CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Dzieci przynoszą do przedszkola ulubione misie - maskotki, zabawki, książki z bajkami i opowiadaniami o misiach, zdjęć niedźwiedzi żyjących w różnych częściach świata. Poniedziałek jest dniem poświęconym bajkowym misiom. Układanie mozaiki z figur geometrycznych, określanie kolorów, nazywanie wykorzystywanych figur geometrycznych. Zabawa ruchowa Rodzina misiów.
| - tworzenie ciekawych wzorów z mozaiki - reagowanie na muzykę odpowiednimi ruchami
| - dziecko tworzy ciekawe wzory - dziecko reaguje odpowiednio na śpiew prowadzącej
|
Urządzenie kącika teamtycznego, umieszczenie w nim zabawek, książek i informacji przyniesionych przez dzieci. Nauczycielka wybiera książki zawierające bajki i baśnie, w których występują bardziej lub mniej znane misie. Rozmowa na temat ich bohaterów. Słuchanie fragmentów czytanych lub opowiadanych przez prowadzącą. Jeżeli dzieci znają dalsze losy bohaterów to mogą je opowiedzieć. Praca plastyczna Maska misia - wycinanie szablonów, ozdabianie ich materiałem, skrawkami futra, kolorowym papierem, wełną.
| - poznanie bajkowych misiów - zachęcanie do samodzielnych wypowiedzi - rozwijanie zainteresowania książką
| - dziecko zna postacie misiów z bajek - dziecko opowiada znane mu zakończenia bajek o misiach - dziecko rozpoznaje postacie na obrazkach w książkach, zna zawarte w nich treści
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [035]. Zabawy dowolne w kącikach.
| - zachęcanie do zabawy wszystkich dzieci
| - dziecko podejmuje zabawę z rówieśnikami
|
WTOREK |
Rozmowa na temat misiów przyniesionych z domu. Dzieci zajmują miejsca w kole, każde ma zabawkę misia przyniesioną z domu. Nauczycielka toczy piłkę do wybranego dziecka i zadaje mu pytania dotyczące jego misia (jak ma imię miś, co robi miś kiedy idziesz do przedszkola, czy miś dobrze się czuje w twoim domu). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych w formie opowieści ruchowej Polarne niedźwiedzie.
| - rozwijanie mowy, wzbogacenie słownika dzieci - rozwijanie sprawności ruchowej
| - dziecko odpowiada krótkimi logicznymi zdaniami - dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia
|
Słuchanie wiersza B. Forma: Brunatny miś. Rozmowa na temat jego treści, poznanie wyglądu i zwyczajów niedźwiedzia brunatnego. Praca plastyczna - wycinanie szablonów niedźwiedzi i wypełnianie ich włóczką.
| - poznanie wyglądu i zwyczajów niedźwiedzia brunatnego - rozwijanie umiejętności cięcia po narysowanych liniach
| - dziecko odpowiada w logiczny sposób na pytania dotyczące treści wiersza - dziecko wypełnia dokładnie włóczką szablon niedźwiedzia
|
Zabawy na podwórku.
|
|
|
ŚRODA |
Dzień niedźwiedzia polarnego. Dzieci wykonują kulki z białej bibuły karbowanej, które zostają wykorzystane do zajęcia. Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej Polarne niedźwiedzie.
| - rozwijanie sprawności palców - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko wykazuje dużo cierpliwości podczas wykonywania kulek - dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie z treścią opowieści ruchowej
|
Zabawy matematyczne. Utrwalenie liczebników na podstawie zabawy Śniadanie misia. Wykonanie szlaczków przy pomocy stępli według ustalonych zasad.
| - przeliczanie w zakresie sześciu, utrwalenie pojęcia zbioru - wyrabianie umiejętności rytmicznego tworzenia szlaczków
| - dziecko tworzy odpowiednie zbiory według wybranych cech - dziecko wie jak wykonać szlaczki
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy dowolne drewnianymi klockami.
| - rozwijanie sprawności ruchowej - tworzenie własnych budowli i nadawanie im nazw
| - dziecko wykonuje prawidłowo ćwiczenia - dziecko manipuluje klockami i nazywa swoje budowle
|
CZWARTEK |
Składanie pociętych na sześć części obrazków przedstawiających misie. Naklejanie ich na brystol, wypełnianie kolorem suchymi pastelami. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - rozwijanie wyobraźni - ćwiczenie dokładnego składania elementów w całość
| - dziecko prawidłowo układa części obrazka w całość - dziecko starannie wypełnia go kolorem
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Panda. Rozmowa na temat treści opowiadania. Oglądanie ilustracji pandy w połączeniu z informacjami dotyczącymi jego wyglądu i zwyczajów. Lepienie misiów z modeliny. Umieszczenie dziecięcych prac w kąciku tematycznym. Zabawa ruchowa ze śpiewem Stary niedźwiedź mocno śpi.
| - poznanie nowego gatunku z rodziny niedwiedziowatych - rozwijanie sprawności manualnych
| - dziecko odpowiada na pytania dotyczące treści opowiadania - dziecko posiada wiedzę na temat pandy
|
Oglądanie albumów zawierających kolorowe ilustracje niedźwiedzi i pandy wielkiej. Wypowiedzi dzieci na ich temat. Czytanie, opowiadanie ciekawostek z życia niedźwiedziowatych. Zabawa pobudzająco - hamująca Taniec misiów.
| - ugruntowanie wiedzy na temat różnych gatunków z rodziny niedźwiedziowatych - rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiedzi
| - dziecko z zainteresowaniem ogląda ilustracje zwierząt - dziecko podejmuje rozmowę, wypowiada krótkie, pełne treści zdania
|
PIĄTEK |
Zabawy integracyjne ze śpiewem z dziećmi z młodszych grup.
| - poznanie nowych zabaw ze śpiewem
| - dziecko uczestniczy w zabawach nie tylko z rówieśnikami
|
Spacer w okolicy przedszkola. Zwrócenie uwagi na zmiany w pogodzie w okresie późnej jesieni. Po powrocie nawiązanie do zwyczajów niedźwiedzia brunatnego. Zwrócenie uwagi, że właśnie taka pora to czas, w którym niedźwiedź brunatny zapada w sen zimowy. Słuchanie opowiadania M. Kownackiej O tym jak Miś sporządzał spis. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - utrwalenie wiedzy na temat zmian w przyrodzie w okresie późnej jesieni - przypomnienie zwyczajów niedźwiedzia brunatnego
| - dziecko wymienia charakterystyczne cechy późnej jesieni - dziecko wie, że niedźwiedź brunatny zapada w sen zimowy
|
Zabawy i gry planszowe przy stolikach.
| - przestrzeganie odpowiednich reguł podczas gier
| - dziecko wie, że należy przestrzegać reguł w trakcie trwania gier |