CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi. Zabawy wybranymi zabawkami. Zabawa ruchowa Rozgrzewka. Zabawa ruchowa Sarenki.
| - doskonalenie mowy wiązanej - kształcenie umiejętności naśladowania ruchów - doskonalenie sprawności ruchowej
| - dziecko chętnie nawiązuje kontakt słowny z nauczycielką - dziecko stara się powtórzyć ruchy - dziecko wykonuje ruchy zgodnie ze swoim temperamentem
|
Po czym poznajemy, że jest zima? - rozmowa z dziećmi połączona z obserwacją przez okno otoczenia przyrodniczego. Umieszczenie w kąciku przyrody bałwanka wykonanego przez prowadzącą (stelaż wykonany z drutu i obciągnięty watą, z folii samoprzylepnej naklejone oczy, nos, usta i guziki). Dzieci omawiają jego wygląd (w tym przeliczają ilość kul). Bałwanek - wypełnianie konturu bałwanka białą farbą plakatową metodą paluszkową. Pozostałe elementy dziecko wypełnia farbą korzystając z wacika do uszu. Szablony bałwanków należy zrobić podwójnie, tak aby mogły stać. Zostają umieszczone w kąciku przyrody - "bałwankowa rodzina". Taniec bałwanków - wykonywanie ruchów do muzyki instrumentalnej (płyta). Powolne ruchy proponowane przez prowadzącą.
| - zachęcanie do wypowiedzi na forum grupy - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej - ćwiczenie sprawności manualnych
| - dziecko wypowiada się na temat tego co widzi przez okno - dziecko używa określeń związanych z przyrodą - dziecko wypełnia starannie farbą szablon bałwanka
|
Wyjście na przedszkolne podwórko. Jeśli podwórko jest pokryte śniegiem - usypywanie nogami "górek", udeptywanie ich stopami, bieg za nauczycielką między górkami. Ogrzewanie rąk - rozcieranie dłoni na dworze.
| kształcenie nawyku przebywania na powietrzu nawet w chłodne dni
| - dziecko usypuje ze śniegu górkę - dziecko wie, że rozcieranie dłoni powoduje ich rozgrzanie
|
WTOREK |
Zabawy z piłką. Dzieci siedzą na obwodzie koła w rozkroku, toczą średniej wielkości piłkę. Każde dziecko wchodzące do sali może dołączyć do pozostałych, warunkiem jest głośno powiedziane "dzień dobry". Podawanie piłki z rąk do rąk z równoczesnym wypowiadaniem "proszę". Nauczycielka stoi w środku koła. Dzieci stoją na obwodzie koła, za każdym ustawione krzesełko. Prowadząca rzuca piłkę do dzieci. Jeśli do któregoś rzuci piłkę i jednocześnie powie "do widzenia", dziecko oddaje piłkę nauczycielce (nie rzuca), również mówi "do widzenia" i siada na krzesełku.
| - wyrabnianie nawyku stosowania form grzecznościowych
| - dziecko wie jaką formę grzecznościową zastosować w określonej sytuacji
|
Maciuś i ptaki opowiadanie B. Forma w interpretacji prowadzącej. Zastosowanie sylwet elementów, o których mowa w opowiadaniu lub pacynek (Maciusia i dozorcy). Zabawa ruchowa Ptaszki w karmniku. Wypełnianie skrawkami kolorowego papieru szablonu ptaka (wcześniejsze przygotowanie przez nauczycielkę wspólnie z dziećmi skrawków papieru)
| - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej - rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków - kształcenie umiejętności biegania i zajmowania miejsca bez popychania rówieśników - poznanie możliwości plastycznych
| - dziecko wie dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki - dziecko wykonuje ruchy zgodne z poleceniami zauważając rówieśników - dziecko stara się jak najdokładniej wypełnić szablon
|
Zabawy konstrukcyjne w sali przedszkolnej. Zabawa ruchowa Koło.
| - manipulowanie klockami bez konieczności ich nazywania - kształcenie umiejętności tworzenia koła
| - dziecko poznaje różnorodność tworzenia konstrukcji - dziecko wie jak się ustawić, aby wspólnie z rówieśnikami utworzyć koło
|
ŚRODA |
Rozmowa z dziećmi na temat przeziębienia i korzystania z chusteczek higienicznych. Ćwiczenie oddechowe - wprawianie w ruch chusteczki higienicznej (jednej cienkiej warstwy), następnie zmięcie jej i celowanie nią do worka na śmieci. Zabawa ruchowa Cicho i głośno.
| - przyswajanie nawyku zasłaniania ust i nosa podczas kichania - umiejętność zapamiętywania poleceń -reagowanie ruchem na dźwięki ciche i głośne
| - dziecko wie dlaczego i jak należy korzystać z chusteczek higienicznych - dziecko kojarzy natężenie dźwięku z ruchem
|
Poznajemy zająca w oparciu o piosenkę B. Forma Głodny zajączek. Omówienie na podstawie dużych ilustracji wyglądu zająca i jego zwyczajów. Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym zającem. Zadaniem dziecka jest doklejenie mu brakujących części i wypełnienie konturu farbą plakatową przy pomocy korka (stempelkowanie). Dzieci spacerują po sali - "zające w lesie". Na hasło "uwaga wilk" dzieci uciekają do "nory" (wyznaczone miejsce w sali).
| - poznanie zwierząt żyjących zimą w lesie na przykładzie zająca - ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności pokrywania powierzchni odbijaniem korka - doskonalenie umiejętności biegu bez potrącania
| - dziecko rozpoznaje zająca spośród innych zwierząt leśnych - dziecko wie jak przykleić brakujące części - dziecko wie, że pojęcie "szybko" nie oznacza potrącania rówieśników
|
Wspólny śpiew znanych przedszkolnych piosenek, zachęcanie do śpiewu indywidualnego.
| - ćwiczenie mowy i pamięci muzycznej
| - dziecko próbuje samo zaśpiewać piosenkę
|
CZWARTEK |
Nauka prawidłowego składania swetrów. Zabawa z kłębkiem włóczki Trzymamy się razem. Dzieci siedzą w kole, każde chwyta włóczkę (nie puszcza z ręki), po czym toczy kłębek do następnego dziecka. Tworzy się w ten sposób gęsta sieć. Dzieci mają kilka części nici, które trzymają w dłoniach. Gdy sieć jest gęsta dzieci wstają i wspólnie z nauczycielką przy podkładzie muzycznym (o spokojnym charakterze) wykonują ruchy: podniesienie do góry włóczki, opuszczenie, poruszanie się po obwodzie koła.
| - doskonalenie czynności samoobsługowych - kształcenie umiejętności toczenia włóczki
| - dziecko stara się złożyć sweter zgodnie z instrukcją - dziecko czerpie radość ze wspólnej zabawy
|
Jakie to zwierzę. Połącz kropkami - dzieci otrzymują kartki z kropkami, które łączą kredką świecową, po czym kolorują postać powstałą z połączenia kropek (sarna, wilk, lis, zając). Po wykonaniu zadania oglądają narysowane na brystolu różnorodne ślady zwierząt i ludzi. Wyjście do przedszkolnego ogrodu - rozmowa na temat pozostawionych przez dzieci śladów. Na podwórku nauczycielka śpiewa piosenkę Skrzypi śnieg, a dzieci wykonują odpowiednie ruchy (marsz gęsiego, tupanie, lekki bieg). Zabawy na śniegu, lepienie kul śniegowych, prowadząca lepi małego bałwanka i umieszcza go na parapecie okna.
| - doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej - wzbogacanie wiedzy dotyczącej zimy - poznawanie właściwości śniegu
| - dziecko prawidłowo łączy kropki - dziecko wie, że zarówno człowiek, jak i zwierzęta pozostawiają na śniegu ślady - dziecko wie, że nie zawsze można lepić bałwana
|
Zabawy w sali wybranymi zabawkami. Utrwalenie piosenki Skrzypi śnieg.
| - wdrażanie do odkładania zabawek na miejsce
| - dziecko przyswoiło nawyk odkładania zabawek po skończonej zabawie
|
PIĄTEK |
Oglądanie ilustracji przedstawiających zabawki, wyszukiwanie ich w sali. Ćwiczenie oddechowe - wprawianie w ruch "gwiazdek śniegowych" zawieszonych na nitce. Zabawa ruchowa przy piosence o tematyce zimowej.
| - ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności nazywania przedmiotów - zwiększenie pojemności płuc
| - dziecko wzbogaca swój słownik związany z zabawkami - dziecko wie jak wprawić w ruch gwiazdkę
|
Zabawa matematyczna Jeden, dwa.
| - posługiwanie się liczebnikami głównymi
| - dziecko słownie określa ilość zwierząt na ilustracjach
|
Zabawy w kącikach zabaw. Zachęcanie dzieci do podjęcia zabawy tematycznej Goście w domu.
| - próby podjęcia zabawy tematycznej
| - dziecko próbuje odtworzyć znaną mu sytuację |