CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CELE OGÓLNE |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
PONIEDZIAŁEK |
Nawlekanie na żyłkę dużych guzików. Wykorzystanie ich podczas muzykowania na instrumentach perkusyjnych oraz podczas tworzenia akompaniamentu do wybranych piosenek (podział na 2 grupy - jedna śpiewająca, druga grająca). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [041].
| - ćwiczenie palców i dłoni - wyrabianie umiejętności akompaniowania
| - dziecko cierpliwie nawleka guziki - dziecko wydobywa dźwięk z "instrumentu" nie zagłuszając śpiewających
|
Słuchanie opowiadania B. Forma: Leśny obchód. Wypełnianie plasteliną szablonów drzew, zwierząt i ptaków, które zostają umieszczone na dużym arkuszu szarego papieru tworząc leśny krajobraz. Nauczycielka umieszcza paśniki, a białą farbą pokrywa pozostałą powierzchnię kartki.
| - wzbogacanie wiedzy dotyczącej lasu i jego mieszkańców - wyrabianie umiejętności wypełniania konturów plasteliną - ćwiczenie sprawności palców
| - dziecko wie, że w czasie zimy należy dokarmiać zwierzęta i ptaki - dziecko wie jak pokryć szablon plasteliną - dziecko ćwiczy sprawność swoich palców
|
Rozpoznawanie głosów ptaków (wrona, sroka, wróbel) z nagrania i dopasowywanie ich do sylwet ptaków. Rozpoznawanie sylwet wymienionych ptaków spośród innych sylwet (np. ptaków egzotycznych)
| - rozpoznawanie i nazywanie wrony, sroki i wróbla
| - dziecko wykazuje się spostrzegawczością wzrokową
|
WTOREK |
Pomoc nauczycielce przy tworzeniu kącika przyrody Las wraz z jego mieszkańcami. Zabawa ruchowe ze śpiewem Chodzi lisek koło drogi.
| - wdrażanie do współpracy z nauczycielką
| - dziecko czuje się współgospodarzem sali
|
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [034].
| - wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej
| - dziecko ćwiczy zgodnie z poleceniami prowadzącej
|
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Porządkowanie klocków.
| - zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy - wyrabianie poczucia estetyki
| - dziecko umie bawić się zgodnie z równieśnikami - dziecko wie, że klocki powinny być uporządkowane
|
ŚRODA |
Ćwiczenie oddechowe Powtórz za mną - wypowiadanie na wydechu całego zdania. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
| - rozwijanie aparatu oddechowego - ćwiczenie sprawności manualnych
| - dziecko potrafi wypowiedzieć całe zdanie na wydechu
|
Słuchanie bajki. Zając, lis i kogut - opracowanie: M. Górska - omówienie treści połączone z oglądaniem ilustracji. Zabawa matematyczna - tworzenie zbiorów lisów i zajęcy. Przeliczanie.
| - tworzenie zbiorów - przeliczanie
| - dziecko prawidłowo tworzy zbiory
|
Ćwiczenie graficzne - wypełnianie pieczątkami z ziemniaków szlaczków.
| - doskonalenie sprawności manualnych palców i dłoni
| - dziecko starannie odbija pieczątki
|
CZWARTEK |
Zabawy ze śpiewem Pingwin, Mało nas, Ojciec Wirgiliusz. Manipulowanie plasteliną, nadawanie jej dowolnych kształtów.
| - utrwalanie poznanych zabaw z piosenką - ćwiczenie sprawności palców
| - dziecko łączy elementy ruchu ze śpiewem - dziecko nadaje kształt plastelinie
|
Rozmowy na temat konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw. Poznanie wiersza B. Forma: Zimowe wskazówki, połączone z oglądaniem ilustracji.
| - przestrzeganie zakazu zabawy i ślizgania się na zamarzniętych stawach, jeziorach i rzekach
| dziecko wie dlaczego należy przestrzegać "zimowych zakazów"
|
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Lepienie bałwana. Jazda na sankach.
| - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw
| dziecko współdziała zgodnie z rówieśnikami
|
PIĄTEK |
Oglądanie czasopism i książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las i jego mieszkańców zimową porą.
| - zachęcanie do obcowania z książką
| - dziecko opowiada co przedstawiają wskazane ilustracje
|
Nauczycielka wykonuje telewizor z kartonowego pudła. Opowiada krótkie zdania, a dzieci potwierdzają lub zaprzeczają czy dane zdanie jest prawdziwe czy też nie. Malowanie farbami plakatowymi na powierzchni kartki pokrytej techniką frottage (liście) na temat Las i jego mieszkańcy.
| - ćwiczenie uwagi i umiejętności szybkiego kojarzenia
| - dziecko określa czy zdanie jest prawdziwe czy nie
|
E. Szelburg - Zarembina: Jak sroczka gości przyjmowała - czytanie opowiadania przez prowadzącą.
| - poznanie nowych utworów literackich
| - dziecko dostrzega element humorystyczny utworu |