CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zwracanie uwagi na stosowanie form grzecznościowych podczas schodzenia się dzieci. Oglądanie przy stolikach książek i wyszukiwanie w nich ilustracji związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
| - zachęcanie do obcowania z książką
| - dziecko chętnie podejmuje rozmowę na temat wyszukanej ilustracji
|
Opowiadanie B. Forma: Wigilijny wieczór. Przygotowanie strojów kolędników, utrwalanie popularnych kolęd (w ostatnim dniu tygodnia dzieci przebrane za kolędników odwiedzają pozostałe grupy śpiewając kolędy. Otrzymują za to drobne upominki).
| - poznanie postaci kolędników - zachęcanie do przygotowań związanych ze wspólnym kolędowaniem
| - dziecko chętnie wciela się w postać kolędnika - zna pierwsze zwrotki kolęd na pamięć
|
Pomoc nauczycielce w dekorowaniu sali. Gry i zabawy stolikowe.
| - wyrabianie poczucie estetyki - przestrzeganie ustalonych reguł
| -dziecko chętnie uczestniczy w dekorowaniu sali - zgodnie współdziała z rówieśnikami podczas zabawy
|
WTOREK |
Określanie zjawisk atmosferycznych zaobserwowanych w drodze do przedszkola. Słuchanie pastorałek z płyty CD.
| - dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie - rozwijanie zainteresowania muzyką
| -dziecko dokładnie opisuje cechy pogody - dziecko uważnie słucha kolęd z płyty CD
|
Słuchanie opowiadania J. Twardowskiego: O opłatku. Malowanie na szkle zimowych obrazków.
| - rozmowa na temat zwyczaju dzielenia się opłatkiem - poznanie nowej techniki plastycznej
| - dziecko wie, że dzieląc się opłatkiem składa się życzenia - dziecko właściwie rozplanowywuje pracę na małej powierzchni
|
Ćwiczenia ortofoniczne oparte na treściach poznanych wcześniej piosenek. Zabawy dowolne w sali.
| - doskonalenie aparatu mowy - przestrzeganie zasad zgodnej zabawy
| - dziecko stara się prawidłowo wypowiadać zgłoski
|
ŚRODA |
Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenek o zimie i świętach. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [021].
| - rozwijanie aktywności muzycznej
| - dziecko śmiało wykonuje poznane wcześniej piosenki
|
Strojenie choinki poprzedzone wysłuchaniem wiersza B. Forma: Choinka. Rozmowa na temat pochodzenia tradycji strojenia choinki i jak przebiegają święta Bożego Narodzenia w innym państwie (wybranym przez prowadzącą). Historyjka obrazkowa Dzień Wigilii.
| - wdrażanie do zgodnego działania podczas strojenia choinki - wzbogacanie wiedzy o świętach Bożego Narodzenia - wzbogacanie słownika - kształcenie umiejętności stosowania określeń czasu: rano, południe, wieczór - doskonalenie umiejętności składania historyjki w logiczną całość
| - dziecko czeka na swoją kolej podczas strojenia choinki - dziecko wypowiada się na temat - dziecko wie, że pewne czynności przypisane są określonej porze dnia - dziecko układa obrazki według kolejności zdarzeń
|
Zabawy samorzutne w sali przedszkolnej.
| - zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych
| - dziecko chętnie bawi się z rówieśnikami
|
CZWARTEK |
Układanie puzzli, manipulowanie klockami o kształtach figur geometrycznych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - rozwijanie umiejętności koncentracji
| - dziecko sprawnie składa obrazek w całość - dziecko tworzy ciekawe wzory z klocków
|
Pieczenie pierników (pierniki można wycinać foremkami lub formować palcami nadając im różnorodne kształty), ozdabianie ich bakaliami.
| - wyrabianie umiejętności współpracy - poznanie sposobu pieczenia pierników - doskonalenie umiejętności starannego działania
| - dziecko uczestniczy w działaniach związanych z pieczeniem pierników - dziecko starannie je ozdabia
|
Zabawy dowolne w kącikach.
| - zwracanie uwagi na zachowanie porządku po skończonej zabawie
| - dziecko odkłada zabawki na miejsce
|
PIĄTEK |
Przygotowanie stołu wigilijnego.
| - wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wystrój sali
| - dziecko chętnie pomaga nauczycielce
|
Wigilia w naszej sali - spotkanie opłatkowe. Przygotowanie opłatków, pierników, ciasteczek. Składanie życzeń, dzielenie się opłatkiem, śpiew kolęd, wręczenie upominków personelowi przedszkola. Przedstawienie jasełkowe dla pozostałych grup i personelu.
| - uwrażliwianie na panującą atmosferę podczas uroczystości - wyrabianie szacunku dla wszystkich pracowników placówki - udział w przedstawieniu jasełkowym
| - dziecko uczestniczy w działaniach - dziecko wie jak należy składać życzenia - dziecko uczestniczy w przedstawieniu jasełkowym
|
Pakowanie pierników (upieczonych w przedszkolu) w celofan jako upominek dla rodziców. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - stosowanie form grzecznościowych podczas zabaw
| - dziecko zna i stosuje "magiczne" słowa |