CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Swobodna rozmowa podczas schodzenia się dzieci na temat: moja pomoc rodzicom w przygotowaniach do świąt. Zabawa ruchowa Prezenty.
| - uczestniczenie w działaniach związanych z wykonywaniem prac domowych - kształcenie umiejętności zapamiętywania złożonych poleceń
| - dziecko uczestniczy w pracach domowych - dziecko prawidłowo przelicza elementy w zbiorze
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Wigilijny wieczór. Gwiazda - wykonanie gwiazdek w formie witraży. Wykorzystanie ich do dekoracji sali. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [003].
| - przybliżenie tradycji świątecznych - wyrabianie umiejętności precyzyjnego wycinania i naklejania
| - dziecko wymienia kilka elementów związanych z Bożym Narodzeniem - dziecko wie o czym traktuje opowiadanie - dziecko starannie wykonuje witraż
|
Słuchanie trzech wybranych kolęd w różnym wykonaniu na przykład chór dziecięcy, solista,
| - poznanie różnego sposobu interpretacji tej samej kolędy
| -dziecko rozpoznaje kolędę w różnej interpretacji
|
WTOREK |
Oglądanie książek przy stolikach. Wyszukiwanie ilustracji związannych ze świętami Bożego Narodzenia. Wypowiedzi na temat ich treści. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [010]
| - rozwijanie spostrzegawczości
| dziecko wyszukuje ilustracje związane ze świętami - dziecko wypowiada się na temat ilustracji
|
Świąteczne choinki - zabawa matematyczna. Zabawa ruchowa Ozdoby choinkowe.
| - kształcenie umiejętności tworzenia zbiorów - przeliczanie w zakresie ośmiu
| - dziecko umieszcza elementy w odpowiednich miejscach - dziecko prawidłowo przelicza wskazane elementy.
|
Pieczenie pierników poprzedzone wysłuchaniem wiersza B. Forma: Pierniki.
| - wspólne działania w przygotowaniach do świąt
| - dziecko zgodnie współdziała z rówieśnikami uczestnicząc w pieczeniu pierników
|
ŚRODA |
Echo muzyczne - nauczycielka śpiewa fragmenty piosenek znanych dzieciom. Dzieci starają się je powtórzyć. Zabawa ruchowa ze śpiewem Mało nas. Odbijanie przez kalkę wzorów ozdób choinkowych.
| - rozwijanie wrażliwości muzycznej - rozwijanie sprawności manualnych
| - dziecko rozpoznaje i powtarza fragmenty piosenek - dziecko starannie odwzorowywuje choinkowe wzory
|
Słuchanie wiersza B. Forma: Choinka. Nauczycielka stawia przed dziećmi choinkę i skrzynię z ozdobami choinkowymi. Układają gwiazdki oznaczone cyframi od 1 do 6, po czym odczytują umieszczone na nich litery tworzące hasło - "ozdoby". Następnie wspólnie z nauczycielką stroją choinkę. Wieszanie na gałązkach ozdób. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
| - utrwalanie obrazu graficznego cyfr - rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
| - dziecko prawidłowo odczytuje hasło - dziecko zgodnie współdziała z rówieśnikami
|
Aniołki z masy solnej. Ozdabianie ich nasionami słonecznika, maku oraz fasoli. Po wyschnięciu malowanie farbami plakatowymi.
| - doskonalenie umiejętności manipulowania masą solną
| - dziecko potrafi uformować aniołka - dziecko ozdabia go w ciekawy sposób
|
CZWARTEK |
Zwracanie uwagi na stosowanie form grzecznościowych podczas schodzenia się dzieci. Ćwiczenie mowy - kończenie wyrazów rozpoczętych przez prowadzącą. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - przygotowanie do nauki czytania
| - dziecko zna podstawowe formy grzecznościowe - dziecko dodaje prawidłowe sylaby tworzące wyrazy
|
Śpiew zbiorowy i indywidualny kolęd. Wspólne wykonanie szopki bożonarodzeniowej - wycinanie jej elementów i ozdabianie ich różnymi technikami
| - utrwalanie melodii i tekstu kolęd - ćwiczenie sprawności palców - ćwiczenie umiejętności posługiwania się nożyczkami
| - dziecko zna melodie i teksty wybranych kolęd - dziecko starannie wykonuje swoją pracę
|
Przygotowania do mającej się odbyć w następnym dniu uroczystości wigilijnej. Utrwalenie zwyczajów związanych z kolacją wigilijną (dzielenie się opłatkiem, wolne miejsce przy wigilijnym stole, kolędowanie, rodzaje potraw). Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Segregowanie kloców do odpowiednich pojemników.
| - wzbogacanie wiadomości związanych z uroczystością wigilijną - wdrażąnie do zachowania porządku w swojej sali
| - dziecko zna zwyczaje związane z kolacją wigilijną - dziecko dba o porządek w swojej
|
PIĄTEK |
Układanie puzzli i klocków obrazkowych. Przygotowanie ozdób na wigilijny stół (wigilia w przedszkolu).
| - rozbudzanie poczucia estetyki
| -dziecko umieszcza ozdoby na wigilijnym stole - dziecko wykonuje prawidłowo polecenia
|
Wigilia w naszej sali - przygotowanie, nakrycie i dekorowanie stołów. Umieszczenie na nich opłatków, pierniczków, ciasteczek. Składanie życzeń, dzielenie się opłatkiem, śpiew kolęd, wręczenie upominków personelowi przedszkola.
| - udział w obrzędach związanych ze świętami - uświadamianie znaczenia sprawiania przyjemności innym poprzez obdarowywanie ich prezentami
| - dziecko z przejęciem uczestniczy w działaniach - dziecko z chęcią sprawia innym przyjemność
|
Opowiadanie przez nauczycielkę treści baletu P. Czajkowskiego Dziadek do orzechów. Słuchanie fragmentów utworu z płyty CD. Układy ruchowe do muzyki proponowane przez prowadzącą.
| - kształcenie wyobraźni muzycznej
| - dziecko odtwarza ruchy nauczycielki |