aktualności | opinie o nas
dodaj   poleć  napisz
 
baza materiałów publikacje Celestyn Freinet pomoce  
 • baza materiałów 1966 / 79
 • publikacje 96 / 55
 • Celestyn Freinet 73
 • kalendarz 8
 • techniki plastyczne 29 / 141
 • kolorowanki 220
 • nasza galeria 312
 • galeria zdjęć 607
 • katalog haseł 96
baza materiałów > plany pracy
Kategoria: PLANY PRACY
Grupa wiekowa: dzieci 4-letnie
Miesiąc (propozycja): luty
TEMAT TYGODNIA: Zimową porą
Autor: Bożena Forma
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Nawlekanie na żyłkę dużych guzików. Wykorzystanie ich podczas muzykowania na instrumentach perkusyjnych oraz podczas tworzenia akompaniamentu do wybranych piosenek (podział na 2 grupy - jedna śpiewająca, druga grająca). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [041].
- ćwiczenie palców i dłoni
- wyrabianie umiejętności akompaniowania

- dziecko cierpliwie nawleka guziki
- dziecko wydobywa dźwięk z "instrumentu" nie zagłuszając śpiewających

Słuchanie opowiadania B. Forma: Leśny obchód. Wypełnianie plasteliną szablonów drzew, zwierząt i ptaków, które zostają umieszczone na dużym arkuszu szarego papieru tworząc leśny krajobraz. Nauczycielka umieszcza paśniki, a białą farbą pokrywa pozostałą powierzchnię kartki.
- wzbogacanie wiedzy dotyczącej lasu i jego mieszkańców
- wyrabianie umiejętności wypełniania konturów plasteliną
- ćwiczenie sprawności palców

- dziecko wie, że w czasie zimy należy dokarmiać zwierzęta i ptaki
- dziecko wie jak pokryć szablon plasteliną
- dziecko ćwiczy sprawność swoich palców

Rozpoznawanie głosów ptaków (wrona, sroka, wróbel) z nagrania i dopasowywanie ich do sylwet ptaków. Rozpoznawanie sylwet wymienionych ptaków spośród innych sylwet (np. ptaków egzotycznych)
- rozpoznawanie i nazywanie wrony, sroki i wróbla
- dziecko wykazuje się spostrzegawczością wzrokową
WTOREK
Pomoc nauczycielce przy tworzeniu kącika przyrody Las wraz z jego mieszkańcami. Zabawa ruchowe ze śpiewem Chodzi lisek koło drogi.
- wdrażanie do współpracy z nauczycielką
- dziecko czuje się współgospodarzem sali
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [034].
- wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej
- dziecko ćwiczy zgodnie z poleceniami prowadzącej
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Porządkowanie klocków.
- zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy
- wyrabianie poczucia estetyki

- dziecko umie bawić się zgodnie z równieśnikami
- dziecko wie, że klocki powinny być uporządkowane

ŚRODA
Ćwiczenie oddechowe Powtórz za mną - wypowiadanie na wydechu całego zdania. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie aparatu oddechowego
- ćwiczenie sprawności manualnych

- dziecko potrafi wypowiedzieć całe zdanie na wydechu
Słuchanie bajki. Zając, lis i kogut - opracowanie: M. Górska - omówienie treści połączone z oglądaniem ilustracji. Zabawa matematyczna - tworzenie zbiorów lisów i zajęcy. Przeliczanie.
- tworzenie zbiorów
- przeliczanie

- dziecko prawidłowo tworzy zbiory
Ćwiczenie graficzne - wypełnianie pieczątkami z ziemniaków szlaczków.
- doskonalenie sprawności manualnych palców i dłoni
- dziecko starannie odbija pieczątki
CZWARTEK
Zabawy ze śpiewem Pingwin, Mało nas, Ojciec Wirgiliusz. Manipulowanie plasteliną, nadawanie jej dowolnych kształtów.
- utrwalanie poznanych zabaw z piosenką
- ćwiczenie sprawności palców

- dziecko łączy elementy ruchu ze śpiewem
- dziecko nadaje kształt plastelinie

Rozmowy na temat konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw. Poznanie wiersza B. Forma: Zimowe wskazówki, połączone z oglądaniem ilustracji.
- przestrzeganie zakazu zabawy i ślizgania się na zamarzniętych stawach, jeziorach i rzekach
dziecko wie dlaczego należy przestrzegać "zimowych zakazów"
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Lepienie bałwana. Jazda na sankach.
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw
dziecko współdziała zgodnie z rówieśnikami
PIĄTEK
Oglądanie czasopism i książek. Wyszukiwanie ilustracji przedstawiających las i jego mieszkańców zimową porą.
- zachęcanie do obcowania z książką
- dziecko opowiada co przedstawiają wskazane ilustracje
Nauczycielka wykonuje telewizor z kartonowego pudła. Opowiada krótkie zdania, a dzieci potwierdzają lub zaprzeczają czy dane zdanie jest prawdziwe czy też nie. Malowanie farbami plakatowymi na powierzchni kartki pokrytej techniką frottage (liście) na temat Las i jego mieszkańcy.
- ćwiczenie uwagi i umiejętności szybkiego kojarzenia
- dziecko określa czy zdanie jest prawdziwe czy nie
E. Szelburg - Zarembina: Jak sroczka gości przyjmowała - czytanie opowiadania przez prowadzącą.
- poznanie nowych utworów literackich
- dziecko dostrzega element humorystyczny utworu
odwiedzin: 22553544  
o serwisie podstawa programowa regulamin mapa serwisu kontakt panel administracyjny
Copyright © 2005-2024  Rok w Przedszkolu Korzystanie z serwisu oznacza akceptację Regulaminu