CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Rozmowy podczas schodzenia się na tematy narzucone przez dzieci. Ptaki w karmniku - opowieść ruchowa przy akompaniamencie instrumentu.
| - wyrabianie umiejętności słuchania innych
| - dziecko nawiązuje kontakt słowny - dziecko wykonuje ruchy naśladowcze
|
Poznajemy wróble i sikorki - umieszczenie na tablicy dużej ilustracji wróbla i sikorki. Sypanie ziaren do karmnika za oknem. Obserwacja ptaków w karmniku. Słuchanie piosenki B. Forma: Głodny wróbelek.
| - wzbogacanie wiedzy na temat ptaków zostających na czas zimy
| - dziecko wie jak wygląda wróbel i sikorka
|
Zabawy wybranymi zabawkami.
| - wdrażanie do poszanowania zabawek
| - dziecko odkłada zabawkę na miejsce po skończonej zabawie
|
WTOREK |
Nauczycielka przynosi ilustrowane książki dla dzieci, na okładkach których są ptaki. Prosi o opisanie co znajduje się na okładce książki (kolory, otoczenie). Przypomnienie poznanej piosenki. Obrazowanie ruchem tekstu piosenki. Przygotowanie do zajęć - formowanie kuleczek z bibuły karbowanej.
| - wyrabianie spostrzegawczości - łączenie ruchu z tekstem
| - dziecko opisuje co widzi na okładce - dziecko wykonuje proste ruchy do piosenki
|
Zabawa ruchowa Sikorki i wróble. Praca plastyczna Ptaki w karmniku. Każde dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający karmnik oraz kilka ptaków wyciętych z kolorowego papieru. Umieszcza je w dowolnych miejscach względem karmnika. Następnie określa ich położenie. W karmniku umieszcza "ziarenka" - kuleczki z karbowanej bibuły.
| - szybkie reagowanie na hasło - kojarzenie ptaka na emblemacie z ptakiem na ilustracji - stosowanie określeń nad, pod, na środku
| - dziecko poprawnie wykonuje zadanie - dziecko określa położenie ptaków
|
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Rozpoznawanie śladów ptaków pośród innych śladów na śniegu.
| - poznanie śladów ptaków
| - dziecko wskazuje ślady ptaka na śniegu
|
ŚRODA |
Składanie obrazków z czterech elementów. Gdzie mieszkają ptaki zabawa orientacyjno - porządkowa.
| - wyrabianie spostrzegawczośći - reagowanie na sygnał - doskonalenie umiejętności skoków obunóż
| - dziecko składa obrazek - dziecko prawidłowo porusza się w trakcie zabawy
|
Porównywanie na ilustracjach zewnętrznej budowy ptaków i zwierząt. Ptaszki do domu - zabawa rytmiczna ze śpiewem.
| - dostrzeganie różnic w wyglądzie ptaków i zwierząt - ćwiczenie umiejętności wykonywania skrętów głowy i tułowia - ćwiczenie koordynacji słuchowo - ruchowej
| - dziecko wymienia podstawowe różnice w budowie ptaków i zwierząt - dziecko sprawnie wykonuje ćwiczenie - dziecko powtarza tekst równocześnie klaszcząc
|
Zabawy zbiorowe w kącikach zabaw. Towarzyszenie nauczycielce przy aktualizacji kącika przyrodniczego.
| - zaspokajanie potrzeby zabawy - wyrabianie poczucia estetyki
| - dziecko bawi się z rówieśnikami
|
CZWARTEK |
Zabawa ruchowa oparta na treści wiersza B. Forma: Ruszamy paluszkami. Słuchanie z kasety magnetofonowej głosów ptaków. Ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach pi, pi, puk, puk, ćwir, ćwir.
| - poznanie nowego wiersza - rozpoznawanie głosów ptaków - ćwiczenia ortofoniczne
| - dziecko wykonuje ruchy zgodnie z tekstem - dziecko chętnie naśladuje głosy ptaków
|
Rozpoznawanie treści zawartych na ilustracjach (karmnik, wróbel, sikorka) poprzez odkrywanie ich kolejnych fragmentów (4 elementy). Zabawa ruchowa Lata ptaszek. Marsz za nauczycielką, na ustalone hasła dzieci reagują odpowiednim ruchem: "ptaszki fruną", "ptaszki skaczą", "ptaszki ćwierkają", "ptaszki jedzą". Zabawa matematyczna. Na tablicy prowadząca umieszcza trzy karmniki. Na dywanie rozkłada szablony trzech gatunków ptaków w ilości równej ilości dzieci. W pierwszym karmniku widać ziarna pszenicy, w drugim słoninę, a w trzecim groch. Po utrwaleniu wiadomości na temat ptaków dzieci kolejno podchodzą do tablicy. Wybierają ptaka, a następnie karmnik z odpowiadającym mu pokarmem.
| - doskonalenie koordynacji ruchowo - wzrokowej - uważne słuchanie poleceń nauczyciela - tworzenie zbiorów ptaków
| - dziecko rozpoznaje co przedstawia ilustracja po odkryciu 2-3 elementów - dziecko szybko wykonuje czynność, którą sygnalizuje nauczycielka - dziecko prawidłowo wskazuje karmnik z pokarmem dla odpowiedniego ptaka
|
Układanie kilkuelementowych puzzli oraz klocków obrazkowych według wzoru.
| - doskonalenie synezy i analizy wzrokowej
| - dziecko próbuje złożyć w całość elementy
|
PIĄTEK |
Zabawa ruchowa do przeprowadzenia w sali gimnastycznej. Nauczycielka układa ze skakanek ulice. Zabawy klockami drewnianymi na temat Miasto. Zabawa ruchowa Jazda na sankach. Marsz w kole. Na hasło "jedziemy na sankach" dzieci siadają twarzami do środka koła. Nogi wyciągnięte przed siebie. Prowadząca coraz mocniej potrząsa tamburynem. Dzieci uderzają piętami o podłogę (nogi wyprostowane w kolanach).
| - umiejętność konstruowania na określonej powierzchni - ćwiczenie szybkiego przechodzenia z pozycji stojącej do siadu
| - dziecko próbuje ułożyć piętrowe budowle - dziecko prawidłowo uderza naprzemiennie piętami
|
Poznanie opowiadania B. Forma: Zmarznięty ptaszek przedstawionego za pomocą sylwet. Praca plastyczna - malowanie palcami z wykorzystaniem farb plakatowych.
| - zapoznianie z treścią opowiadania - rozwijanie wyobraźni - zachęcanie do malowania ptaków
| - dziecko odpowiada na temat jak dziewczynka i jej mamusia pomagały ptakom - dziecko próbuje nazwać swoją pracę
|
Oglądanie albumu ptaków zrobionego przez dzieci z grupy starszaków. Zabawy wybranymi zabawkami.
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
| - dziecko rozpoznaje przynajmniej jednego ptaka |