CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Ocena dyżurnych z poprzedniego tygodnia. Wybór nowych dyżurnych. Zabawa Kto potrafi?. Zabawa W świat idziemy.
| - rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej - współdziałanie z rówieśnikami
| - dziecko ćwiczy zmysł równowagi - dziecko rozumie zasady zabawy
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Grudzień. W nawiązaniu do tekstu przypomnienie ważnych dat w miesiącu grudniu. Oglądanie zdjęć i ilustracji związanych z tekstem. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [008].
| - pogłębianie wiadomości na temat dni świątecznych - rozwijanie mowy
| - dziecko wie jakie szczególne dni mają miejsce w grudniu - dziecko odpowiada w logiczny sposób na pytania dotyczące tekstu
|
Praca plastyczna - odrysowywanie szablonów choinek i drzew. Wypełnianie ich kolorem, wycinanie. Naklejanie na kolorowe kartki papieru. Dorysowywanie dowolnych elementów tworzących leśny krajobraz. Nadawanie tytułów własnym pracom.
| - ćwiczenie umiejętności posługiwania się nożyczkami - rozwijanie wyobraźni
| - dziecko dokładnie po śladzie wycina elementy - dziecko opisuje swoją pracę
|
WTOREK |
Ćwiczenie słuchowe Rozpoznawanie głosów zwierząt. Zachęcanie do zgłaszania się i samodzielnych odpowiedzi. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [026].
| - rozwijanie słuchu
| - dziecko rozpoznaje przynajmniej 3 głosy zwierząt
|
Zabawy matematyczne - przybliżenie pojęcia czasu, zwracanie uwagi na możliwość jego określania. Utrwalenie nazw pór roku i nazw zimowych miesięcy następujących po sobie. Słuchanie wiersza B. Forma: Spotkanie z porami roku. Rozmowa na temat treści wiersza połączona z dobieraniem odpowiednich ilustracji. Prowadząca rozkłada przed tablicą ilustracje przedmiotów odpowiadających różnym porom roku. Dzieci tworzą zbiory przedmiotów charakterystycznych dla poszczególnych pór. Praca plastyczna - rysowanie zimowego krajobrazu świeczką, następnie pokrycie pracy przy pomocy gąbki farbami plakatowymi.
| - rozumienie pojęcia "czas płynie" - utrwalenie nazw pór roku
| - dziecko wzbogaca wiedzę dotyczącą pór roku - dziecko wymienia pory roku następujące po sobie
|
Śpiew zbiorowy i indywidualny poznanych piosenek. Wystukiwanie przy pomocy klocków prostych przebiegów rytmicznych opartych na melodii i tekście. Zabawy koralikami. Układanie wzorów, określanie kolorów.
| - rozwijanie poczucia rytmu - doskonalenie wyobraźni
| - dziecko powtarza rytmy proponowane przez prowadzącą - dziecko układa wielobarwne kompozycje z koralików
|
ŚRODA |
Oglądanie ilustracji książek i czasopism. Próby samodzielnego ich opisywania. Zabawa integracyjna Uścisk dłoni. Recytacja wiersza B. Forma Części ciała z równoczesnym pokazywaniem.
| - zachęcanie do swobodnyh wypowiedzi - utrwalenie nazw części ciała i szybkiej orientacji w przestrzeni
| - dziecko buduje w logiczny sposób zdania - dziecko wskazuje części ciała zgodnie z treścią wiersza
|
Słuchanie fragmentów bajek w interpretacji prowadzącej (bajki znane dzieciom). Opisywanie przez dzieci bohaterów, zwracanie uwagi na ich charakterystyczne cechy zewnętrzne i cechy charakteru. Ponowne opowiadanie fragmentów bajek przez dzieci, próby odtwarzania treści za pomocą pantomimy. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - doskonalenie koordynacji słuchowo - wzrokowo - ruchowej
| - dziecko potrafi odtworzyć treść ruchem
|
Rozwiązywanie zagadek o literach zakończone ćwiczeniem graficznym - pisanie po śladzie poznanych dotychczas liter.
| - przygotowanie do nauki pisania
| - dziecko stara się prowadzić ołówek po śladzie
|
CZWARTEK |
Porządkowanie zabawek w kącikach. Układanie książek. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - wdrażanie do zachowania porządku w sali
| - dziecko czuje się gospodarzem sali
|
Rozwiązywanie krzyżówki. Słuchanie opowiadania N. Gałczyńskiej: Klementyna. Próby samodzielnego opowiadania kolejnych fragmentów bajki przez dzieci. Ocena postawy bohaterki bajki.
| - analiza treści utworu - ocena postawy bohaterki bajki
| - dziecko potrafi uzasadnić swoją wypowiedź - dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami
|
Malowanie farbami plakatowymi wybranych obrazów z bajki.
| - opisywanie prac i tworzenie wystawki
| - dziecko stosuje farby o różnych barwach - dziecko wykonuje pracę bardzo starannie
|
PIĄTEK |
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych w formie opowieści ruchowej. Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenek poznanych od początku roku.
| - rozwijanie wyobraźni - wyrabianie płynności ruchów w przestrzeni
| - dziecko obrazuje przekazywane przez prowadzącą treści - dziecko zna melodie i teksty piosenek wprowadzonych od początku roku
|
Teatrzyk cieni - opracowanie wiersza L. Wiszniewskiego: Przyjaciele zajączka.
| - wcielenie się dzieci w role bohaterów - próby odtwarzania tekstu własnymi słowami
| - dziecko chętnie uczestniczy w działaniach - dziecko potrafi wcielić się w role bohaterów
|
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Porządkowanie klocków do odpowiednich pojemników.
| - przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabawy
| - dziecko zgodnie bawi się z innymi dziećmi |