filmu o Kubusiu Puchatku.
| - ćwiczenie palców
| - dziecko w skupieniu przewleka sznurówki
|
Nauczycielka gromadzi dzieci przed sobą, trzyma na kolanach dużego pluszowego misia i śpiewa dzieciom piosenkę B. Forma: Miś. Misie znane i nieznane - rozmowa połączona z oglądaniem ilustracji. Nauczycielka gromadzi książki i czasopisma, w których zawarte są opowiadania, wiersze i ilustracje przedstawiające różne misie. Układa swoimi słowami zagadki na podstawie fragmentów, popierając je ilustracjami. Dzieci próbują odgadnąć jaki to miś, wymieniają jego cechy charakterystyczne. Książka, czasopismo, ilustracja umieszczone w kaciku tematycznym. Powtórzenie piosenki śpiewanej przez prowadzącą z naśladowaniem ruchów - Układ ruchowy do piosenki "Miś".
| rozwijanie zainteresowania książką - przełamanie nieśmiałości podczas wypowiedzi - rozwijanie wyobraźni poprzez obrazowanie ruchem tekstu
| - dziecko zna różne misie występujące w literaturze - dziecko naśladuje ruchy prowadzącej
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami oraz misiami przyniesionymi z domu.
|
| |