CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Urządzanie wspólnie z nauczycielką kącika tematycznego (duży parasol, kałuże z niebieskiego materiału, kolorowe kalosze, peleryna). W ciągu tygodnia kącik będzie wzbogacany o nowe elementy. W trakcie wyboru dyżurnych na bieżący tydzień ustalenie ich zadań. Zabawa ruchowa z elementem biegu Kałuże w parku. Ćwiczenie logorytmiczne - wypowiadanie głosek naśladujących padający deszcz o różnym natężeniu na głoskach: pac, puc, bum, bęc.
| - wzbogacanie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią - reagowanie na zmianę akompaniamentu - ćwiczenie aparatu mowy
| - dziecko chętnie pomaga nauczycielce dziecko czuje się odpowiedzialne za wystrój swojej sali - dziecko wykonuje ruchy zgodne z akompaniamentem - dziecko poprawnie wypowiada głoski
|
Słuchanie wiersza B. Forma: Jesienne wiatry. Omówienie treści wiersza połączone z oglądaniem ilustracji przedstawiających przyrodę późną jesienią. Instrumentacja wiersza. Utrwalenie pojęcia "nastrój", określanie nastroju wiersza i próby jego wyrażania przy pomocy instrumentów. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021].
| - poznanie nowego wiersza - próby wyrażania i określania nastrojów
| - dziecko wyraża nastrój wiersza wydobywając odpowiedni dźwięk z instrumentu - dziecko sprawnie posługuje się instrumentem perkusyjnym
|
Spacer w okolicy przedszkola. Obserwacja zjawisk atmosferycznych. Opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Zabawy dowolne w sali.
| - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas spaceru - skupienie uwagi na treściach przekazywanych przez nauczycielkę
| - dziecko wskazuje i opisuje charakterystyczne cechy późnej jesieni - dziecko wykazuje się dyscypliną podczas spaceru
|
WTOREK |
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Wycinanie kropli deszczu, chętnie dzieci wypełnianie kropli kawałkami kolorowego papieru. Przewlekanie przez dziurki (wykonane dziurkaczem) nitek i umieszczenie ich w kąciku tematycznym. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [023].
| - zachęcanie dzieci nieśmiałych do rozmowy - wyrabianie umiejętności posługiwania się nożyczkami - reagowanie na sygnały
| - dziecko wypowiada swoje zdanie w obecności nauczycielki - dziecko sprawnie posługuje się nożyczkami - dziecko sprawnie wykonuje polecenia nauczycielki podczas ćwiczeń
|
Co to jest kalendarz pogody - przybliżenie pojęcia kalendarz, oglądanie różnych rodzajów kalendarzy. Słuchanie opowiadania B. Forma: Kalendarz pogody. Opisywanie charakterystycznych cech jesiennej pogody. Wybranie odpowiednich elementów kalendarza i umieszczenie ich w kwadracie wskazanym przez prowadzącą. Ustalenie zasad opisywania pogody w kolejnych dniach. Praca plastyczna - wyciananie narysowanych przez nauczycielkę na kolorowym brystolu elementów do kalendarza i umieszczenie ich w odpowiednich pojemnikach.
| - poznanie pojęcia kalendarz - kształcenie umiejętności logicznego odpowiadania na pytania - ćwiczenie umiejętności opisywania pogody i obrazowania jej odpowiednimi elementami
| - dziecko wymienia elementy pogody - dziecko wybiera właściwe elementy samodzielnie wykonane
|
Słuchanie piosenek z płyty CD o tematyce jesiennej. Wprowadzenie elementów ruchowych do piosenek. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami w kącikach zabaw.
| - rozwijanie wrażliwości muzycznej - zachęcanie do zgodnej zabawy
| - dziecko wykonuje swobodne ruchy podczas zabaw z piosenką - dziecko bawi się zgodnie z rówieśnikami
|
ŚRODA |
Zagadki wzrokowe - na tablicy umieszczone sylwety postaci ze znanych dzieciom bajek. Dzieci otrzymują szablony bajkowych postaci, które dowolnie kolorują i wycinają. Prowadząca wycięte szablony przykleja do patyczków, które będą wykorzystane do teatrzyku.
| - ćwiczenie pamięci - sprawne wycinanie po liniach
| - dziecko wie jak nazywa się bajkowa postać i z jakiej jest bajki - dziecko ćwiczy swoją dłoń
|
Zabawy matematyczne. Kwadraty i prostokąty - przypomnienie wyglądu i nazw figur geometrycznych. Wyszukiwanie ich na dużych ilustracjach przedstawiających przedmioty z figur geometrycznych. Wypełnianie kolorem kwadratów i prostokątów przygotowanych przez prowadzącą na arkuszach papieru w kratkę. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - utrwalenie nazw figur geometrycznych
| - dziecko rozpoznaje kwadrat i prostokąt, wykonuje zadania stawiane przez prowadzącą
|
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - zachowanie odpowiednich zasad podczas wspólnej zabawy
| - dziecko zgodnie bawi się z rówieśnikami
|
CZWARTEK |
Obserwacja spływających po szybie kropli deszczu. Zabawy przy stolikach - wypełnianie koralikami powierzchni w kształtach figur geometrycznych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - utrwalenie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych - rozwijanie sprawności ruchowej
| - dziecko prawidłowo opisuje zjawiska występujące w przyrodzie późną jesienią - dziecko wykonuje sprawnie ćwiczenia proponowane przez prowadzącą
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Sen Ani. Zabawa matematyczna Dary pani Jesieni - tworzenie zbiorów według wybranych cech.
| - zachęcanie do wypowiedzi na temat wysłuchanych treści - utrwalenie pojęcia zbioru
| - dziecko opisuje jak wyglądała Jesień i w jakim celu "przyszła" do Ani - dziecko przelicza elementy, określa ich ilość opisowo ("dużo", "mało" itp.)
|
Chętne dzieci pomagają nauczycielce przy temperowaniu kredek, układaniu książek i klocków. Zabawy dowolne z kącikach zabaw.
| - zachęcanie do pomocy dorosłym
| dziecko chętnie współdziała z nauczycielką
|
PIĄTEK |
Ćwiczenie rytmiczne - powtarzanie rytmów za nauczycielką przy pomocy klocków drewnianych. Składanie w całość obrazków złożonych z kilku elementów. Zabawa Zapasy rozbudzająca reakcję na dźwięki grane coraz ciszej i coraz głośniej.
| - ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej - reagowanie na dźwięki o różnym natężeniu
| - dziecko nabiera wprawy w układaniu puzzli - dziecko dostosowuje ruch do dźwięku
|
Rozwiązywanie zagadek o tematyce jesiennej: jesień, pogoda. Praca plastyczna - każde dziecko otrzymuje szablon liścia wyciętego z kartki formatu A3 (najlepszy szablon liścia klonu). Maluje na nim farbami plakatowymi przy użyciu cienkich pędzli - temat dowolny.
| - rozwijanie wyobraźni plastycznej - umiejętność rozplanowania pracy na nietypowej płaszczyźnie
| - dziecko samodzielnie wypowiada się na temat swojej pracy - dziecko posługuje się sprawnie pędzlem jako narzędziem plastycznym
|
Oglądanie czasopism i książek dziecięcych.
| - zachęcanie do obcowania z książką
| dziecko ogląda książki w wyznaczonym miejscu |