CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Opisywanie charakterystycznych zmian w przyrodzie w okresie zimy. Pomoc w urządzaniu kącika przyrody. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem grzechotki Śnieg.
| - obserwacja przez szyby okien zmian w przyrodzie w okresie zimy - reagowanie na ustalone sygnały
| - dziecko dostrzega zmiany w otoczeniu - dziecko reaguje ruchem na dwięk grzechotki
|
Wiersz Pani Zima. Słuchanie piosenki w wykonaniu nauczycielki Skrzypi śnieg. Suknia Pani Zimy - wyklejanie konturu sukni na kolorowym tle kawałkami białej karbowanej bibuły.
| - wzbogacanie wiedzy na temat aktualnej pory roku - reagowanie na przerwę w muzyce - ćwiczenie sprawności manualnych
| - dziecko odpowiada na pytania - dziecko w odpowiadnim miejscu nakleja bibułę
|
Zabawa ruchowa Czary Pani Zimy. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
| - reagowanie ruchem na przekazywane treści
| - dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
|
WTOREK |
Zabawa ruchowa ze śpiewem Zabawa. Zabawy logorytmiczne na zgłoskach; za, ze, szu, sza. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [023].
| - łączenie ruchu ze śpiewem - ćwiczenie aparatu mowy
| - dziecko obrazuje tekst piosenki ruchem - dziecko poprawnie wypowiada zgłoski
|
Opowiadanie Dlaczego pada śnieg. Rozmowa na temat treści opowiadania połączona z oglądaniem śniegowych gwiazdek wyciętych przez nauczycielkę z bibułowych serwetek. Zabawa ruchowa Śniegowe gwiazdki. Przyklejanie szablonów wyciętych płatków na niebieskich kartkach.
| - poznanie zjawiska powstawania śniegu - reagowanie na głos bębenka
| - dziecko rozumie dlaczego zimą zamiast deszczu pada śnieg - dziecko reaguje odpowiednim ruchem na dźwięk bębenka
|
Zabawy w kącikach zabaw wybranymi zabawkami.
| - zwracanie uwagi na odkładanie zabawek na swoje miejsce
| - dziecko nie niszczy zabawek
|
ŚRODA |
Zabawy ze śpiewem Pingwin, Mało nas, Ojciec Wirgiliusz. Manipulowanie plasteliną, nadawanie jej dowolnych kształtów.
| - utrwalanie poznanych zabaw z piosenką - ćwiczenie sprawności palców
| - dziecko łączy elementy ruchu ze śpiewem - dziecko nadaje kształt plastelinie
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [023]. Zabawa doskonaląca spostrzegawczość Wskaż obrazek.
| - rozwijanie spostrzegawczości - wzbogacanie słownika podczas wypowiedzi
| -dziecko prawidłowo rozpoznaje obrazek - dziecko wypowiada się w logiczny sposób
|
Zabawa ruchowa Zaspy śniegu. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
| - reagowanie na ustalony sygnał
| - dziecko prawidłowo wykonuje skoki obunóż
|
CZWARTEK |
Oglądanie czasopism i książek dla dzieci. Wyszukiwanie ilustracji o tematyce zimowej. Swobodne wypowiedzi na ich temat. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - zachęcanie do obcowania z książką
| -dziecko wyszukuje odpowiednie ilustracje - dziecko wypowiada się na temat treści zawartych w ilustracjach
|
Na tablicy szablony choinek o różnej wielkości. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne gatunki choinek. Zapoznanie z treścią wiersza B. Forma: Choinki. Określanie wysokości choinek stosując pojęcia: wyższa, niższa, wysoka, niska. Zabawa matematyczna Bieg między choinkami.
| -poznawanie cech wielkościowych przedmiotów - wyrabianie orientacji w przestrzeni
| - dziecko wskazuje choinki o różnych wysokościach stosując odpowiednie określenia - dziecko zajmuje miejsce względem choinki zgodnie z poleceniem
|
Praca zbiorowa - wypełnianie farbami plakatowymi o różnych odcieniach zieleni dużych szablonów choinek. Zabawy dowolne.
| - wyrabianie unmiejętności współdziałania w grupie
| -dziecko starannie wypełnia kontur farbą
|
PIĄTEK |
Zabawy i ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach: dzyń, klik, klak, klap. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - rozwijanie narządów mowy
| - dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenia
|
Co wiemy o lodzie - obserwacja zjawiska tworzenia się wody z kostki lodu i odwrotnie. Wykorzystanie lodowych kostek podczas lepienia bałwana. Przygotowanie w gumowych pojemnikach na lód wody zabarwionej na różne kolory. Wykorzystanie zamarzniętych kolorowych kostek jako elementów twarzy (czarne) oraz guziki (kolorowe). Zabawa ruchowa na śniegu, marsz stopa za stopą, jedno dziecko za drugim.
| - poznanie zjawiska zamarzania wody drogą doświadczeń - ćwiczenie równowagi
| - dziecko wie, że woda w niskiej temperaturze zamienia się w lód - dziecko potrafi maszerować po śniegu stopa za stopą
|
Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami.
| - tworzenie budowli i wykorzystywanie ich w zabawie
| - dziecko nazywa swoje budowle - dziecko porządkuje klocki po skończonej zabawie |