CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Pomoc dzieci w przygotowaniach do zajęcia. Okazjonalne utrwalanie nazw kolorów. Wybór nowych dyżurnych. Nagradzanie brawami najlepszego dyżurnego z poprzedniego tygodnia. Zabawy ruchowe Witaj królu Lulu, Zamień woreczek, Celuj w obręcz.
| - kształcenie postawy współgospodarza - kształtowanie umiejętności przedstawiania czynności przy pomocy ruchu
| - dziecko czuje się odpowiedzialne za powierzone zadania - dziecko właściwie dobiera ruch do czynności
|
Wprowadzenie kolejnej litery w oparciu o podręcznik wybrany przez nauczyciela. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [036].
| - poznanie graficznego obrazu litery pisanej, drukowanej, wielkiej i małej
| - dziecko rozpoznaje poznaną literę pośród innych znaków graficznych
|
Malowanie muzyki bez ingerencji nauczyciela - P. Czajkowski: Jezioro łabędzie. Poznanie nowej bajki J. Ch. Andersena: Brzydkie kaczątko.
| - rozbudzanie wyobraźni - poznanie nowego utworu literackiego
| - dziecko wykonuje pracę przedstawiając własne wizje wywołane słuchaniem muzyki - dziecko chętnie słucha treści prezentowanych przez nauczycielkę
|
WTOREK |
Śpiew zbiorowy poznanych dotychczas piosenek o tematyce jesiennej, połączony z elementem ruchu. Zabawa dydaktyczna Porównaj obrazki. Znajdowanie elementów, których brakuje na jednym z nich.
| - wyrabianie spostrzegawczości
| - dziecko odnajduje brakujące elementy
|
Zapoznanie dzieci z treścią przedstawienia Jasełka. Rozmowa na temat co to są jasełka. Dobór ról do odpowiednich postaci. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - reagowanie na zmiany tempa
| - dziecko rytmicznie podskakuje z nogi na nogę
|
Praca plastyczna Kaczka z masy papierowej - nawiązanie do słuchanej bajki Brzydkie kaczątko.
| - doskonalenie sprawności manualnych
| - dziecko formuje kształty przypominające kaczkę
|
ŚRODA |
Swobodne wypowiedzi na temat "w co bawiłem się poprzedniego dnia po przyjściu z przedszkola". Zwierzęta w lesie - zabawa z elementem czworakowania. Moja wieża doskonalenie umiejętności panowania nad swoimi ruchami. Każde dziecko otrzymuje cztery duże plastikowe klocki w kształcie sześcianu. Ustawia je przed sobą tworząc wieżę. Na polecenie nauczycielki próbują delikatnie dotykać wieży w dowolny sposób (ręką, palcem, stopą, łokciem), zwracając uwagę, aby się nie zawaliła. Hula - hop - zabawa pobudzająco - hamująca.
| - wyrabianie sprawności ruchowej - zachęcanie do ćwiczeń z wykorzystaniem małych obręczy i hula - hop
| - dziecko ćwiczy swoją sprawność ruchową - dziecko wie jak wprawić w ruch obręcz
|
Przypomnienie postaci krasnala Hałabały. Praca plastyczna - działania w grupach Krasnal Hałabała. Wykonanie krasnala z masy papierowej i plastikowych butelek po napojach (głowa i ręce z masy papierowej, czapka z brystolu, płaszczyk z karbowanej bibuły). Porównywanie ilości wody w jednakowych naczyniach. Wykonanie instrumentu muzycznego - szklane butelki napełnione różną ilością tego samego płynu.
| - rozwijanie wyobraźni plastycznej - stosowanie określeń typu pełny, pusty, prawie pełny
| - dziecko wykonuje starannie swoją pracę - dziecko stosuje właściwe określenia związane z pojemnością naczyń
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Gry planszowe. Zabawy w domino obrazkowe, liczbowe.
| - rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie - szybkie dostrzeganie ilości oczek na kostce - wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas gier
| - dziecko stara się jak najdokładniej wykonać ćwiczenie ruchowe - dziecko wie jakie obowiązują zasady w poszczególnych grach - dziecko cierpliwie czeka na swoją kolej
|
CZWARTEK |
Ćwiczenia graficzne - łączenie kropek tworzących różne nakrycia głowy. Wypełnianie ich kolorem. Zabawa ruchowa Powódź według K. Wlaźnik. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [037].
| - rozwijanie sprawności manualnych i sposptrzegawczości - zachęcanie do wspólnych ćwiczeń
| - dziecko poprawnie łączy kropki tworzące obrazki - dziecko wspólnie z rówieśnikami wykonuje ćwiczenia
|
Słuchanie opowiadania w interpretacji nauczycielki L. Krzemienieckiej: O bukowym zmartwieniu. Rozmowa na temat treści dotyczących rozsiewania się drzew na przykładzie buku. Zabawa ruchowa Rosną dęby. Rozwiązywanie krzyżówki. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - poznanie zjawiska rozsiewania - rozwijanie mowy poprzez zachęcanie do samodzielnych wypowiedzi na temat treści opowiadania - rozwijanie logicznego myślenia - rozwijanie sprawności ruchowej
| - dziecko logicznie odpowiada na pytania nauczycielki - dziecko podaje prawidłowo rozwiązanie krzyżówki
|
Praca plastyczna - malowanie dowolnych obrazów w szablonie liścia (formatu A3). Porządkowanie klocków. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - kształcenie wyobraźni plastycznej - wyrabianie odpowiedzialności za porządek w sali
| - dziecko potrafi rozplanować na powierzchni kartki pracę plastyczną - dziecko czuje się odpowiedzialne za porządek w swojej sali
|
PIĄTEK |
Swobodne wypowiedzi na temat "jakie smaczne dania gotuje moja mama". Zabawa integracyjna Lepimy pierogi. Dzieci naśladują kolejne etapy wyrabiania ciasta i lepienia pierogów. Doskonalenie umiejętności składania swetrów, układanie ich w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu. Moja wieża - zabawa doskonaląca umiejętność panowania nad swoimi ruchami (powtórzenie zabawy ze środy).
| - rozwijanie wyobraźni - ćwiczenia w zakresie samoobsługi - ćwiczenie delikatnego sposobu dotykania
| - dziecko naśladuje znane ruchy - dziecko delikatnie dotyka swojej wieży
|
Słuchanie wiersza B. Forma: Strach. Rozwiązywanie quizu. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - utrwalanie wiedzy przyrodniczej
| - dziecko wymienia charakterystyczne cechy występujące w przyrodzie późną jesienią
|
Czytanie opowiadania B. Forma: A jesienią bywa tak. Manipulowanie kolorowymi patyczkami. Tworzenie z nich dowolnych kompozycji płaskich i przestrzennych. Nadawanie nazw swoim wytworom.
| - rozwijanie wyobraźni - rozwijanie sprawności manualnych
| - dziecko tworzy ciekawe prace - dziecko chętnie je nazywa |