CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Oglądanie ilustracji w książkach i czasopismach dziecięcych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [037].
| - zwiększenie koncentracji uwagi - zmniejszenie napięcia mięśniowego - rozbudzanie wyobraźni - rozbudzanie zainteresowania książką
| dziecko z dużą radością uczestniczy w zabawie - dziecko obrazowo wykonuje ćwiczenia - dziecko ogląda ilustracje w książkach w wyznaczonym miejscu
|
B. Forma: Spacer w deszczu - słuchanie opowiadania, połączone z rozmową na temat jego treści. Rozmowa na temat pogody. Utrwalanie pojęć: wczoraj, dzisiaj, jutro. Praca plastyczna zbiorowa Duży parasol. Dzieci podzielone na zespoły, po cztery osoby w każdym zespole. Otrzymują duże arkusze szarego papieru z narysowanym przez prowadzącą konturem parasola. Wypełniają go wydzieranką z kolorowego papieru.
| - wzbogacanie słownictwa o nowe wyrazy: deszcz, kalosze, peleryna, chlapa, szaruga - wyrabianie sprawności manualnych palców i dłoni
| - dziecko odpowiada na pytania w logiczny sposób - dziecko prawidłowo współdziała w zespole - dziecko starannie wykonuje pracę
|
Słuchanie z płyt CD nagrań piosenek o deszczu i jesiennej pogodzie. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałe
| -dziecko lubi bawić się z rówieśnikami
|
WTOREK |
Utrwalanie tańca Poszło dziewczę po ziele. Zabawa paluszkowa Paluszek do paluszka.
| - wyrabianie płynności ruchów - ćwiczenie prawidłowego dosuwania nogi do nogi - ćwiczenie małej motoryki
| - dziecko samodzielnie wykonuje taniec - dziecko zna tekst rymowanki łączy go prawidłowo z elementem ruchu
|
Zapoznanie z kalendarzem pogody - ustalenie symboli (deszcz, wiatr, słońce, chmury). Wycinanie elementów przez dzieci. Wspólne tworzenie kalendarza. Zabawa ruchowa Uciekaj przed deszczem. Dzieci biegają po sali. Nauczycielka cicho wykonuje akompaniament na tamburynie. Na hasło "uciekamy pada deszcz" dzieci przemieszczają się w wyznaczone wcześniej miejsca przechodzą do przysiadu.
| - poznanie umownych znaków używanych w kalendarzu pogody - wyrabianie reakcji na dźwięki grane cicho, głośno
| - dziecko zaznacza pogodę na kalendarzu - reaguje na dźwięki o różnym
|
Wyjście w okolice przedszkola - obserwacja i opisywanie zjawisk atmosferycznych. Zabawy przy stolikach - gry układanki puzzle.
| - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej - utrwalanie poznanych treści
| dziecko opisuje pogodę jaka panuje na dworze
|
ŚRODA |
Zabawy ruchowe przy muzyce.
| - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej - utrwalanie poznanych piosenek
| - dziecko poprawnie wykonuje piosenki łącząc je z elementem ruchu
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [035]. Praca graficzna Wypełnianie parasola dowolnymi wzorami. Słuchanie głosów przyrody charakterystycznych dla jesieni.
| - rozwijanie aparatu ruchowego poprzez ćwiczenia gimnastyczne - ćwiczenie sprawności manualnych - rozwijanie aparatu słuchu
| - dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia - dziecko wymyśla ciekawe wzory na parasolach<>br>- dziecko rozpoznaje charakterystyczne dźwięki z kasety
|
Porządkowanie klocków w kącikach zabaw. Wspólny śpiew piosenek poznanych od początku roku. Przebieranie lalek w jesienną garderobę, wyszczególnianie ich części podczas rozmów indywidualnych.
| - przestrzeganie zasady zachowania porządku podczas zabawy - utrwalanie nazw części garderoby
| - dziecko prawidłowo segreguje klocki - dziecko wie, jakie części garderoby wybrać dla lalek na jesienny spacer
|
CZWARTEK |
Zabawa integracyjna Balonik, Uciekaj myszko do dziury. Utrwalanie zabawy Paluszek do paluszka.
| - zwracanie uwagi na dokładne obrazowanie tekstu ruchem
| - dziecko aktywnie uczestniczy w zabawie
|
Odtwarzanie rytmów na instrumentach perkusyjnych. Przypomnienie budowy i brzmienia poznanych dotychczas instrumentów perkusyjnych: kołatka, grzechotka, trójkąt, bębenek, tamburyno. Prezentowanie rytmów na instrumentach. Tworzenie prostego akompaniamentu do poznanych wcześniej piosenek. Malowanie na dużych powierzchniach na temat "o czym opowiada melodia".
| - wyrabianie poczucia rytmu - rozbudzanie wyobraźni - wyrabianie sprawności manualnych dłoni poprzez wykonywanie zamaszystych ruchów podczas malowania
| - dziecko chętnie odtwarza przebiegi rytmiczne
|
Wyjście do ogrodu. Obserwacja zachowania pasków bibuły na wietrze. Rozmowa połączona z obserwacją zmian zachodzących w najbliższym otoczeniu.
| - rozbudzanie zainteresowania przyrodą i zmian w niej zachodzących
| - dziecko dostrzega co zmieniło się na przestrzeni ostatnich tygodni w przyrodzie w najbliższym otoczeniu
|
PIĄTEK |
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych
| - zachęcanie do wspólnych działań - reagowanie na określone hasła
| - dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia
|
Udział w przedstawieniu przygotowanym przez dzieci z grupy starszaków Czerwony Kapturek. Rozmowa na temat bohaterów bajki (wygląd, postawa). Przypomnienie kolejności zdarzeń. Rysowanie bohaterów bajki kredkami ołówkowymi.
| - przestrzeganie odpowiednich zasad podczas oglądania przedstawienia - wypowiadanie się na jego temat własnymi słowami - ocena swoich prac
| - dziecko z zainteresowaniem śledzi losy bohaterów bajki - dziecko w ciekawy sposób naśladuje bohaterów bajki
|
Zagadki jesienne: pogoda, grzyby. Zabawy przy stolikach. Gry planszowe, układanie obrazków z klocków obrazkowych. Zabawy dowolne.
| - rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia
| - dziecko prawidłowo podaje rozwiązania zagadek |